Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel Medyada Bir Alternatif: Hiperyerel Medya

Yıl 2024, Sayı: 45, 1 - 26, 26.08.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1424109

Öz

İnternetin toplum yaşamında önemli bir yer edinmesi ve dijitalleşme oluşturulan yeni ağlar ile bilginin hızla yayılmasına katkı sağlamıştır. Bu durum geleneksel iletişim biçimlerinden kopuşu beraberinde getirmiştir ve habercilikte değişimlerin yaşanmasına neden olmuştur. Yaşanan gelişmeler yeni kavramları ortaya çıkarmıştır. Bu kavramlardan biri hiperyerel medyadır. Bu yeni habercilik ile bireyler yakın çevrelerinde olan olayları sosyal ağlar aracılığıyla aktararak yerel medyada alternatif bir bilgi akışı sağlamıştır. Dijitalleşme ve internetin yaygın kullanımı ile ortaya çıkan hiperyerel medya son zamanlarda hızlı bir gelişme göstermiş ve profesyonel habercilik anlayışında değişikliklere sebep olmuştur. Bu çalışmada hiperyerel medya haberciliğinin içerik üretim ve süreci yönetim biçimini incelemek ve profesyonel habercilikten varsa farklılıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Instagram üzerinden hiperyerel habercilik yapan sekiz sayfanın temsilcileri ile görüşülmüştür. Nitel araştırma tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin kullanıldığı çalışmada, veriler betimsel analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre; sosyal medya platformları üzerinden haber akışının sağlandığı bu yeni habercilikte çoğunlukla yerelde gerçekleşen- mahalle, sokak vb.- olayların haberleştirildiği, öncelikli haber kaynağının vatandaşlar olduğu anlaşılmıştır. Bunun yanı sıra hiperyerel haberciliğin haber değerleri ve çalışma sistemi açısından profesyonel habercilikten farklı bir işleyişe sahip olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyazı, A. (2019). İletişimde Dijitalleşme ve Yeni Nesil Habercilik. Kriter Yayınları.
  • Ata, F. (2023). Yerel İnternet Haberciliğinde Doğrulama: Okurlara Yönelik Bir Saha Araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 61, 200-222. https://doi.org/10.47998/ikad.1181727
  • Atton, C. (2006). Alternative Media. Sage Publications.
  • Baltaci, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Binark, M. (2021). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ayrıntı Yayınları.
  • Boler, M. (2008). Digital Media and Democracy: Tactics in Hard Times. The MIT press.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi Toplum ve Kültür Cilt 1 Ağ Toplumunun Yükselişi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Domingo, D., Quandt, T., Heinonen, A., Paulussen, S., Singer, J. B., & Vujnovic, M. (2008). PARTICIPATORY JOURNALISM PRACTICES IN THE MEDIA AND BEYOND: An international comparative study of initiatives in online newspapers. Journalism Practice, 2(3), 326-342. https://doi.org/10.1080/17512780802281065
  • Erbaysal Fi̇Li̇Beli̇, T. (2018). Kullanıcı Türevli İçerik ve Yurttaş Medyası: Haberin Dönüşümü, Sınırlar ve Olanaklar. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29. Özel Sayısı, 453-469. https://doi.org/10.31123/akil.456219
  • Erimli, A., & Özçağlayan, M. (2023). Alternatif Medya Kavramı Tartışmaları Ekseninde Türkiye’deki Ağ Tabanlı Alternatif Medya Üzerine Bir İnceleme. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1284758
  • Gillmor, D. (2004). We the Media: Grassroots Journalism by the people, for the people. O’Reilly Media.
  • Gripsrud, J. (2009). Digitising the Public Sphere: Two Key Issues. Javnost - The Public, 16(1), 5-16. https://doi.org/10.1080/13183222.2009.11008994
  • Groot Kormelink, T., & Costera Meijer, I. (2020). A User Perspective on Time Spent: Temporal Experiences of Everyday News Use. Journalism Studies, 21(2), 271-286. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1639538
  • Hargreaves, I., & Hartley. (2016). The Creative Citizen Unbound: How Social Media and DIY Culture Contribute to Democracy, Communities and the Creative Economy. Policy Press.
  • Harris, K., & Flouch, H. (2010). Online Neighbourhood Networks: Typology of Citizen-run Neighbourhood Websites (study report). https://creativecitizens.co.uk/wp-content/uploads/2010/12/Online-Nhood-Networks-Typology-rev-1.pdf
  • Harte, D., Williams, A., & Turner, J. (2017). Reciprocity and The Hyperlocal Journalist. Journalism Practice, 11(2-3), 160-176. https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1219963
  • Hermida, A., & Thurman, N. (2008). A CLASH OF CULTURES: The integration of user-generated content within professional journalistic frameworks at British newspaper websites. Journalism Practice, 2(3), 343-356. https://doi.org/10.1080/17512780802054538
  • Hess, K., & Waller, L. (2019). Hyperlocal Journalism. Içinde T. P. Vos, F. Hanusch, D. Dimitrakopoulou, M. Geertsema-Sligh, & A. Sehl (Ed.), The International Encyclopedia of Journalism Studies (1. bs, ss. 1-6). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118841570.iejs0136
