The purpose of this study was to investigate the relationship between pre-service primary school
teachers' mathematics teaching anxiety and their beliefs about teaching and learning mathematics. There were a total
of 250 pre-service primary school teachers involved in this study. Of the total, 202 were female and 48 were male
pre-service primary school teachers. In the collection of the data, the researchers employed two types of instruments:
the Mathematics Teaching Anxiety Scale (MATAS) and the Mathematics Related Beliefs Scale (MRBS). MATAS,
which was developed by Peker (2006), was used to identify the pre-service teachers' anxiety about teaching
mathematics. MATAS is a five-point Liker-type scale with 23 positive and negative items. MRBS, which was
developed by Kayan, Haser and Işıksal Bostan (2013), was used to identify their beliefs about teaching and learning
mathematics. MRBS is a five-point Liker-type scale with 26 items. The correlation analysis statistics was performed
to identify the relationship between pre-service primary school teachers’ mathematics teaching anxiety and their
beliefs about teaching and learning mathematics. The study revealed that there were a significant, negative relations
between pre-service primary school teachers' mathematics teaching anxiety and their beliefs about teaching and
learning mathematics (r=-.428; p < 0.01).
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin kaygıları ile matematik öğretimi
ve öğrenimine ilişkin inanışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini 202'si kız, 48'i erkek olmak
üzere toplam 250 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak iki ölçek kullanılmıştır: Bunlardan
birincisi; sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Peker
(2006) tarafından geliştirilen, 23 maddeden oluşan, 5’li likert türü Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygı Ölçeğidir.
İkincisi; sınıf öğretmeni adaylarının matematiğin öğretimi ve öğrenimine ilişkin inanışlarını belirlemek amacıyla
Kayan, Haser ve Işıksal Bostan (2013) tarafından geliştirilen, 26 maddeden oluşan, 5’li likert türü Matematik
Hakkındaki İnanışlar Ölçeğidir. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin kaygı puanları ile
matematik öğretimine ve öğrenimine ilişkin inanış puanları arasındaki ilişkiyi belirlemek için hesaplanan Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayı değeri (r=-.428; p < 0.01) bulunmuştur. Yani, sınıf öğretmeni adaylarının
matematik öğretimine ilişkin kaygı düzeyleri ile matematik öğretimine ve öğrenimine ilişkin inanışları arasında
negatif yönde, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Diğer ID | JA33TA24DC |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 1 |