Öz: Uzun ve Çetinkaya’nın geliştirmiş
oldukları formül ile 2016-2017 ve 2017-2018 eğitim öğretim dönemlerinde MEB
yayını olan beşinci sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan hikâye edici
metinlerin okunabilirlik düzeyleri ölçülmüş ve sonuçları karşılaştırılmıştır.
Araştırma sonucunda 2016-2017 eğitim
öğretim yılında kullanılan beşinci sınıf Türkçe ders kitabındaki hikâye edici
metinlerin okunabilirlik düzeyleri değerlendirildiğinde Uzun ve Çetinkaya’nın
Türkçe metinlerin okunabilirlik düzeylerinin tanımlanması ve sınıflandırılması
ile bir metin (51+) bağımsız okuma, 5, 6. ve 7. sınıf grubunda
değerlendirilmiş, bir metin (0 - 34) engelli düzey, 10, 11. ve 12. sınıf
düzeyinde, diğerleri de (35 – 50) eğitsel okuma, 8. ve 9. sınıf düzeyinde
olduğu değerlendirilmiştir. Sonuç olarak sadece bir hikâye edici metnin bağımsız
okuma olduğu yani öğrenci düzeyinde olduğu görülmektedir.
2017-2018
döneminde kullanılan 5. sınıf Türkçe ders kitabında ise dört metin (51+)
bağımsız okuma düzeyinde 5, 6. ve 7. sınıf grubunda, diğerlerinin ise (35 – 50)
eğitsel okuma 8. ve 9. sınıf düzeyinde olduğu değerlendirilmiştir. Yani
eğitimci desteğiyle konuyu kavrayabileceği düzeyde metinler daha çok
bulunmaktadır.
Araştırma
sonucunda 2017-2018 eğitim öğretim yılında kullanılan 5. sınıf Türkçe ders
kitabındaki hikâye edici metinlerin okunabilirlik düzeylerinin sınıf seviyesine
göre geçen yıla göre daha uygun hazırlandığı görülmektedir.
Türkçe
için sadece kelime ve cümle uzunlukları değil aynı zamanda bilinmeyen
kelimelerin de göz önünde bulundurulduğu, metinlerin özel niteliklerinin de
ölçülmesini sağlayan, yeni formüller geliştirilmelidir. Hedef kitle seviyesine
göre kitaplarda hangi okunabilirlik düzeyinde metinlere yer verilmesi gerektiği
belirlenmeli; okunabilirlik düzeyleri, metinlerde bulunması gereken özellikler
arasına alınmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 14 |