Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİNANSAL FARKINDALIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Sayı: 5, 133 - 157, 31.05.2019

Öz

Finansal okuryazarlık kavramı her geçen
gün ülkeler ve toplumlar açısından daha önemli hale gelmektedir. Günden güne
daha karmaşık bir hale gelen finansal sistem, teknolojinin de gelişmesi ile
finansal yönetim ve finansal kararlar konusunda karar almayı güçleştiriyor.
Finansal okuryazarlık konusu toplumun her kesimini ilgilendirmektedir. Toplumun
geleceğine yön vermesi beklenen genç nüfusun, finansal kavramları bilmesi ve
finansal konularda doğru karar verecek kadar yeterliliğe sahip olması ülkeler
açısından çok önemlidir. Dolayısıyla bu kadar önemli bir konunun öğretilmesi ve
geliştirilmesine yönelik eğitimlerin çok küçük yaşlardan itibaren verilmesi ve
önemle üzerinde durulması gerekmektedir. Bu çalışmada ilköğretim çağındaki
öğrenciler üzerinde finans, bütçe, fiyat, harcama ve tasarruf gibi finansal
kavramların bilinirlik düzeyleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca
öğrencilere finansal okuryazarlık eğitimi verildikten sonra finansal
kavramların öğrenilme seviyeleri ölçülmeye çalışılmıştır. Çalışma sonucunda
öğrencilerin genel olarak finansal kavramları duydukları ancak
tanımlayamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Konu ile ilgili verilen finansal
eğitimin sonucunda öğrencilerin finansal okuryazarlık farkındalıklarının
arttığı gözlemlenmiştir.   

