Kurumsal İmaj ve Kurumsal Kişilik İlişkisinin İç Paydaşlar Perspektifinden İncelenmesi
Yıl 2022,
Sayı: 37, 168 - 186, 29.06.2022
Özlem Duğan
,
Barış Koç
,
Ali Mutlu
,
Sibel Sebuktekin
,
Hakan Gülçay
Öz
Kurumlar günümüzde imajlarına eskisinden çok daha fazla önem ve değer vermeye başlamışlardır. İmaj unsuru kurumun yaptığı çalışmalarla paydaşlarla nasıl bir iletişim strateji uyguladığını ortaya koyan önemli bir göstergedir. Kurumun imajını doğru oluşturmak ve sürdürmek için ölçümünü doğru yapmak gerekir. Farklı yaklaşımlarla kurumsal imaj ölçümlemeleri yapılabilmektedir. Söz konusu yaklaşımlardan birisi de kişiselleştirme benzetmeleri kullanılarak kurumsal kişilik skalaları ile kurumsal imaj ölçümünün yapılmasıdır. Bu çalışmada kurumun en önemli paydaşlarından birisi olarak görülen iç paydaşların kurumsal imaj ve kurumsal kişilik ölçekleri üzerinden kurumun algısı ortaya konulmuştur. Akademik personel, idari personel ve öğrencilerden oluşan toplam 378 kişilik katılımcı grubundan araştırma soru formu ile elde edilen veriler üzerinde, SPSS 23 istatistik programı ile t-testi, ANOVA testi, korelasyon ve regresyon testleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucuna göre iç paydaş grupların kurumsal kişilik algıları ile kurumsal imaj algıları arasında pozitif yönde ve yüksek kuvvette bir ilişki olduğu ve kurumsal kişilik algısının kurumsal imajın anlamlı bir belirleyicisi olduğu ortaya konmuştur. Bunların dışında katılımcıların bir takım demografik unsurları ile kurumsal kişilik ve kurumsal imaj değişkenleri arasında anlamlı farklılık ve ilişki olduğu da anlaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar dayanağında ilgili kuruma bir takım önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Abratt, R. (1989). A New Approach to Corporate Image Management Process. Journal of Marketing Management, 5(1), 63-76.
- Aktan, E. (2018). İmaj ve Türleri, İmaja Dair Her Şey. M.N. Özüpek (Ed.). Kurum İmajı (s.71- 97) içinde. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Bal, M. (2012). Çalışan Personelin Kurumsal İmaj Oluşumuna Etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 219-241.
- Bala, Y. ve Utlu, N. (2020). İnovasyon ve Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Kurumsal İmaj Üzerindeki Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama.Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8), 162-179.
- Balmer, J. M. T. (1998). Corporate Identity and the Advent of Corporate Marketing. Journal of Marketing Management, 14(8), 963-996.
- Çiçek, B. ve Almalı, V. (2020). Kurumsal Kimlik Oluşturmada Kurumsal İmaj Algısının Rolü: Örgüt Kültürünün Aracılık Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi, 27(2), 219-238.
- Davies, G., Chun, R., da Silva, Rui Vinhas ve Roper, S. (2004). A Corporate Character Scale to Assess Employee and Customer Views of Organization Reputation. Corporate Reputation Review, 7(2), 125-146.
- Demir, F. O. (2010). Kurumsal İtibar Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu. Review of Social, Economic and Business Studies, 9, 10248-10249.
- Dowling, G. (1993). Developing Your Company Image into a Corporate Asset. Long Range Planning, 26, 21-103.
- Ettenson, R. ve Knowles, J. (2008). Don’t Confuse Reputation With Brand. MIT Sloan Management Review, 49(2), 19.
- Gotsi, M. ve Wilson, A. (2001). Corporate Reputation: Seeking a Definition. Corporate Communications: An International Journal, 6(1), 24-30.
