Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PLASTİK ANALYSIS IN PAINTING ART FROM IMPRESSIONISM TO PRESENT PURPLE COLOR

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 22, 221 - 239, 30.09.2020
https://doi.org/10.31126/akrajournal.775870

Öz

The use of purple in the period from Impressionism to our recent past and the reflections on the expressions of the art of painting as a pigment forms the basis of our research. The aim of this study is to examine the forms of expression of purple color, which started to be used in different meanings and expressions with Impressionism. In our study, while investigating the importance of purple in painting art, artists who frequently use purple in their paintings from Impressionism to our recent past were selected and the works of these artists were examined in chronological order. Using the qualitative research method in the evaluation process, the visuals in the study were addressed on the physical structure of the purple and its effects on the human psyche, and the subject of how the artists handle with the character of purple in their works. As a result of the research, it has been concluded that, with Impressionism, the use of purple color instead of the real color of the object has ceased, and the artists put forward this color in expressing their feelings or evaluating them as plastic elements.

Kaynakça

  • Atalayer, F. (1994). Temel Sanat Ögeleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 769.
  • Berk, N. (1982). Resim Bilgisi, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Birren, F. (1978). Colorand Human Response, New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Çağlarca, S. (1986). Renk ve Armoni Kuralları, İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Erdemci, F., Germaner, S., Koçak, O. (2007). Modern ve Ötesi, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Itten, J. (1970). The Art of Colour, New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • İzgi, S. (1969). Resim Bilgisi, İstanbul: Nadir Kitapevi.
  • Kanat, A. (2001). Renk ve Duyu Psikolojisi, İzmir: İlya Basım Yayın.
  • Kandinsky, W. (1993). Sanatta Zihinsellik Üstüne, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kandinsky, W. (2001), Sanatta Ruhsallık Üzerine, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Kılıçkan, H. Ve Kılıçkan, H. (1982). Okullarda Resim, İstanbul: Taç Yayınları.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Tansuğ, S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Turani, A. (1983). Dünya Sanat Tarihi, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Vickery, J. (2000). Dış Dünya ve Nesnelerden Kurtuluş Soyut Sanat, P Dünya Sanatı Dergisi/Sanat Kültür Antika, 20. Yüzyıl Sanatı: A’dan Z’ye Akımlar, Sayı:16, İstanbul: Nadir Kitabevi.
  • Walther, I., F. (1997). Gauguin, Öncü Ressamlar, (Çev: A. Antmen) İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Walther, I., F. (1997). Picasso, Öncü Ressamlar, (Çev: A. Antmen) İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Walther, I., F. (1997). Van Gogh, Öncü Ressamlar, (Çev: A. Antmen) İstanbul: ABC Kitabevi.
  • GÖRSEL KAYNAKÇA Resim 1 http://www.leblebitozu.com/empresyonizmin-onculerinden-claude-monetin-hayati-ve-21-eseri/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 2 https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gogh-vincent-willem-van/vincent-willem-van-gogh-susenler-3992/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 3 https://torchwell.wordpress.com/2017/05/28/paul-gauguinin-22-essiz-tablosu-ve-hayati/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 4 https://www.guggenheim.org/artwork/785 (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 5 https://www.pablo-ruiz-picasso.net/work-39.php (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 6 https://www.istanbulsanatevi.com/konular/soyut-dekoratif/geometrik/robert-delaunay-pencereler/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 7 https://www.wassilykandinsky.net/work-635.php (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 8 https://painting-planet.com/woman-in-a-purple-coat-by-henri-matisse/(Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 9 https://www.wikiart.org/en/barnett-newman/untitled-red-yellow-and-green-forms-on-a-purple-ground (Erişim Tarihi: 23.07.2020)
  • Resim 10 https://www.wikiart.org/en/mark-rothko/violet-black-orange-yellow-on-white-and-redhttps://chasinghome.org/2011/12/10/deep-purple-and-kris-kringle/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 11 https://www.culturespaces.com/sites/ceportail/files/dp_de_stael_uk_0.pdf (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 12 https://abdullahabdurrahman.wordpress.com/2019/03/16/ihsan-cemal-karaburcak-alintidir/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 13 https://wikioo.org/tr/paintings.php?refarticle=AR2H9A&titlepainting=Almondite&artistname=Kenneth%20Noland (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 14 https://tr.pinterest.com/pin/431430839295167658/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020)
  • Resim 15 https://www.galerisoyut.com.tr/ngg_tag/adnan-coker/#eser/adnan-coker/21264 (Erişim Tarihi: 22.07.2020).