Kaynakça

  • Altıntaş, M.K. (2008). Bireysel Yatırımcılar Açısından Finansal Eğitimin Önemi, Türk Sigorta Enstitüsü Vakfı, Aralık, İstanbul.
  • Barış, S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, TESAM Akademi Dergisi, 3(2), ss.13-38.
  • Biçer, B.E., Altan, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık, 20(4), ss.1501-1517.
  • Coşkun, R. Altunışık, R. Bayraktaroğlu, S. Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Cude, B., Lawrence, F., Lyons, A., Metzger, K., Lejeune, E., Marks, L., Machtmes, K., College. (2006). Students and Financial Literacy: What They Know and What We Need to Learn, Eastern Family Economics and Resource Management Association Conference.
  • Deventer V.M., Klerk, N., (2017). “Financial Literacy Amongs African Generation Y Students: An Empiricial Analysis of Selected Demograpic Factors”, İnternational Journal Of Economics And Finance Studies, 9(1), pp. 235-251.
  • Durmuşkaya, S., Kavas, B.Y. (2018) Akademik Gelişim ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma, Yönetim Ekonomi Dergisi, Cilt:25, Sayı:3, ss. 925-939.
  • Er, B., Taylan E.A. (2017). “Lise Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 14, ss. 297-317
  • Fettahoğlu, S. (2015). Hane Halkının Finans Eğitimi ve Finansal Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Kocaeli’nde Bir Araştırma, Muhasebe Finansman Dergisi, Temmuz, ss. 101-116.
  • Fornero, E., Monticone, C. (2011). Financial Literacy and Pension Plan Participation in İtaly, Cambridge University Press, October, 10(4) pp. 547-564.
  • Gathergood, J. (2012). “Self-Control, Financial Literacy and Consumer Over-İndebtedness”, Journal of Economic Psychology, 33, pp. 590-602.
  • Gökmen, H. (2012). Finansal Okuryazarlık, Hiperlink, İstanbul.
  • Güler, E., Tunahan, H. (2017) Finansal Okuryazarlık: Hanehalkı Üzerine Bir Araştırma, İşletme Bilimleri Dergisi, 5(3), ss. 79-104.
  • Hayta, B.A. (2011). Aile Finans Sistemi İlişkileri, Finansman Yönetimi, Finansal Okuryazarlık, Finansal Eğitim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Hung, A.A., Parker, M.A., Yoong, J. (2009). Defining and Measuring Financial Literacy, Rand Lanor and Population, September.
  • İzzuddin, T.,M., Ghasarma, R., Putri, L., Adam, M. (2017). “Financial Literacy; Strategies and Concepts in Understanding the Financial Planning With Self-Efficacy Theory and Goal Setting Theory of Motivation Approach”, İnternational Journal of Economics and Financial Issues, 7(4), pp. 182-188.
  • Johnson, E., Sherraden, S.M., (2007). “From Financial Literacy to Financial Capability Among Youth”, Journal of Sociology & Social Welfare, 34, pp. 119-146.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Klapper, L., Lusardi, A., Oudheusden, P. (2015). Financial Literacy Around the World:Insıghts From The Standard&Poor’s Ratings Services Global Financial Literacy Survey, World Bank Development Research Group, https://gflec.org/initiatives/sp-global-finlit-survey/(14.02.2019)
  • Kocabıyık, T., Teker, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), ss.117-144.
  • Lusardi, A., Mitchell, S.O., (2007). “Baby Boomer Retirement Security: The Roles of Planning, Financial Literacy, and Housing Wealth”, Journal of Monetary Economics, 54, pp. 205–224.Mandell, L. Klein, S.L. (2007). Motivation and Financial Literacy, Financial Services Review, 16, pp. 105-116.
  • Murugiah, L. (2016). The Level of Understanding and Strategies to Enhance Financial Literacy Among Malaysian, İnternational Journal of Economics Financial Issues, 6(S3), pp.130-139.
  • Remund, David L. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy, The Journal of Consumer Affairs, Vol. 44, No. 2, pp. 276-295.
  • Seyrek, H.İ., Gül, M. (2017). Finansal Okuryazarlık ve Girişimcilik Niyeti: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(2), ss. 103-118.
  • Şarlak, Z. (2012). Finansal Okuryazarlık Raporu, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile Eğitim Programı.
  • Şener, A., Barmakı, N. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyleri”,ournal of Current Researches on Social Sciences, 7(3), ss. 67-88.
  • T.C. Merkez Bankası (2011). Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim, Mart, Ankara.
  • Temizel, F. (2010). Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Volpe, P.R. Chen, H. (1998). An ANAlysis of Personal Financial Literacy Among College Students, Financial Services Review, 7(2), pp. 107-128.
  • Xu, L. Zia B. (2012). Financial Literacy around the World An Overview of the Evidence with Practical Suggestions for the Way Forward, The World Bank Development Research Group Finance and Private Sector Development Team, (6107), June.
Yıl 2019, Sayı: 5, 133 - 157, 31.05.2019

