PDF Mendeley EndNote BibTex Kaynak Göster

The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy

Yıl 2015, Cilt 8, Sayı 3, 397 - 420, 01.09.2015

Öz

The aim of this study is to determine the preservice elementary teachers’ levels of relating the science knowledge to their daily life and to examine the relation between preservice teachers’ levels of connecting science knowledge that they acquire in science course with their attitudes and scientific literacy. The case study method was employed in the study. The sample of the study comprised 200 second year preservice elementary teachers in KTU Fatih Faculty of education. The data were collected with scientific literacy test, daily life relating test and attitude questionnaire during the Science and Laboratory Application II Lesson. The problem situations were created for boiling, melting, freezing, expansion, excretion, digestion, heat and temperature concepts. The results of the study indicated that the preservice teachers’ levels of relating science knowledge to daily life situations were very low.

Sınıf Öğretmen Adaylarının Fen Bilgilerini Günlük Yaşamla İlişkilendirebilme Düzeyleri ile Fen Tutum ve Okuryazarlıkları Arasındaki İlişki

Yıl 2015, Cilt 8, Sayı 3, 397 - 420, 01.09.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmen adaylarının fen bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeylerini tespit ederek, adayların fenne karşı tutumları ve fen okuryazarlıkları ile günlük yaşam ilişkilendirmeleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Çalışmanın örneklemini, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü 2.sınıfta öğrenim gören 200 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri, fen okuryazarlık (FOYT) ve günlük yaşam ilişkilendirme testi (GYİT) ile fen tutum ölçeği (FTÖ) kullanılarak toplanmıştır. Fen ve Teknoloji Laboratuar Uygulamaları (FTLU)-II dersi kapsamında yürütülen araştırmada, günlük yaşantımızda sıkça karşılaştığımız kaynama, erime, donma, genleşme, boşaltım, sindirim, ısı ve sıcaklık kavramlarına yönelik problem durumları oluşturulmuştur. Elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının öğrendikleri bilgileri günlük yaşamda karşılaştıkları durumlara uygulayabilme düzeylerinin oldukça düşük olduğunu ortaya koymuştur.

Ayrıntılar

Diğer ID JA23FM68KJ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa ÜREY
0000-0002-7753-7936


Lale CERRAH ÖZSEVGEÇ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2015
Başvuru Tarihi 1 Eylül 2015
Kabul Tarihi
Yayınlandığı Sayı Yıl 2015, Cilt 8, Sayı 3

Kaynak Göster

Bibtex @ { akukeg314142, journal = {Journal of Theoretical Educational Science}, issn = {1308-1659}, eissn = {1308-1659}, address = {Eğitim Fakültesi, Eğitim 1 Binası, ANS Kampusu, 03200 / Afyonkarahisar}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2015}, volume = {8}, number = {3}, pages = {397 - 420}, title = {The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy}, key = {cite}, author = {Ürey, Mustafa and Cerrah Özsevgeç, Lale} }
APA Ürey, M. & Cerrah Özsevgeç, L. (2015). The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy . Journal of Theoretical Educational Science , 8 (3) , 397-420 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29358/314142
MLA Ürey, M. , Cerrah Özsevgeç, L. "The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy" . Journal of Theoretical Educational Science 8 (2015 ): 397-420 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29358/314142>
Chicago Ürey, M. , Cerrah Özsevgeç, L. "The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy". Journal of Theoretical Educational Science 8 (2015 ): 397-420
RIS TY - JOUR T1 - The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy AU - Mustafa Ürey , Lale Cerrah Özsevgeç Y1 - 2015 PY - 2015 N1 - DO - T2 - Journal of Theoretical Educational Science JF - Journal JO - JOR SP - 397 EP - 420 VL - 8 IS - 3 SN - 1308-1659-1308-1659 M3 - UR - Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 Kuramsal Eğitimbilim Dergisi The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy %A Mustafa Ürey , Lale Cerrah Özsevgeç %T The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy %D 2015 %J Journal of Theoretical Educational Science %P 1308-1659-1308-1659 %V 8 %N 3 %R %U
ISNAD Ürey, Mustafa , Cerrah Özsevgeç, Lale . "The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy". Journal of Theoretical Educational Science 8 / 3 (Eylül 2015): 397-420 .
AMA Ürey M. , Cerrah Özsevgeç L. The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy. Journal of Theoretical Educational Science. 2015; 8(3): 397-420.
Vancouver Ürey M. , Cerrah Özsevgeç L. The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy. Journal of Theoretical Educational Science. 2015; 8(3): 397-420.
IEEE M. Ürey ve L. Cerrah Özsevgeç , "The Relation Between The Pre-service Elementary Teachers’ Levels of Relating Science Knowledge to Daily Life and Their Attitude and Scientific Literacy", Journal of Theoretical Educational Science, c. 8, sayı. 3, ss. 397-420, Eyl. 2015