Bu
araştırma medya okuryazarlığı alanında tamamlanmış olan lisansüstü tezlerin
incelenmesini amaçlamaktadır. Bu amaçla, 2007-2017 yılları arasında tamamlanmış
ve erişime açık olan lisansüstü tezler yıl, üniversite, bilim dalı, konu,
yöntem, desen, veri toplama tekniği, veri analiz tekniği, örnekleme yöntemi,
örneklem büyüklüğü ve örneklem türü değişkenleri açısından incelenmiştir.
Nitel, betimsel bir literatür taraması olan bu araştırmada veri toplama yöntemi
olarak doküman incelemesine başvurulmuştur. 65 lisansüstü tezden verilerin
toplanması için araştırmacı tarafından oluşturulan bir tez inceleme formu
kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiş ve
oluşturulan her bir kategori için yüzde ve frekans hesaplamaları yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre medya okuryazarlığı alanında en çok sayıda tezin
2013 yılında tamamlandığı, 18 üniversitede sadece birer tez tamamlandığı, en
fazla tezin gazetecilik ve radyo TV ve sinema bölümlerinde yapıldığı ancak
eğitim bilimleri ile ilgili bölümler bir arada değerlendirildiğinde en çok
tezin bu bölümlerde gerçekleştirildiği, tezlerin en çok medya okuryazarlığı
eğitiminin etkisini belirleme ve medya okuryazarlığı düzeyi belirleme
konularında gerçekleştirildiği, tezlerde en çok nicel yöntemlerin kullanıldığı,
karma yöntemlerin ise çok az oranda işe koşulduğu, en sık başvurulan örneklem
türünün ortaokul öğrencileri olduğu ve onları öğretmen adaylarının takip ettiği
gibi bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmada medya okuryazarlığı alanındaki
araştırma eğilimleri belirlenerek yeni yapılacak çalışmalara yol gösterici
olmak hedeflenmiştir.
This research aims to review postgraduate
dissertations in media literacy field. To this end, 65 postgraduate
dissertations that were completed between 2007-2017 in Turkey and that are
accessible were reviewed with respect to completion year, university,
department, topic, method, design, data collection technique, data analysis
technique, sampling method, sample size and sample type variables. This is a
qualitative, descriptive literature review study and document analysis was used
to collect data via a dissertation review form. In the data analysis, content
analysis method was used and percentages and frequencies were calculated for
each category. The research results reveal that the highest number of
dissertations was completed in 2013, only one dissertation was completed in 18
universities, the highest number of dissertations was carried out in journalism
and radio TV and cinema departments; however, when departments related to
educational sciences are combined, the highest number of dissertations were carried
out in these departments, the most investigated topics are identification of
the effects of media literacy education and participants’ levels of media
literacy, while quantitative methods are mostly used in dissertations, mixed
methods are the least resorted, and the most addressed sample type includes
secondary school students and prospective teachers follow them. This study aims
to identify research trends in media literacy and guide future studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |