Bu
araştırmanın amacı, 1967 yılından günümüze kadar kendi varlığını koruyan
Akatünvel Sanat Topluluğu’nu, sanatçıların
felsefi yaklaşımları ve plastik söylemleri yoluyla çözümlemeye
çalışmaktır. Araştırmada yöntem olarak ontolojinin varlık katmanlarına eğilen
felsefi analiz biçiminden ve estetiğin yaratıcı, izleyici
arasında oluşturduğu
etkileşim
biçimlerinden yararlanılacaktır. Ontoloji- estetik bütünlüğü temelinden
hareketle çözümlemelere gidilecek olan bu metinde, yerel ve evrensel anlamda
Akatünvel Sanat Topluluğu’nun oluştuğu sanat
ortamından hareketle genelden özele bir yaklaşım benimsenmeye ve topluluğun
üyelerinin belirgin örnekleri üzerinden yapılacak çözümlemelerle teori-pratik
ilişkisi kurulmaya çalışılacaktır.
Topluluk,
insanı merkez alan ontolojist yaklaşım içerisinde, biçimleme kaygısı duymaksızın
bireyselleşen sanata tepkiden hareket ederek özgün bir estetik anlayış̧ ile "insan endeksli öz"e ulaşma çabasındadır.
Ürettikleri eserlerde saf bir söylemi
yansıtma çabasında olan sanatçılar, seyirci ile ressam arasında sezinlenebilecek
bir dünya yaratmak, insan iradesinin sanatla-insanın evrenle bütünleşmesini
sağlamaya yönelmişlerdir. 1967-2019 yılları arasında aktif sanat dünyamızda yer
alan topluluk, resmi yoran tüm unsurları bir tarafa bırakarak eserlerinde yalın
ve özenli bir ifadeyle ontolojik duruşlarını belli etmişlerdir. İnsanın temel
ve fiziksel özelliklerini sanat ile birleştiren, sanatın ölümsüzlüğü açısından
yaratıcı bir rol almışlardır. Yarattıkları figürlerde kişiliksiz, zaman ve reel
ilgilerden soyutlandırdıkları gibi düşünsel bir boyut
vererek insan olma bilincini sanatla birleştirmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 18 |