Beginning in the late Ottoman period through the first decades of the Republic, Turkey (and Ottoman)
experienced a series of significant changes in educational policy and practice aimed at improving the quality of
education and underwriting the modernization of Turkish society. One of the most significant outside influences on
this process, especially after the inauguration of the Republic of Turkey, was American pragmatism. Pragmatism was
introduced into the country and popularized by the visit of the great American pragmatist philosopher, John Dewey—
then at the height of his international fame as a proponent of progressive, democratic education—who was asked by
Turkish officials to assess the country’s educational system and offer his recommendations for its improvement. The
result of his three-month visit was an important indicator of influence of pragmatic educational philosophy on the
development of Turkish educational system. This historical and philosophical analysis will trace the influence of
pragmatism on Turkish education from the “village institutes” of the 1930s and 1940s through its height of influence
in the 1950s to its lasting influences on the goals and principles of contemporary Turkish education.
Ottoman period Dewey pragmatism vocational high school village institutes
Osmanlının son dönemlerinden başlayarak Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar Türkiye (ve Osmanlı), toplumun
modernleştirilmesi amacıyla eğitimin niteliğini değiştirerek eğitim politikalarında bir takım değişikliklere gitti.
Özellikle Cumhuriyet’in kuruluş yıllarında, bu süreç üzerindeki önemli dış etkilerden birisi, Amerikan
Pragmatizmiydi. Pragmatist eğilimlere sahip olan kurucu siyasi kadro ülkeye pragmatizmin en önemli
temsilcilerinden olan, ilerlemeci ve demokratik eğitim konusunda uluslararası büyük üne sahip olan J. Dewey’i davet
etmişti. Kurucu kadro, ondan ülkenin eğitim sistemini değerlendirmesini ve bu konuda tavsiyeler almayı istemişti.
Bunun sonucunda üç aylık bir ziyaret gerçekleştiren Dewey’in değerlendirmeleri ve tavsiyeleri üzerinden eğitim
sistemi üzerinden pragmatik bir etkinin oluştuğunu gözlemlemek mümkündür. Onun yaptığı tarihsel ve felsefi
tahkikler ile “köy enstitüleri” üzerinden 1930 ve 40’larda Türk eğitim sistemi üzerinde pragmatizmin etkilerinin
izlerini taşıdığının göstergesidir. Bu etkinin izleri 1950’lerden günümüz eğitim sisteminin amaç ve ilkeleri üzerinden
devam ettiğini belirlemek mümkündür.
Diğer ID | JA24FP74HR |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 2 |