İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CONTEMPORARY POET-SINGER UĞUR IŞILAK AND HIS WORLD OF POETRY

Yıl 2021, , 225 - 242, 20.09.2021
https://doi.org/10.31126/akrajournal.953824

Öz

In this study, the life and poetic world of the bard (Ozan) Uğur Işılak, who was raised in the tradition of poeticism and bard culture, and one of the important representatives of this tradition in the twenty-first century, was tried to be examined. Işılak was born in Germany in 1971 who met baglama at the age of eight and started writing poetry. Işılak, who learned to play baglama at the age of twelve or thirteen, reached the level of composing within a few years. Işılak grew up with the influence of many maestros such as Âşık Mahzuni Şerif, Ozan Arif, Ozan Yusuf Polatoglu, Âşık Reyhani, Mevlüd Ihsani, Erol Ergani, Kul Nuri, who are among the important names of the bard tradition. In addition, Işılak toured with dozens of master minstrels and is known for his concerts. Ozan Işılak has produced more than four hundred works in thirty-three years, and for about thirty-five years, especially in the work Motherland Turkey; he took part in cultural and artistic events in Europe, America, Australia and Central Asian countries. In his poems, the poet deals with the themes of love, separation, longing, expatriation, the transience of the world, heroism, love of homeland and nation, etc. Işılak, who lives in Istanbul, continues his art life as a contemporary poet.

Kaynakça

  • Artun, Erman (2011), Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana.
  • Akbaş, Ali (2015) Bütün Şiirleri, Berikan Yayınları, Ankara.
  • Aslanoğlu, Recep (2020), Uğur Işılak: Hayatı ve Şiirlerinin Tematik İncelenmesi, EBYU Sosyal Bil. Enst. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. Necdet TOZLU, Erzincan.
  • Ayvazoğlu, Beşir (2020), Yahya Kemal “Eve Dönen Adam”, 4. bs., Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Başgil, Ali Fuat (2015), Gençlerle Başbaşa, Yağmur Yayınevi, İstanbul.
  • Çelik, İsa (2013), Alvarlı Efe Hazretlerinde İnsan Şahsiyeti, Uluslararası Hace Muhammet Lütfi Alvarlı Efe Sempozyumu, Erzurum.
  • Gazali, İmam (2004), Kimya-yı Saadet, Yeni Şafak Yayınları, İstanbul.
  • Irmak, Yılmaz (2017), Batı Avrupa Türk Âşıklık Geleneğinde Erzurumlu Ozan Çelebi ve Şiirleri, Bingöl, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.7.
  • Kafkasyalı, Ali (2005), Batı Avrupa’ya Giden Türklerin Sosyal ve Kültürel Meselelerinin Anadolu Âşık Edebiyatına Yansıması, AÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (Prof. Dr. M. Fahrettin Kırzıoğlu Özel Sayısı), Erzurum.
  • Kafkasyalı, Ali (1998), Âşık Murat Çobanoğlu, Hayatı-Sanatı-Eserleri, Ankara.
  • Kafkasyalı, Ali (2019); İran Türk Âşık Muhitleri, Erzurum, Salkımsöğüt Yayınları, s.17.
  • Kafkasyalı, Ali (2019), İran Türk Âşıkları ve Milli Kimlik, Salkımsöğüt Yayınları, Erzurum.
  • Karakoç, Abdurrahim (2020) Bütün Şiirleri, Kadim Yayınları, Ankara.
  • Kaya, Doğan (1998), Sivas’ta Âşıklık Geleneği, Sivas.
  • Kur’an, Kaf 50/16.
  • Nef’i Divanı’ndan Seçmeler (1985), Haz. Abdulkadir Karahan, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Sakaoğlu, Saim (1986), “Ozan, Âşık, Saz ve Halk Şairi Kavramları Üzerine” III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, C.1, MFAD Yayınları, Ankara.
  • TDV İslâm Ansiklopedisi (2011), 40. Cilt, Aclûnî, II, 132, İstanbul.
  • Timurtaş, F. Kadri (1989), Yunus Emre Divanı, Kültür Bakanlığı yayınları, Ankara.
  • Tozlu, Necdet; Refahiye Türküleri Üzerine Bir İnceleme, Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi 2020.
  • https://www.antoloji.com/aha-geldim-gidiyorum-siiri/ Erişim: 13.06.2021.

