Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

18-25 Yaş Arası Üniversite Öğrencilerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Aile İşlevlerinin Sınav Kaygısı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 17, 15 - 25, 30.06.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, 18-25 yaş arası üniversite öğrencilerinin sosyodemografik değişkenler açısından aile işlevlerinin sınav kaygısı üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu araştırmanın modeli taramadır. Tarama modelli araştırmalar var olan durumu tasvir eden araştırmalardır. Tarama modellinin yanı sıra ilişkisel tarama modelinden de bu araştırma kapsamında yararlanılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiye, İstanbul’da eğitim almakta olan üniversite öğrencileridir. Araştırmanın örneklemi ise İstanbul’da ikamet eden ve örgün şekilde eğitim alan 103 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada örnekleme modeli olarak kartopu örnekleme modeli kullanılmıştır. Örneklemin tamamının onam ile katıldığı araştırmada demografik bilgi formu, sınav kaygısı ölçeği ve aile değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Araştırma da verilerin analizi kısmında tek yönlü varyans analizi ve regresyon analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları göstermektedir ki cinsiyet gruplarının aile değerleri ölçeğinden aldıkları puanların sınav kaygı düzeyleriyle istatistiksel anlamlı bir ilişkisi bulunmadığı, düşük sosyoekonomik seviyeye sahip kişiler orta ve yüksek sosyoekonomik seviyeye sahip kişilere kıyasla daha fazla kaygılanmakta olduğu ve erkeklerin kadınlardan daha fazla sınav kaygısı yaşadığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akdoğan, A., & Polatçı, S. (2013). Psikolojik sermayenin performans üzerindeki etkisinde iş Aile yayılımı ve psikolojik iyi oluşun etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 273-294.
  • Akın, M. H. (2019). Sosyal etkileşim ve sosyal benlik kaynağı olarak aile. Medeniyet ve Toplum Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Alisinanoğlu, F., & Ulutaş, İ. (2003). Çocukların kaygı düzeyleri ile annelerinin kaygı düzeyleri arasındaki İlişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 28(128).
  • Atak M.(2004). Genel Lise Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ile Ailenin Sosyo-Ekonomik Düzeyi Arasındaki İlişki. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yüksek Lisans tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi, .
  • Aydemir, C., & Akdoğan, A. A. (2018). İş-aile çatışmasının psikolojik performans üzerindeki Etkisi: İşe yabancılaşma ve pozitif psikolojik sermayenin aracı rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 1993-2012.
  • Aydoğan, D., & Özbay, Y. (2012). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk Kaygı, öz-yeterlilik açısından açıklanabilirliğinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 1-9.
  • Ayrancı, E., & Öge, E. (2011). A study of the relationship between students' views toward a career management class and their future careers. International Business Research, 4(1), 198.
  • Baltaş, A. (1999). Stres Altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda) Üstün Başarı İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 29(133).
  • Bulut, I. (1990). Aile Değerlendirme Ölçeği El Kitabı. Ankara: Özgüzeliş Matbaası,
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(12), 453-464.
  • Can, Y. (2014). Türk ailesinde aile içi şiddetin kültürel dinamikleri. Electronic Turkish Studies, 9(8).
  • Çakmak, A., Şahin, H., & Demirbaş, E. A. (2017). 7. ve 8. sınıf ortaokul öğrencilerinin sınav kaygısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 4(2), 1-9.
  • Çapulcuoğlu, U., & Gündüz, B. (2013). Öğrenci tükenmişliğini yordamada stresle başa çıkma, Sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumları. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 201-218.
  • Çetin, F. H., Uçar, H. N., Ersoy, S. A., KILINÇ, K., Güler, H. A., & Türkoğlu, S. (2019). Kaygı Bozukluğu olan ergenlerde siber zorbalık ve siber mağduriyet: kontrollü bir çalışma. Çukurova Medical Journal, 44, 133-139.
  • Doğan, T., & Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine Yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34(153).
  • Dündar, S., Yapici, Ş., & Topçu, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin bazı kişilik özelliklerine göre sınav kaygısının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 171-186.
  • Erkan, Z. (2002). Sosyal kaygı düzeyi yüksek ve düşük ergenlerin ana baba tutumlarına ilişkin Nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10).
