PDF EndNote BibTex Kaynak Göster

An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables

Yıl 2016, Cilt 9, Sayı 1, 146 - 164, 01.03.2016

Öz

The purpose of this study is to investigate high school students’ mathematics anxiety level according to school type, perceived primary and secondary mathematics teachers’ attitude and gender variables. The participants of the study consist of 252 high school students from a city of Central Anatolia during 2011-2012 education year. Research data were collected using by “Mathematics Anxiety Questionnaire”. The study results reveal that high school students' mathematics anxiety level was at medium level. Additionally there were considerable statistical differences among students’ mathematics anxiety levels according to perceived primary and middle school mathematics teachers’ attitude at some sub factors. We also found that Anatolian high school students’ anxiety level lower then vocational high school students’ anxiety level and there was significant difference among mathematics anxiety level of the students according to gender.

Lise Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt 9, Sayı 1, 146 - 164, 01.03.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygı düzeylerinin okul türüne, öğrencilerin ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin tutumlarına ve cinsiyet değişkenine göre incelenmesidir. Araştırmanın katılımcılarını İç Anadolu Bölgesindeki bir ilde 2011-2012 öğretim yılında öğrenim gören 252 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında “Matematik Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, lise öğrencilerinin matematik kaygısı düzeyleri orta seviyededir. Ayrıca öğrencilerinin kaygı düzeylerinde algılanan ilkokul ve ortaokul öğretmeni tutumlarına göre bazı alt faktörlerde istatistiksel olarak anlamlı farklılık belirlenmiştir. Bununla birlikte Anadolu Lisesi öğrencilerinin kaygı düzeylerinin, meslek lisesi öğrencilerinin kaygı düzeylerinden, kız öğrencilerin kaygı düzeylerinin erkek öğrencilerin kaygı düzeylerinden daha düşük olduğu görülmüştür.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43NE32EM
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Figen UYSAL Bu kişi benim


Aylin SELIŞIK Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2016
Başvuru Tarihi 1 Mart 2016
Kabul Tarihi
Yayınlandığı Sayı Yıl 2016, Cilt 9, Sayı 1

Kaynak Göster

Bibtex @ { akukeg314162, journal = {Journal of Theoretical Educational Science}, issn = {1308-1659}, eissn = {1308-1659}, address = {Eğitim Fakültesi, Eğitim 1 Binası, ANS Kampusu, 03200 / Afyonkarahisar}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2016}, volume = {9}, number = {1}, pages = {146 - 164}, title = {An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables}, key = {cite}, author = {Uysal, Figen and Selışık, Aylin} }
APA Uysal, F. & Selışık, A. (2016). An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables . Journal of Theoretical Educational Science , 9 (1) , 146-164 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29360/314162
MLA Uysal, F. , Selışık, A. "An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables" . Journal of Theoretical Educational Science 9 (2016 ): 146-164 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/29360/314162>
Chicago Uysal, F. , Selışık, A. "An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables". Journal of Theoretical Educational Science 9 (2016 ): 146-164
RIS TY - JOUR T1 - An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables AU - Figen Uysal , Aylin Selışık Y1 - 2016 PY - 2016 N1 - DO - T2 - Journal of Theoretical Educational Science JF - Journal JO - JOR SP - 146 EP - 164 VL - 9 IS - 1 SN - 1308-1659-1308-1659 M3 - UR - Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 Kuramsal Eğitimbilim Dergisi An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables %A Figen Uysal , Aylin Selışık %T An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables %D 2016 %J Journal of Theoretical Educational Science %P 1308-1659-1308-1659 %V 9 %N 1 %R %U
ISNAD Uysal, Figen , Selışık, Aylin . "An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables". Journal of Theoretical Educational Science 9 / 1 (Mart 2016): 146-164 .
AMA Uysal F. , Selışık A. An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables. Journal of Theoretical Educational Science. 2016; 9(1): 146-164.
Vancouver Uysal F. , Selışık A. An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables. Journal of Theoretical Educational Science. 2016; 9(1): 146-164.
IEEE F. Uysal ve A. Selışık , "An Investigation about High School Students’ Mathematics Anxiety Level According to Some Variables", Journal of Theoretical Educational Science, c. 9, sayı. 1, ss. 146-164, Mar. 2016