This study reports preliminary data on whether the use of SketchUp 3D drawing software with individualized-instructional activities in preschool can promote students’ creativity. In this context, A sample of 23 preschool students at the age of 6 years old have been delivered individualized instruction for seven weeks period with a term project at the end of the program. Torrance Creative Thinking Test Figural A Form, which was developed by Torrance (1966) and adopted by Aslan (2001) for Turkish children, researchers’ notes, video records, rubric for projects, and end-program interview with participants were used to collect data. Data indicated that participants showed significant improvement in the subscales of creativity test (fluency, originality, flexibility and elaboration) as well as overall creativity scores. The results of the study highlighted the efficient use of individualized instruction with a term project in teaching 3D drawing software in preschool level
creativity, technology, preschool education, technology education
Bu araştırmanın amacı bireyselleştirilmiş bir öğrenme ortamında işe koşulan üç boyutlu (3D) çizim programlarından SketchUp yazılımının okul öncesi çocukların yaratıcılığını desteklemede kullanımı konusunda ön bilgi sağlamaktır. Bu bağlamda, 23 okul öncesi altı yaş grubu çocuklara yedi hafta süren bireyselleştirilmiş SketchUp eğitimi verilmiş ve hemen ardından çocuklarla serbest proje çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerin toplanması için Torrance (1966) tarafından geliştirilen ve Aslan (2001) tarafından Türk çocuklarına uyarlaması yapılan Torrance Yaratıcı Düşünme Testi Şekilsel A Formu, araştırmacı notları ve video kayıtları kullanılmış, araştırmaya katılan çocuklar ile görüşme yapılmış ve projeleri değerlendirmek üzere üç dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Araştırma sonunda araştırmaya katılan çocukların uygulama öncesi yaratıcılık puanları ile akıcılık, orijinallik, esneklik ve ayrıntıya girme puanları uygulama sonrasında anlamlı şekilde artış göstermiştir. Araştırmada okul öncesi eğitimde üç boyutlu çizim yazılımlarının öğretimi sürecinde bireyselleştirilmiş öğretim ve serbest proje etkinliklerinin etkili bir şekilde kullanılabileceği vurgulanmıştır.
yaratıcılık, teknoloji, okul öncesi eğitim, teknoloji eğitimi
Diğer ID | JA76ZA54MZ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Başvuru Tarihi | 1 Eylül 2015 |
Kabul Tarihi | |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2015, Cilt 8, Sayı 3 |
Bibtex | @ { akukeg314136, journal = {Journal of Theoretical Educational Science}, issn = {1308-1659}, eissn = {1308-1659}, address = {Eğitim Fakültesi, Eğitim 1 Binası, ANS Kampusu, 03200 / Afyonkarahisar}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2015}, volume = {8}, number = {3}, pages = {316 - 336}, title = {Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool}, key = {cite}, author = {Şendağ, Serkan and Erol, Osman} } |
APA | Şendağ, S. & Erol, O. (2015). Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool . Journal of Theoretical Educational Science , 8 (3) , 316-336 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29358/314136 |
MLA | Şendağ, S. , Erol, O. "Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool" . Journal of Theoretical Educational Science 8 (2015 ): 316-336 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29358/314136> |
Chicago | Şendağ, S. , Erol, O. "Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool". Journal of Theoretical Educational Science 8 (2015 ): 316-336 |
RIS | TY - JOUR T1 - Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool AU - Serkan Şendağ , Osman Erol Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - DO - T2 - Journal of Theoretical Educational Science JF - Journal JO - JOR SP - 316 EP - 336 VL - 8 IS - 3 SN - 1308-1659-1308-1659 M3 - UR - Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Kuramsal Eğitimbilim Dergisi Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool %A Serkan Şendağ , Osman Erol %T Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool %D 2015 %J Journal of Theoretical Educational Science %P 1308-1659-1308-1659 %V 8 %N 3 %R %U |
ISNAD | Şendağ, Serkan , Erol, Osman . "Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool". Journal of Theoretical Educational Science 8 / 3 (Eylül 2015): 316-336 . |
AMA | Şendağ S. , Erol O. Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool. Journal of Theoretical Educational Science. 2015; 8(3): 316-336. |
Vancouver | Şendağ S. , Erol O. Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool. Journal of Theoretical Educational Science. 2015; 8(3): 316-336. |
IEEE | S. Şendağ ve O. Erol , "Use of 3D Drawing Software in Promoting Creativity in Preschool", Journal of Theoretical Educational Science, c. 8, sayı. 3, ss. 316-336, Eyl. 2015 |