RESİM SANATINDA EMPRESYONİZMDEN GÜNÜMÜZE MOR RENGİN PLASTİK ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 22, 221 - 239, 30.09.2020
https://doi.org/10.31126/akrajournal.775870

Öz

Mor rengin, Empresyonizmden yakın geçmişimize kadar olan dönemindeki kullanımı ve bu süreç içerisinde pigment olarak resim sanatının ifade biçimlerine olan yansımaları araştırmamızın temelini oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Empresyonizm ile farklı anlamlarda ve anlatımlarda kullanılmaya başlanan mor rengin, geçen süreçteki anlatım biçimlerini ele almaktır. Çalışmamızda, resim sanatında morun yeri araştırılırken Empresyonizmden, yakın geçmişimize değin resimlerinde mor rengi sıklıkla kullanan sanatçılar seçilmiş ve bu sanatçıların çalışmaları kronolojik bir sıra ile irdelenmiştir. İncelenen görsellerin, değerlendirme sürecinde ise niteliksel araştırma yöntemi kullanılarak, morun, fiziki yapısına ve insan ruhunda uyandırdığı etkilere değinilmiş, sanatçıların mor rengin karakterini çalışmalarında nasıl yansıttıkları konusu ele alınmıştır.
Araştırma sonucunda, Empresyonizm ile birlikte mor rengin, nesnenin gerçek rengi yerine kullanılmasının sona erdiği, sanatçıların bu rengi duygularını ifade etmede ya da plastik öğe olarak değerlendirmede resimlerinde ön plana çıkardıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Atalayer, F. (1994). Temel Sanat Ögeleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 769.
  • Berk, N. (1982). Resim Bilgisi, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Birren, F. (1978). Colorand Human Response, New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Çağlarca, S. (1986). Renk ve Armoni Kuralları, İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Erdemci, F., Germaner, S., Koçak, O. (2007). Modern ve Ötesi, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Itten, J. (1970). The Art of Colour, New York: Van Nostrand Reinhold Company.
  • İzgi, S. (1969). Resim Bilgisi, İstanbul: Nadir Kitapevi.
  • Kanat, A. (2001). Renk ve Duyu Psikolojisi, İzmir: İlya Basım Yayın.
  • Kandinsky, W. (1993). Sanatta Zihinsellik Üstüne, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Kandinsky, W. (2001), Sanatta Ruhsallık Üzerine, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Kılıçkan, H. Ve Kılıçkan, H. (1982). Okullarda Resim, İstanbul: Taç Yayınları.
  • Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Tansuğ, S. (1986). Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Turani, A. (1983). Dünya Sanat Tarihi, Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Vickery, J. (2000). Dış Dünya ve Nesnelerden Kurtuluş Soyut Sanat, P Dünya Sanatı Dergisi/Sanat Kültür Antika, 20. Yüzyıl Sanatı: A’dan Z’ye Akımlar, Sayı:16, İstanbul: Nadir Kitabevi.
  • Walther, I., F. (1997). Gauguin, Öncü Ressamlar, (Çev: A. Antmen) İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Walther, I., F. (1997). Picasso, Öncü Ressamlar, (Çev: A. Antmen) İstanbul: ABC Kitabevi.
  • Walther, I., F. (1997). Van Gogh, Öncü Ressamlar, (Çev: A. Antmen) İstanbul: ABC Kitabevi.
  • GÖRSEL KAYNAKÇA Resim 1 http://www.leblebitozu.com/empresyonizmin-onculerinden-claude-monetin-hayati-ve-21-eseri/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 2 https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-g/gogh-vincent-willem-van/vincent-willem-van-gogh-susenler-3992/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 3 https://torchwell.wordpress.com/2017/05/28/paul-gauguinin-22-essiz-tablosu-ve-hayati/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 4 https://www.guggenheim.org/artwork/785 (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 5 https://www.pablo-ruiz-picasso.net/work-39.php (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 6 https://www.istanbulsanatevi.com/konular/soyut-dekoratif/geometrik/robert-delaunay-pencereler/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 7 https://www.wassilykandinsky.net/work-635.php (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 8 https://painting-planet.com/woman-in-a-purple-coat-by-henri-matisse/(Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 9 https://www.wikiart.org/en/barnett-newman/untitled-red-yellow-and-green-forms-on-a-purple-ground (Erişim Tarihi: 23.07.2020)
  • Resim 10 https://www.wikiart.org/en/mark-rothko/violet-black-orange-yellow-on-white-and-redhttps://chasinghome.org/2011/12/10/deep-purple-and-kris-kringle/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 11 https://www.culturespaces.com/sites/ceportail/files/dp_de_stael_uk_0.pdf (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 12 https://abdullahabdurrahman.wordpress.com/2019/03/16/ihsan-cemal-karaburcak-alintidir/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 13 https://wikioo.org/tr/paintings.php?refarticle=AR2H9A&titlepainting=Almondite&artistname=Kenneth%20Noland (Erişim Tarihi: 23.07.2020).
  • Resim 14 https://tr.pinterest.com/pin/431430839295167658/ (Erişim Tarihi: 23.07.2020)
  • Resim 15 https://www.galerisoyut.com.tr/ngg_tag/adnan-coker/#eser/adnan-coker/21264 (Erişim Tarihi: 22.07.2020).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Sezer 0000-0003-4766-9476

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 11 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Sezer, A. (2020). RESİM SANATINDA EMPRESYONİZMDEN GÜNÜMÜZE MOR RENGİN PLASTİK ANALİZİ. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 8(22), 221-239. https://doi.org/10.31126/akrajournal.775870

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333