PDF EndNote BibTex Kaynak Göster

Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research

Yıl 2015, Cilt 8, Sayı 2, 268 - 281, 01.06.2015

Öz

The aim of this study was to emerge science and technology teachers problems and misconceptions relate to “The Solar System and Beyond: Space Puzzle” Unit. Case study research method was used in this study. The sample of the study consisted of 10 science and technology teachers. Semi structured interview question and observation form were used in the data collection process. Semi structured interview conducted with 10 science and technology teachers. Observation study was done in 2 science and technology teachers’ class. These observations take 14 hours. At the end of the study; it was found that teachers faced problems to attract students’ attention to the unit. Also half of the teachers faced difficulty to answer students’ problems because of the insufficient content knowledge. Textbook including misconception relate to planet orbits can led to teachers’ misconceptions

“Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” Ünitesinde Karşılaşılan Öğretmen Problemleri ve Yanılgıları: Bir Özel Durum Çalışması

Yıl 2015, Cilt 8, Sayı 2, 268 - 281, 01.06.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı; “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesi kapsamında fen ve teknoloji öğretmenlerinin karşılaşmış oldukları problemleri tespit ederek sahip oldukları kavram yanılgılarını açığa çıkarmaktır. Çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 10 fen ve teknoloji öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak; yarı yapılandırılmış mülakat sorusu ve gözlemlerden faydalanılmıştır. Örneklem grubunda bulunan öğretmenlerin 10’u ile mülakat yapılmış içlerinden seçilen 2 fen ve teknoloji öğretmeninin sınıfında gözlem çalışmaları yürütülmüştür. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin büyük çoğunluğunun ünitenin son ünite olması ve havaların ısınması ile birlikte öğrencilerin dikkatini konuya çekmede problem yaşadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin yarısının ünite ile ilgili kapsamlı bilgi sahibi olmadıklarından öğrenci sorularını yanıtlamada kendilerini yetersiz hissettikleri belirlenmiştir. Yapılan gözlemler sonucunda her iki öğretmenin güneş sisteminde yer alan gezegenlerin yörüngelerinin şeklinin daire şeklinde olduğu kavram yanılgısına sahip oldukları ve bu yanılgılarının kaynağının ders kitabından kaynaklanabileceği düşüncesine ulaşılmıştır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA62CR48HM
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülay ŞENEL ÇORUHLU Bu kişi benim


Salih ÇEPNİ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Başvuru Tarihi 1 Haziran 2015
Kabul Tarihi
Yayınlandığı Sayı Yıl 2015, Cilt 8, Sayı 2

Kaynak Göster

Bibtex @ { akukeg314132, journal = {Journal of Theoretical Educational Science}, issn = {1308-1659}, eissn = {1308-1659}, address = {Eğitim Fakültesi, Eğitim 1 Binası, ANS Kampusu, 03200 / Afyonkarahisar}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2015}, volume = {8}, number = {2}, pages = {268 - 281}, title = {Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research}, key = {cite}, author = {Şenel Çoruhlu, Tülay and Çepni, Salih} }
APA Şenel Çoruhlu, T. & Çepni, S. (2015). Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research . Journal of Theoretical Educational Science , 8 (2) , 268-281 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29357/314132
MLA Şenel Çoruhlu, T. , Çepni, S. "Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research" . Journal of Theoretical Educational Science 8 (2015 ): 268-281 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29357/314132>
Chicago Şenel Çoruhlu, T. , Çepni, S. "Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research". Journal of Theoretical Educational Science 8 (2015 ): 268-281
RIS TY - JOUR T1 - Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research AU - Tülay Şenel Çoruhlu , Salih Çepni Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - DO - T2 - Journal of Theoretical Educational Science JF - Journal JO - JOR SP - 268 EP - 281 VL - 8 IS - 2 SN - 1308-1659-1308-1659 M3 - UR - Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 Kuramsal Eğitimbilim Dergisi Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research %A Tülay Şenel Çoruhlu , Salih Çepni %T Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research %D 2015 %J Journal of Theoretical Educational Science %P 1308-1659-1308-1659 %V 8 %N 2 %R %U
ISNAD Şenel Çoruhlu, Tülay , Çepni, Salih . "Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research". Journal of Theoretical Educational Science 8 / 2 (Haziran 2015): 268-281 .
AMA Şenel Çoruhlu T. , Çepni S. Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research. Journal of Theoretical Educational Science. 2015; 8(2): 268-281.
Vancouver Şenel Çoruhlu T. , Çepni S. Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research. Journal of Theoretical Educational Science. 2015; 8(2): 268-281.
IEEE T. Şenel Çoruhlu ve S. Çepni , "Teachers’ Problems and Misconceptions Relate to “Solar System And Beyond: Space Puzzle” Unit: A Case Study Research", Journal of Theoretical Educational Science, c. 8, sayı. 2, ss. 268-281, Haz. 2015