- Hepkon, Z. (2003). Kurumsal Kimlik İnşasını Belirleyen Faktörler: Bir Literatür Taraması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(4): 175-211.
- Kim, S. S., Lee, J. ve Prideaux, B. (2014). Effect of Celebrity Endorsement on Tourists’ Perception of Corporate Image, Corporate Credibility and Corporate Loyalty. International Journal of Hospitality Management, 37, 131-145.
- Newman, W. H. (1953). Basic Objectives Which Shape the Character of a Company. Journal of Business of the University of Chicago, 26(4), 211-223.
- Okay, A. (2000). Kurum Kimliği. İstanbul: Mediacat Yayınları.
- Öcel, Y. ve Özkurt, S. (2019). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ile Kurumsal İmaj ve Örgütsel Bağlılık Oluşumu Arasındaki İlişkinin İrdelenmesi. İş Ahlakı Dergisi, 12(1), 135-170.
- Özüpek, M. N. ve Ergen, Y. (2018). İmaj ve Türleri, İmaja Dair Her Şey. M.N. Özüpek (Ed.). İmaj Kavramı ve Kişisel İmaj (s.9-23) içinde. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Tran, M.A., Nguyen, B., Melewar, T.C. ve Bodoh, J. (2015). Exploring the Corporate Image Formation Process. Qualitative Market Research: An International Journal, 18(1), 86-114.
- Topla, B., ve Şahin, H. (2017). İşgörenlerin Kurumsal İmaj Algılarını Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, ICOMEP Özel Sayı, 164-181.
- Uluçay, D. M. (2012). Yaşar Üniversitesi Kurumsal İmajının Üniversitesi Kurumsal İmajının Üniversitenin Farklı Paydaş Grupları Tarafından Algılanışı (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Uluçay, D. M. (2017). Kurumsal İmaj Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu. Akdeniz İletişim Dergisi, 28, 102-118.
- Uzoğlu, S. (2001). Kurumsal Kimlik, Kurumsal Kültür ve Kurumsal İmaj. Kurgu Dergisi, 18, 337-353.
- Worcester, R. (2009). Reflections on Corporate Reputations. Management Decision, 47(4), 573-589.
Examining the Relationship between Corporate Image and Corporate Personality from the Perspective of Internal Stakeholders
Yıl 2022,
Sayı: 37, 168 - 186, 29.06.2022
Özlem Duğan
,
Barış Koç
,
Ali Mutlu
,
Sibel Sebuktekin
,
Hakan Gülçay
Öz
Today, institutions have begun to attach more importance and value to their images than before. The image element is an important indicator that reveals how the institution implements a communication strategy with its stakeholders through its work. In order to create and maintain the image of the institution correctly, it is necessary to measure it correctly. Corporate image measurements can be made with different approaches. One of these approaches is to measure corporate image with corporate personality scales by using personalization analogies. In this study, the perception of the institution was revealed through the corporate image and corporate personality scales of internal stakeholders, who are seen as one of the most important stakeholders of the institution. The t-test, ANOVA test, correlation and regression tests were performed with the SPSS 23 statistical program on the data obtained with the research questionnaire from a total of 378 participant groups consisting of academic staff, administrative staff and students. According to the results of the study, it has been revealed that there is a positive and strong relationship between the corporate personality perceptions of internal stakeholder groups and their corporate image perceptions, and that corporate personality perception is a significant determinant of corporate image. In addition, it has been understood that there is a significant difference and relationship between some demographic elements of the participants and the variables of corporate personality and corporate image. Based on the results obtained, a number of suggestions were made to the relevant institution.
Kaynakça
- Abratt, R. (1989). A New Approach to Corporate Image Management Process. Journal of Marketing Management, 5(1), 63-76.
- Aktan, E. (2018). İmaj ve Türleri, İmaja Dair Her Şey. M.N. Özüpek (Ed.). Kurum İmajı (s.71- 97) içinde. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Bal, M. (2012). Çalışan Personelin Kurumsal İmaj Oluşumuna Etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 219-241.