  • Holt, K., & Krogh, T. V. (2010). The Citizen as Media Critic in Periods of Media Change. Observatorio (OBS*) Journal, 4, 287-306. https://doi.org/10.15847/obsOBS442010432
  • Jangdal, L., Cepaite-Nilsson, A., & Stúr, E. (2019). Hyperlocal Journalism and PR: Diversity in Roles and Interactions. Observatorio (OBS*), 13(1). https://doi.org/10.15847/obsOBS13120191278
  • Kang, M., & Schuett, M. A. (2013). Determinants of Sharing Travel Experiences in Social Media. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 93-107. https://doi.org/10.1080/10548408.2013.751237
  • Karlsson, M., & Rowe, E. H. (2019). Local Journalism when the Journalists Leave Town: Probing the news gap that hyperlocal media are supposed to fill. Nordicom Review, 40(s2), 15-29. https://doi.org/10.2478/nor-2019-0025
  • Koç, M., & Karabatak, M. (2012). Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi. NWSA- Education Sciences, 7(1), 155-164.
  • Köseoğlu, A. (2018). Erzurum Yerel Gazeteleri Örneğinde Yerel Haberciliğin Dijital Gazetelerde Uygulanışının Avantaj ve Dezavantajlarına Yönelik Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 115-124. https://doi.org/10.18506/anemon.349558
  • Li, Y. (2021). Innovative Dissemination of Broadcasting Documentaries from the Perspective of Cultural Memory Based on Digital Media Technology. 2021 World Automation Congress (WAC), 197-200. https://doi.org/10.23919/WAC50355.2021.9559424
  • Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, 52(4), 357-365. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.03.002
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice, 13(6), 522-526. https://doi.org/10.1093/fampra/13.6.522
  • Metzgar, E. T., Kurpius, D. D., & Rowley, K. M. (2011). Defining hyperlocal media: Proposing a framework for discussion. New Media & Society, 13(5), 772-787. https://doi.org/10.1177/1461444810385095
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
  • Negreira-Rey, M.-C., & López-García, X. (2021). A Decade of Research on Hyperlocal Media: An International Approach to a New Media Model. Online Journal of Communication and Media Technologies, 11(3), e202111. https://doi.org/10.30935/ojcmt/11082
  • Oldenbug, R. (1989). The Great Good Place. Paragon Press.
  • Örnebring, H., & Hellekant Rowe, E. (2022). The Media Day, Revisited: Rhythm, Place and Hyperlocal Information Environments. Digital Journalism, 10(1), 23-42. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1884988
  • Potts, M. (2007). Journalism: Its Intersection with Hyperlocal Web Sites. Nieman Reports, 61(4), 66-67. Prasetyo Jati, R. (2022). Advancing Local Culture Through Hyperlocal Media. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 9(2), 362. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v9i2.3522
  • Radcliffe, D. (2012). Here and Now: UK Hyperlocal Media Today. Nesta. https://media.nesta.org.uk/documents/here_and_now_uk_hyperlocal_media_today.pdf
  • Schultz, T. (2000). Mass media and the concept of interactivity: An exploratory study of online forums and reader email. Media, Culture & Society, 22(2), 205-221. https://doi.org/10.1177/016344300022002005
  • Şirvanlı, T. (2022). Yerel Medyaya Yeni Bir Bakış: Hiperyerel Medyanın İlçe Gazeteleri Özelinde Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 38, 64-88.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi.
  • Turner, J. (2021). “Someone Should Do Something”: Exploring Public Sphere Ideals in the Audiences of UK Hyperlocal Media Facebook Pages. Journalism Studies, 22(16), 2236-2255. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1991837
  • Ünal, D. (2020). Yeni Medyada Gazeteciliğin Dönüşümüne Dair Nitel Bir Araştırma. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 238-253.
  • Wall, M. (2015). Citizen Journalism: A retrospective on what we know, an agenda for what we don’t. Digital Journalism, 3(6), 797-813. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.1002513
  • White, D., Pennycook, L., Perrin, W., & Hartley, S. (2017). The future’s bright but the future’s local – the rise of hyperlocal journalism in the United Kingdom. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 6(1), 71-82. https://doi.org/10.1386/ajms.6.1.71_1
  • Williams, A., Harte, D., & Turner, J. (2015). The Value of UK Hyperlocal Community News: Findings from a content analysis, an online survey and interviews with producers. Digital Journalism, 3(5), 680-703. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.965932
  • Youkongpun, P. (2015). Community-based Media in Promoting Identity and Culture: A Case Study in Eastern Thailand. Media Watch, 6(1), 57. https://doi.org/10.15655/mw/2015/v6i1/55389