Öz

Kaynakça

  • Altıntaş, M.K. (2008). Bireysel Yatırımcılar Açısından Finansal Eğitimin Önemi, Türk Sigorta Enstitüsü Vakfı, Aralık, İstanbul.
  • Barış, S. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Bütçeleme Davranışı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, TESAM Akademi Dergisi, 3(2), ss.13-38.
  • Biçer, B.E., Altan, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık ile İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık, 20(4), ss.1501-1517.
  • Coşkun, R. Altunışık, R. Bayraktaroğlu, S. Yıldırım, E. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Cude, B., Lawrence, F., Lyons, A., Metzger, K., Lejeune, E., Marks, L., Machtmes, K., College. (2006). Students and Financial Literacy: What They Know and What We Need to Learn, Eastern Family Economics and Resource Management Association Conference.
  • Deventer V.M., Klerk, N., (2017). “Financial Literacy Amongs African Generation Y Students: An Empiricial Analysis of Selected Demograpic Factors”, İnternational Journal Of Economics And Finance Studies, 9(1), pp. 235-251.
  • Durmuşkaya, S., Kavas, B.Y. (2018) Akademik Gelişim ve Finansal Okuryazarlık Arasındaki İlişkinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma, Yönetim Ekonomi Dergisi, Cilt:25, Sayı:3, ss. 925-939.
  • Er, B., Taylan E.A. (2017). “Lise Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 7, Sayı: 14, ss. 297-317
  • Fettahoğlu, S. (2015). Hane Halkının Finans Eğitimi ve Finansal Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Kocaeli’nde Bir Araştırma, Muhasebe Finansman Dergisi, Temmuz, ss. 101-116.
  • Fornero, E., Monticone, C. (2011). Financial Literacy and Pension Plan Participation in İtaly, Cambridge University Press, October, 10(4) pp. 547-564.
  • Gathergood, J. (2012). “Self-Control, Financial Literacy and Consumer Over-İndebtedness”, Journal of Economic Psychology, 33, pp. 590-602.
  • Gökmen, H. (2012). Finansal Okuryazarlık, Hiperlink, İstanbul.
  • Güler, E., Tunahan, H. (2017) Finansal Okuryazarlık: Hanehalkı Üzerine Bir Araştırma, İşletme Bilimleri Dergisi, 5(3), ss. 79-104.
  • Hayta, B.A. (2011). Aile Finans Sistemi İlişkileri, Finansman Yönetimi, Finansal Okuryazarlık, Finansal Eğitim, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Hung, A.A., Parker, M.A., Yoong, J. (2009). Defining and Measuring Financial Literacy, Rand Lanor and Population, September.
  • İzzuddin, T.,M., Ghasarma, R., Putri, L., Adam, M. (2017). “Financial Literacy; Strategies and Concepts in Understanding the Financial Planning With Self-Efficacy Theory and Goal Setting Theory of Motivation Approach”, İnternational Journal of Economics and Financial Issues, 7(4), pp. 182-188.
  • Johnson, E., Sherraden, S.M., (2007). “From Financial Literacy to Financial Capability Among Youth”, Journal of Sociology & Social Welfare, 34, pp. 119-146.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Klapper, L., Lusardi, A., Oudheusden, P. (2015). Financial Literacy Around the World:Insıghts From The Standard&Poor’s Ratings Services Global Financial Literacy Survey, World Bank Development Research Group, https://gflec.org/initiatives/sp-global-finlit-survey/(14.02.2019)
  • Kocabıyık, T., Teker, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), ss.117-144.
  • Lusardi, A., Mitchell, S.O., (2007). “Baby Boomer Retirement Security: The Roles of Planning, Financial Literacy, and Housing Wealth”, Journal of Monetary Economics, 54, pp. 205–224.Mandell, L. Klein, S.L. (2007). Motivation and Financial Literacy, Financial Services Review, 16, pp. 105-116.
  • Murugiah, L. (2016). The Level of Understanding and Strategies to Enhance Financial Literacy Among Malaysian, İnternational Journal of Economics Financial Issues, 6(S3), pp.130-139.
  • Remund, David L. (2010). Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy, The Journal of Consumer Affairs, Vol. 44, No. 2, pp. 276-295.
  • Seyrek, H.İ., Gül, M. (2017). Finansal Okuryazarlık ve Girişimcilik Niyeti: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(2), ss. 103-118.
  • Şarlak, Z. (2012). Finansal Okuryazarlık Raporu, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile Eğitim Programı.
  • Şener, A., Barmakı, N. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeyleri”,ournal of Current Researches on Social Sciences, 7(3), ss. 67-88.
  • T.C. Merkez Bankası (2011). Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim, Mart, Ankara.
  • Temizel, F. (2010). Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Volpe, P.R. Chen, H. (1998). An ANAlysis of Personal Financial Literacy Among College Students, Financial Services Review, 7(2), pp. 107-128.
  • Xu, L. Zia B. (2012). Financial Literacy around the World An Overview of the Evidence with Practical Suggestions for the Way Forward, The World Bank Development Research Group Finance and Private Sector Development Team, (6107), June.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Çarıkçı 0000-0001-8709-9071

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 8 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Çarıkçı, O. (2019). İLKOKUL DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FİNANSAL FARKINDALIK DÜZEYİNİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(5), 133-157.

24084         24085           24086                 24087             24090

Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AKSOS)