Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ağ Dışsallıkları Yada Fonksiyonel Olmayan Talep: Enflasyon Ve İthalat Etkisi

Yıl 2024, Sayı: 18, 155 - 164, 31.12.2024

Öz

Fonksiyonel talebi etkileyen içsel faktörler, malın fiyatı, ikame malın fiyatı, tamamlayıcı malın fiyatı, gelir, beklentiler, örf ve adet, nüfus, zevk ve tercihler, mevsimsel etkiler şeklindedir. Fonksiyonel olmayan talepte ise dışsal faktörler daha etkili olması sebebiyle negatif eğimli talep eğrisinin pozitif eğimli hale gelmesi anlaşılır. Dışsal faktörler, bandwagon etkisi, snop etkisi, Veblen etkisi, Giffen mallar şeklindedir. Bu dışsal etkiler ekonomik karar birimi olan tüketicilerin kararlarının başka tüketicileri olumlu ve olumsuz etkilemesi sonucu malın fiyatı artmasına rağmen diğer tüketicilerin de talebi artması sonucunda talep eğrisinin pozitif eğimli hale gelmesidir. Bazen de üreticilerin yoğun reklam ve pazarlama stratejileri ile tüketicilerin olumlu ve olumsuz etkilenmesi şeklinde de talepleri etkilenebilir. Ağ dışsallıkları da denen bu durum bir tüketicinin bazı mallarına olan talep, diğer tüketicilerin onlara olan talebine bağlı olmasıdır. Böylece talebi etkileyen bu dışsal faktörler, makro ekonomi dengelerini de etkiler.Toplam talep artışı beraberinde arz artışını getirmiyorsa fiyatlar artacak budurum enflasyonist etki yapacaktır. Türkiye ekonomisinde olduğu gibi eğer ülkede birçok ürün ithal ediliyorsa bu ağ dışsallıkları sebebiyle ithalatın artmasına sebep olacaktır. Bu durumda cari açığı büyüten etkenlerden biri olacaktır.
Anahtar Kelimeler: Fonksiyonel olayan talep, Ağ dışsallıkları,Bandwagon, Snob, Veblen, Giffen mallar, Enflasyon, İthalat

Kaynakça

  • Amita, M.(2014), ‘’Bandwagon effect and network externalities in market demand’’, Asıan Journal of Management Research Volume 4 Issue 3.
  • Biddle, J. (1991), ‘’A Bandwagon effect in personalized license plates?’’ Economic inquiry, 29(2), pp 375-388.
  • Currid,H., and Elizabeth. (2017),’’ The Sum of Small Things: Culture and Consumption in the 21st Century’’, Princeton University Press. doi:10.1515/9781400884698. ISBN 978-1-4008-8469-8.
  • Elliot, R. (1994). ‘’Addictive consumption: function and fragmentation in postmodernity’’, Journal Of Consumer Policy, 17, 159-179.
  • Gizem, S. K.(2024) ,’’Veblen Etkisinin Yiyecekler Üzerindeki Tezahürünün İncelenmesi Examining the Manifesta on of the Veblen Effect on Food’’ ,GASTROIA: Journal of Gastronomy and Travel Research , 8(2), pp. 307-314, - ISSN: 2602-4144
  • Jensen, R. And Miller, N. (2008). "Giffen Behavior Subsistence Consumption". American Economic Review. 97 (4): 1553-577.
  • Kutlu, E. (2021),’’ Snob Effect, Bandwagon Effect and Financial Behavior: A Comparative Study among Spanish and Turkish Students’’ Turkish Studies-EconomİCS,Finance,Politics, eıssn:2667-5625,ss,811-822
  • Laurie, S. B. and B. Douglas, B.(1996) ,’’Veblen Effects in a Theory of Conspicuous Consumption’’,The American Economic Review Vol. 86, No. 3 (Jun., 1996), pp. 349-373 (25 pages)
  • Leibenstein, X. (1993). ‘’The effect of joining the majority, the snob effect and the Veblen effect in the theory of consumer demand.’’ St. Petersburg: Shkola ekonomiki (in Russian).
  • Leibenstein, H. (1971), ‘’Bandwagon, Snob, and Veblen effects in the theory of consumers demand’’, The quarterly journal of economics (May 1950), reprinted in W. Breit and H.M. Hochman, Readings in microeconomics, Second edition (New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc., 1971), pp 115-116.
  • Masuda, E.and Newman, P. (1981). "Gray and Giffen Goods". The Economic Journal. 91 (364): 1011. doi:10.2307/2232507. JSTOR 2232507
  • Philips, R. J.and Slotje, D. J. (1983). "The Importance of Relative Prices in Analyzing Veblen Effects". Journal of Economic Issues. 17 (1): 197–206.
  • Read, C. ( 2013), "Giffen Behaviour in Irish Famine Markets: An Empirical Study" (PDF). Cambridge Working Papers in Economic and Social History No. 15.
  • Rodina, G. A. and Brillante, N. S. (2023). ‘’Competitiveness of the “economic man” in the XXI century’’. Journal of regional and international competitiveness, 4(1), 4–11.
  • Rodina,G. A. and Rodina V. O.(2024),’’Non-Funktıonel Demand Model vs Functıonel Model’’, Journal of Regional and International Competıtıveness,5(1)4-13.
  • Stanton, J. L., (1987), ‘’ Health claims in food advertising: Is there a bandwagon effect? ‘’Journal of advertising research, 27(2), p 9
  • Singh, J. (2024), ‘’Network Externalities: Bandwagon Effect and Snob Effect (with diagram)’’ https://www.economicsdiscussion.net/ (Erişim Tarihi: 12/01/2024)
  • Stiglert, G. (1947). "Notes on the History of the Giffen Paradox". Journal of Political Economy. 55 (2): 154. doi:10.1086/256487. JSTOR 1825304
  • Uzgören,E.,Güney, T.(2012),’’ The snop effect in the consumption of luxury goods’’ Available online at Procedia - Social and Behavioral Sciences 62, 628 – 637 WC-BEM 2012 Department of Economics,Dumlupinar University, Kutahya P.O .Box 43000, Turkey.
  • Ünsal, E.M.,(2011), ‘’Makro İktisat’’,İmaj Yayıncılık, Ankara, s.88,89.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Ekonomi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yılmaz Uzer 0000-0003-3806-8863

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Aralık 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Uzer, Y. (2024). Ağ Dışsallıkları Yada Fonksiyonel Olmayan Talep: Enflasyon Ve İthalat Etkisi. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi(18), 155-164.