An Alternative in Local Media: Hyperlocal Media

Yıl 2024, Sayı: 45, 1 - 26, 26.08.2024
https://doi.org/10.31123/akil.1424109

Öz

The internet has gained an important place in the life of society, and digitalization has contributed to the rapid dissemination of information through new networks. This situation has brought about a break from traditional forms of communication and led to changes in journalism. These developments have led to the emergence of new concepts. One of these concepts is hyperlocal media. With this new kind of journalism, individuals have provided an alternative information flow in local media by transferring the events in their immediate surroundings through social networks. Hyperlocal media, which emerged with digitalization and widespread use of the internet, has recently developed rapidly and has caused changes in the understanding of professional journalism. This study aims to examine the content production and process management style of hypermedia journalism, and to reveal the differences, if any, from professional journalism. For this purpose, representatives of eight hyperlocal news pages on Instagram were interviewed. In the study, where semi-structured interview technique, one of the qualitative research techniques, was used, the data were evaluated with descriptive analysis method. According to the findings, in this new kind of journalism where news flow is provided through social media platforms, it was understood that mostly local events - neighborhoods, streets, etc. - are reported, and the primary news source is citizens. In addition, it was observed that hyperlocal journalism has a different functioning from professional journalism in terms of news values and working system

Kaynakça

  • Akyazı, A. (2019). İletişimde Dijitalleşme ve Yeni Nesil Habercilik. Kriter Yayınları.
  • Ata, F. (2023). Yerel İnternet Haberciliğinde Doğrulama: Okurlara Yönelik Bir Saha Araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 61, 200-222. https://doi.org/10.47998/ikad.1181727
  • Atton, C. (2006). Alternative Media. Sage Publications.
  • Baltaci, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Binark, M. (2021). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ayrıntı Yayınları.
  • Boler, M. (2008). Digital Media and Democracy: Tactics in Hard Times. The MIT press.
  • Castells, M. (2008). Enformasyon Çağı: Ekonomi Toplum ve Kültür Cilt 1 Ağ Toplumunun Yükselişi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Domingo, D., Quandt, T., Heinonen, A., Paulussen, S., Singer, J. B., & Vujnovic, M. (2008). PARTICIPATORY JOURNALISM PRACTICES IN THE MEDIA AND BEYOND: An international comparative study of initiatives in online newspapers. Journalism Practice, 2(3), 326-342. https://doi.org/10.1080/17512780802281065
  • Erbaysal Fi̇Li̇Beli̇, T. (2018). Kullanıcı Türevli İçerik ve Yurttaş Medyası: Haberin Dönüşümü, Sınırlar ve Olanaklar. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 29. Özel Sayısı, 453-469. https://doi.org/10.31123/akil.456219
  • Erimli, A., & Özçağlayan, M. (2023). Alternatif Medya Kavramı Tartışmaları Ekseninde Türkiye’deki Ağ Tabanlı Alternatif Medya Üzerine Bir İnceleme. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1284758
  • Gillmor, D. (2004). We the Media: Grassroots Journalism by the people, for the people. O’Reilly Media.