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başa çıkma davranışları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 13-38.
  • Eryılmaz, A. (2010). Aile yapısı ergeni mutlu eder mi? Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(22), 21-30.
  • Güler, D., & Çakır, G. (2013). Examining predictors of test anxiety levels among 12th grade high school students. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(39), 82-94.
  • Gürsu, O. (2015). Değişen dünyada aile ve psikolojik problemler. Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(1), 99-130.
  • Hekimoğlu, E. C., & Bilik, M. Z. (2020). Freud'dan Lacan'a kaygı. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 7(3), 336-367.
  • Kapçı, E. G., & Hamamcı, Z. (2010). Aile işlevi ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişki: Erken Dönem uyum bozucu şemaların aracı rolü. Klinik Psikiyatri, 13(3), 127-136.
  • Karakaya, E., & Öztop, D. B. (2013). Kaygı bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde bilişsel Davranışçı terapi. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2, 10-24.
  • Karakaya, I., Coşkun, A., & Ağaoğlu, B. (2006). Yüzücülerin depresyon, benlik saygısı ve Kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7(3), 162-166.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi, (11. baskı) Ankara. Nobel Yayınevi.
  • Kavakcı, Ö., Güler, A. S., & Çetinkaya, S. (2011). Sınav kaygısı ve ilişkili psikiyatrik Belirtiler. Klinik Psikiyatri, 14(1), 7-16.
  • Kermen, U., Tosun, N. İ., & Doğan, U. (2016). Yaşam doyumu ve psikolojik iyi oluşun Yordayıcısı olarak sosyal kaygı. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-29.
  • Kır, İ., (2006). Toplumsal bir kurum olarak ailenin işlevleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 381-404.
  • Macit, Y. (2020). Türkiye’de aile ve kültürel yapıda meydana gelmesi düşünülen değişimlerin Yaşlanma, yoksulluk ve evlilik kurumu açısından değerlendirilmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 149-157.
  • Misra, R., & McKean, M. (2000). College students' academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American journal of Health studies, 16(1), 41.
  • Öğretir, H., & Türker, P. F. (2021). Sınava hazırlanan öğrencilerde sınav kaygısı ile antropometrik ölçümler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Beslenme ve Diyet Dergisi, 49(3), 58-66.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı. İstanbul: Yöret Yayınları.
  • Özbaş, M. (2018). Dezavantajlı sosyolojik tabakalarda zorunlu eğitim sürecini etkileyen Değişkenler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1143-1154.
  • Öztürk, E. (2010). Türkiye’de Aile, Şiddet ve Kadın Sığınma evleri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(7), 39-55.
  • Polat, S. (2010). Şizofreni hastaları ve kardeşlerinde düşünce bozukluğu ve aile işlevleri ile İlişkileri (Doctoral dissertation, Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi).
  • Şahan, B., & Akbaş, T. (2018). Kültürel olarak farklı ailelerle psikolojik danışma ve Türk aile Yapısında kültürün rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 217-239.
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 117-135.
  • Tektaş, N. (2014). Üniversite mezunlarının kaygı düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31.1), 243-253.
  • Usta, M., (2019). Aile işlevselliğinin psikolojik ihtiyaçları karşılamadaki rolü. Aile Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(2), 1-20.
  • Uzun, B., & Topkaya, N. (2011). Akademik erteleme ve sınav kaygısı. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 12-19.
  • Yener, S. (2018). Sosyolojik kuramlar çerçevesinde aile ve girişimcilik ilişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 869-878.
  • Yeşiltaş, M. D., & Andiç, S. (2021). Mükemmeliyetçiliğin iş akış deneyimi üzerindeki etkisi: Proaktif kişilik ve yaygın kaygı bozukluğunun aracılık rolü. Nesne Dergisi, 9(20), 335-351.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şeyma Bozkurt 0009-0006-4257-7686

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2024
Kabul Tarihi 7 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Bozkurt, Ş. (2024). 18-25 Yaş Arası Üniversite Öğrencilerinin Sosyodemografik Değişkenler Açısından Aile İşlevlerinin Sınav Kaygısı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi(17), 15-25.