ÇAĞDAŞ OZAN UĞUR IŞILAK VE ŞİİR DÜNYASI

Yıl 2021, , 225 - 242, 20.09.2021
https://doi.org/10.31126/akrajournal.953824

Öz

Bu çalışmada, ozanlık-âşıklık geleneği içerisinde yetişen ve bu geleneğin yirmi birinci asırdaki önemli temsilcilerinden biri olan Ozan Uğur Işılak’ın hayatı ve şiir dünyası incelenmeye çalışıldı. 1971 Almanya doğumlu Işılak, sekiz yaşlarında bağlama ile tanışmış ve şiir yazmaya başlamıştır. On iki-on üç yaşlarında dinlenilecek seviyede bağlama çalmayı öğrenen Işılak, birkaç yıl içerisinde beste yapabilecek düzeye ulaşmıştır. Ozanlık geleneğinin önemli isimlerinden; Âşık Mahzuni Şerif, Ozan Ârif, Ozan Yusuf Polatoğlu, Âşık Reyhani, Mevlüd İhsani, Erol Ergani, Kul Nuri gibi birçok saz ve söz erbabının etkisiyle gelişen ve bu ozanların övgüsüne mazhar olan Işılak, onlarca usta âşık ve ozan ile turnelere çıkmış ve konserlerle sesini duyurmuştur. Ozan Işılak, otuz üç yılda dört yüzün üzerinde eser vermiş ve yaklaşık otuz beş yıldır başta Anavatan Türkiye olmak üzere; Avrupa, Amerika, Avustralya ve Orta Asya ülkelerinde kültür ve sanat etkinliklerinde yer almıştır. Şiir dünyası incelenen ozanın aşk, ayrılık, özlem, gurbet, dünyanın faniliği, kahramanlık, vatan-millet sevgisi, vb. temaları işlediği görülmüştür. Hâlen İstanbul’da ikamet eden Işılak çağdaş bir ozan olarak sanat hayatını sürdürmektedir.

Kaynakça

  • Artun, Erman (2011), Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana.
  • Akbaş, Ali (2015) Bütün Şiirleri, Berikan Yayınları, Ankara.
  • Aslanoğlu, Recep (2020), Uğur Işılak: Hayatı ve Şiirlerinin Tematik İncelenmesi, EBYU Sosyal Bil. Enst. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Doç. Dr. Necdet TOZLU, Erzincan.
  • Ayvazoğlu, Beşir (2020), Yahya Kemal “Eve Dönen Adam”, 4. bs., Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Başgil, Ali Fuat (2015), Gençlerle Başbaşa, Yağmur Yayınevi, İstanbul.
  • Çelik, İsa (2013), Alvarlı Efe Hazretlerinde İnsan Şahsiyeti, Uluslararası Hace Muhammet Lütfi Alvarlı Efe Sempozyumu, Erzurum.
  • Gazali, İmam (2004), Kimya-yı Saadet, Yeni Şafak Yayınları, İstanbul.
  • Irmak, Yılmaz (2017), Batı Avrupa Türk Âşıklık Geleneğinde Erzurumlu Ozan Çelebi ve Şiirleri, Bingöl, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.7.
  • Kafkasyalı, Ali (2005), Batı Avrupa’ya Giden Türklerin Sosyal ve Kültürel Meselelerinin Anadolu Âşık Edebiyatına Yansıması, AÜ Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (Prof. Dr. M. Fahrettin Kırzıoğlu Özel Sayısı), Erzurum.
  • Kafkasyalı, Ali (1998), Âşık Murat Çobanoğlu, Hayatı-Sanatı-Eserleri, Ankara.
  • Kafkasyalı, Ali (2019); İran Türk Âşık Muhitleri, Erzurum, Salkımsöğüt Yayınları, s.17.
  • Kafkasyalı, Ali (2019), İran Türk Âşıkları ve Milli Kimlik, Salkımsöğüt Yayınları, Erzurum.
  • Karakoç, Abdurrahim (2020) Bütün Şiirleri, Kadim Yayınları, Ankara.
  • Kaya, Doğan (1998), Sivas’ta Âşıklık Geleneği, Sivas.
  • Kur’an, Kaf 50/16.
  • Nef’i Divanı’ndan Seçmeler (1985), Haz. Abdulkadir Karahan, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Sakaoğlu, Saim (1986), “Ozan, Âşık, Saz ve Halk Şairi Kavramları Üzerine” III. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, C.1, MFAD Yayınları, Ankara.
  • TDV İslâm Ansiklopedisi (2011), 40. Cilt, Aclûnî, II, 132, İstanbul.
  • Timurtaş, F. Kadri (1989), Yunus Emre Divanı, Kültür Bakanlığı yayınları, Ankara.
  • Tozlu, Necdet; Refahiye Türküleri Üzerine Bir İnceleme, Akra Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi 2020.
  • https://www.antoloji.com/aha-geldim-gidiyorum-siiri/ Erişim: 13.06.2021.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Necdet Tozlu 0000-0002-0466-1290

Recep Aslanoğlu 0000-0002-8315-1968

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2021
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tozlu, N., & Aslanoğlu, R. (2021). ÇAĞDAŞ OZAN UĞUR IŞILAK VE ŞİİR DÜNYASI. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 9(25), 225-242. https://doi.org/10.31126/akrajournal.953824

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333