  • Gripsrud, J. (2009). Digitising the Public Sphere: Two Key Issues. Javnost - The Public, 16(1), 5-16. https://doi.org/10.1080/13183222.2009.11008994
  • Groot Kormelink, T., & Costera Meijer, I. (2020). A User Perspective on Time Spent: Temporal Experiences of Everyday News Use. Journalism Studies, 21(2), 271-286. https://doi.org/10.1080/1461670X.2019.1639538
  • Hargreaves, I., & Hartley. (2016). The Creative Citizen Unbound: How Social Media and DIY Culture Contribute to Democracy, Communities and the Creative Economy. Policy Press.
  • Harris, K., & Flouch, H. (2010). Online Neighbourhood Networks: Typology of Citizen-run Neighbourhood Websites (study report). https://creativecitizens.co.uk/wp-content/uploads/2010/12/Online-Nhood-Networks-Typology-rev-1.pdf
  • Harte, D., Williams, A., & Turner, J. (2017). Reciprocity and The Hyperlocal Journalist. Journalism Practice, 11(2-3), 160-176. https://doi.org/10.1080/17512786.2016.1219963
  • Hermida, A., & Thurman, N. (2008). A CLASH OF CULTURES: The integration of user-generated content within professional journalistic frameworks at British newspaper websites. Journalism Practice, 2(3), 343-356. https://doi.org/10.1080/17512780802054538
  • Hess, K., & Waller, L. (2019). Hyperlocal Journalism. Içinde T. P. Vos, F. Hanusch, D. Dimitrakopoulou, M. Geertsema-Sligh, & A. Sehl (Ed.), The International Encyclopedia of Journalism Studies (1. bs, ss. 1-6). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118841570.iejs0136
  • Holt, K., & Krogh, T. V. (2010). The Citizen as Media Critic in Periods of Media Change. Observatorio (OBS*) Journal, 4, 287-306. https://doi.org/10.15847/obsOBS442010432
  • Jangdal, L., Cepaite-Nilsson, A., & Stúr, E. (2019). Hyperlocal Journalism and PR: Diversity in Roles and Interactions. Observatorio (OBS*), 13(1). https://doi.org/10.15847/obsOBS13120191278
  • Kang, M., & Schuett, M. A. (2013). Determinants of Sharing Travel Experiences in Social Media. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 93-107. https://doi.org/10.1080/10548408.2013.751237
  • Karlsson, M., & Rowe, E. H. (2019). Local Journalism when the Journalists Leave Town: Probing the news gap that hyperlocal media are supposed to fill. Nordicom Review, 40(s2), 15-29. https://doi.org/10.2478/nor-2019-0025
  • Koç, M., & Karabatak, M. (2012). Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi. NWSA- Education Sciences, 7(1), 155-164.
  • Köseoğlu, A. (2018). Erzurum Yerel Gazeteleri Örneğinde Yerel Haberciliğin Dijital Gazetelerde Uygulanışının Avantaj ve Dezavantajlarına Yönelik Bir Araştırma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 115-124. https://doi.org/10.18506/anemon.349558
  • Li, Y. (2021). Innovative Dissemination of Broadcasting Documentaries from the Perspective of Cultural Memory Based on Digital Media Technology. 2021 World Automation Congress (WAC), 197-200. https://doi.org/10.23919/WAC50355.2021.9559424
  • Mangold, W. G., & Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons, 52(4), 357-365. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.03.002
  • Marshall, M. N. (1996). Sampling for qualitative research. Family Practice, 13(6), 522-526. https://doi.org/10.1093/fampra/13.6.522
  • Metzgar, E. T., Kurpius, D. D., & Rowley, K. M. (2011). Defining hyperlocal media: Proposing a framework for discussion. New Media & Society, 13(5), 772-787. https://doi.org/10.1177/1461444810385095