- Bala, Y. ve Utlu, N. (2020). İnovasyon ve Kurumsal Sosyal Sorumluluğun Kurumsal İmaj Üzerindeki Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama.Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(8), 162-179.
- Balmer, J. M. T. (1998). Corporate Identity and the Advent of Corporate Marketing. Journal of Marketing Management, 14(8), 963-996.
- Çiçek, B. ve Almalı, V. (2020). Kurumsal Kimlik Oluşturmada Kurumsal İmaj Algısının Rolü: Örgüt Kültürünün Aracılık Etkisi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi, 27(2), 219-238.
- Davies, G., Chun, R., da Silva, Rui Vinhas ve Roper, S. (2004). A Corporate Character Scale to Assess Employee and Customer Views of Organization Reputation. Corporate Reputation Review, 7(2), 125-146.
- Demir, F. O. (2010). Kurumsal İtibar Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu. Review of Social, Economic and Business Studies, 9, 10248-10249.
- Dowling, G. (1993). Developing Your Company Image into a Corporate Asset. Long Range Planning, 26, 21-103.
- Ettenson, R. ve Knowles, J. (2008). Don’t Confuse Reputation With Brand. MIT Sloan Management Review, 49(2), 19.
- Gotsi, M. ve Wilson, A. (2001). Corporate Reputation: Seeking a Definition. Corporate Communications: An International Journal, 6(1), 24-30.
- Hepkon, Z. (2003). Kurumsal Kimlik İnşasını Belirleyen Faktörler: Bir Literatür Taraması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 2(4): 175-211.
- Kim, S. S., Lee, J. ve Prideaux, B. (2014). Effect of Celebrity Endorsement on Tourists’ Perception of Corporate Image, Corporate Credibility and Corporate Loyalty. International Journal of Hospitality Management, 37, 131-145.
- Newman, W. H. (1953). Basic Objectives Which Shape the Character of a Company. Journal of Business of the University of Chicago, 26(4), 211-223.
- Okay, A. (2000). Kurum Kimliği. İstanbul: Mediacat Yayınları.
- Öcel, Y. ve Özkurt, S. (2019). Kurumsal Sosyal Sorumluluk ile Kurumsal İmaj ve Örgütsel Bağlılık Oluşumu Arasındaki İlişkinin İrdelenmesi. İş Ahlakı Dergisi, 12(1), 135-170.
- Özüpek, M. N. ve Ergen, Y. (2018). İmaj ve Türleri, İmaja Dair Her Şey. M.N. Özüpek (Ed.). İmaj Kavramı ve Kişisel İmaj (s.9-23) içinde. Konya: Eğitim Yayınevi.
- Tran, M.A., Nguyen, B., Melewar, T.C. ve Bodoh, J. (2015). Exploring the Corporate Image Formation Process. Qualitative Market Research: An International Journal, 18(1), 86-114.
- Topla, B., ve Şahin, H. (2017). İşgörenlerin Kurumsal İmaj Algılarını Etkileyen Faktörlerin Araştırılması. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, ICOMEP Özel Sayı, 164-181.
- Uluçay, D. M. (2012). Yaşar Üniversitesi Kurumsal İmajının Üniversitesi Kurumsal İmajının Üniversitenin Farklı Paydaş Grupları Tarafından Algılanışı (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
- Uluçay, D. M. (2017). Kurumsal İmaj Ölçümünde Kişiselleştirme Metaforu. Akdeniz İletişim Dergisi, 28, 102-118.
- Uzoğlu, S. (2001). Kurumsal Kimlik, Kurumsal Kültür ve Kurumsal İmaj. Kurgu Dergisi, 18, 337-353.
- Worcester, R. (2009). Reflections on Corporate Reputations. Management Decision, 47(4), 573-589.