The aim of this study is to examine the elements of love in the novel Huzur within the conceptual framework of time and space perception in the novel as a narrative form established by Mikhail Bakhtin and named “chronotope”. Ahmet Hamdi Tanpınar’s novel Huzur which reflects both the political and cultural changes in recent history possesses the characteristic of effectively using elements of time and space. Therefore, it is a novel suitable for examination within the conceptual framework that is called “chronotope”. Bakhtin’s concept of chronotope, which is based on the unity of time and space in narrative genres and developed with inspiration from Einstein’s Theory of Relativity, is also in harmony with Bergson's concept of duration. This shows that a chronotopic reading is in harmony with the idea of infinity that Tanpınar aims to reach. In our study, chronotopes such as Istanbul, Ada vapuru (Island Ferry), boat, music, mansion, pier, waterfront mansion, apartment, living room, bedroom, mirror, garden, chest, threshold, stairs, and door were identified based on the theme of love. These chronotopes were examined in three groups under the titles of encounter, closeness, and threshold.
Bu çalışmada, Mikhail Bakhtin’in bir anlatı formu olarak romanda zaman ve mekân tasavvuruna ilişkin kurduğu ve kronotop adını verdiği kavramsal çerçevede Huzur romanındaki aşk unsurlarını incelemektir. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Huzur romanı, yakın tarihin hem siyasal hem kültürel değişimlerini yansıtması bakımından zaman ve mekân unsurlarının etkin kullanıldığı bir roman özelliği taşımaktadır. Bu bakımdan Bakhtin’in kronotop incelenmeye müsait bir romandır. Bakhtin’in, Einstein’ın Görelilik Teorisi’nden hareketle geliştirdiği, anlatı türlerindeki zaman ve mekân birlikteliğini esas alan kronotop kavramı, Bergson’un süre kavramıyla da uyum içerisindedir. Bu da, kronotopik okumanın, Tanpınar’ın varmak istediği sonsuzluk fikriyle uyum sağladığını göstermektedir. Çalışmamızda aşk temasına bağlı olarak İstanbul, Ada vapuru, sandal, iskele, musiki, köşk, yalı, apartman dairesi, salon, yatak odası, ayna, bahçe, sandık, eşik, merdiven, kapı kronotopları tespit edilerek karşılaşma, yakınlaşma ve eşik kronotopları başlıkları altında üç grupta incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 32 |