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
  • Negreira-Rey, M.-C., & López-García, X. (2021). A Decade of Research on Hyperlocal Media: An International Approach to a New Media Model. Online Journal of Communication and Media Technologies, 11(3), e202111. https://doi.org/10.30935/ojcmt/11082
  • Oldenbug, R. (1989). The Great Good Place. Paragon Press.
  • Örnebring, H., & Hellekant Rowe, E. (2022). The Media Day, Revisited: Rhythm, Place and Hyperlocal Information Environments. Digital Journalism, 10(1), 23-42. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1884988
  • Potts, M. (2007). Journalism: Its Intersection with Hyperlocal Web Sites. Nieman Reports, 61(4), 66-67. Prasetyo Jati, R. (2022). Advancing Local Culture Through Hyperlocal Media. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 9(2), 362. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v9i2.3522
  • Radcliffe, D. (2012). Here and Now: UK Hyperlocal Media Today. Nesta. https://media.nesta.org.uk/documents/here_and_now_uk_hyperlocal_media_today.pdf
  • Schultz, T. (2000). Mass media and the concept of interactivity: An exploratory study of online forums and reader email. Media, Culture & Society, 22(2), 205-221. https://doi.org/10.1177/016344300022002005
  • Şirvanlı, T. (2022). Yerel Medyaya Yeni Bir Bakış: Hiperyerel Medyanın İlçe Gazeteleri Özelinde Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 38, 64-88.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon Yayınevi.
  • Turner, J. (2021). “Someone Should Do Something”: Exploring Public Sphere Ideals in the Audiences of UK Hyperlocal Media Facebook Pages. Journalism Studies, 22(16), 2236-2255. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1991837
  • Ünal, D. (2020). Yeni Medyada Gazeteciliğin Dönüşümüne Dair Nitel Bir Araştırma. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 238-253.
  • Wall, M. (2015). Citizen Journalism: A retrospective on what we know, an agenda for what we don’t. Digital Journalism, 3(6), 797-813. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.1002513
  • White, D., Pennycook, L., Perrin, W., & Hartley, S. (2017). The future’s bright but the future’s local – the rise of hyperlocal journalism in the United Kingdom. Journal of Applied Journalism & Media Studies, 6(1), 71-82. https://doi.org/10.1386/ajms.6.1.71_1
  • Williams, A., Harte, D., & Turner, J. (2015). The Value of UK Hyperlocal Community News: Findings from a content analysis, an online survey and interviews with producers. Digital Journalism, 3(5), 680-703. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.965932
  • Youkongpun, P. (2015). Community-based Media in Promoting Identity and Culture: A Case Study in Eastern Thailand. Media Watch, 6(1), 57. https://doi.org/10.15655/mw/2015/v6i1/55389
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nedret Çağlar 0000-0001-9769-056X

Ayşe Nur Asa 0000-0002-1095-2051

Erken Görünüm Tarihi 6 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 26 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2024
Kabul Tarihi 11 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Çağlar, N., & Asa, A. N. (2024). Yerel Medyada Bir Alternatif: Hiperyerel Medya. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(45), 1-26. https://doi.org/10.31123/akil.1424109