The current study aims to develop the “Science Process Skills Scale” for the 6th, 7th and 8th grade
elementary school students. First, items about basic and high level skills (34 items) were developed. Then, the item
number was reduced to 28 after expert review. The revised scale was administered to 6th, 7th, and 8th grade elementary
school students (n=345) attending 5 different elementary schools in Sivas, Turkey. Convenience sampling was done
to select participants. Item analysis was done via the Finesse Package Program. Moreover, item difficulty and
distinctiveness indexes of each item were calculated. As a result, the reliability coefficient was found to be (KR–20)
0.83, and the item difficulty was found to be 0.54 for the 28-item science process skills scale. One of the items was
found to have a distinctiveness index below 0.20; therefore, it was excluded from the scale. The reliability for the
scale with the remaining 27 items was found to be (KR–20) 0.84. All the items in the scale were found to be
significantly (p < 0.05) distinctive when distinctiveness between the scores of upper and lower 27% groups was
examined. The scale is considered to be appropriate to measure the science process skills of elementary school
students.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin
geliştirilmesidir. Ölçek geliştirme sürecinde ilk olarak temel ve üst düzey becerilere yönelik sorular (34 madde)
hazırlanmış ve uzman görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşlerinden sonra kalan 28 maddelik ölçek, Sivas il
merkezinde kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilmiş beş ilköğretim okulunda öğrenim gören 6, 7 ve 8. sınıf
(n=345) öğrencilerine uygulanmıştır. İstatistiksel analiz için Finesse Paket Programı kullanılarak madde analizi
yapılmış ve her sorunun madde güçlüğü ile ayırt edicilik indeksleri hesaplanmıştır. 28 maddeden oluşan bilimsel
süreç becerileri ölçeğinin güvenirlik katsayısı (KR–20) 0.83, ölçeğin ortalama güçlüğü ise 0.54 olarak belirlenmiştir.
Bir sorunun ayırıcılık indeksinin 0.20’nin altında olduğu görülmüş ve bu yüzden soru ölçekten çıkarılmıştır. Kalan
27 maddelik ölçeğin güvenirliği (KR–20) 0.84 bulunmuştur. Alt ve üst % 27’lik grupların puanları arasındaki ayırt
edicilikler incelendiğinde, ölçeğin bütün sorularının istatistiksel olarak anlamlı biçimde (p < .05) ayırt edici olduğu
belirlenmiştir. Ölçeğin ilköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ölçmede uygun olduğu
düşünülmektedir
fen ve teknoloji öğretimi bilimsel süreç becerileri ilköğretim ölçek geliştirme
Diğer ID | JA65TY69SG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 5 Sayı: 3 |