Bu araştırma, öğretmen adaylarının mesleki hayatlarında
karşılaşabilecekleri bir etik soruna ilişkin bilgi uçurma tutumları ile
cinsiyet, sınıf düzeyi ve programa göre tutumlardaki farklılıkları belirlemek
amacıyla yürütülmüştür. Veriler tarama yöntemiyle 377 eğitim fakültesi
öğrencisinden araştırma kapsamında geliştirilen araç kullanılarak toplanmıştır.
Bulgulara göre öğretmen adaylarının etik sorunu ciddiye alsalar dahi onu çözmek
için girişimde bulunmayabilecekleri, içsel bilgi uçurma tutumlarının dışsal
bilgi uçurma tutumlarından anlamlı derecede daha yüksek olduğu, bilgi uçurmak
yerine etik sorunu bizzat çözmeyi daha çok tercih ettikleri, az bir kısmının
etik sorunların altında yatan haklı nedenlerin olabileceğini varsaydıkları,
geleneksel bilgi uçurma yollarını sosyal medya aracılığıyla bilgi uçurmadan
daha çok tercih ettikleri, sosyal medya aracılığıyla bilgi uçurmada
kimliklerini gizleme ihtiyacı duymadıkları, bilgi uçurma tutumlarının cinsiyet
ve sınıf düzeyine göre farklılık göstermezken programa göre farklılık
gösterdiği belirlenmiştir. Varılan sonuçların nedenlerinin araştırılması,
öğretmen eğitiminde bilgi uçurmaya ilişkin konulara yer verilmesi ve bilgi
uçurmanın olumsuz sonuçlarının engellenmesi için yasal düzenlemelerin yapılması
önerilmiştir.
This research was conducted to determine the
whistleblowing attitudes of prospective teachers about an ethical problem they
may encounter in their professional lives and the differences in attitudes
based on gender, seniority and program. By employing survey method, the data
were collected from 377 education faculty students using the tool developed in
the research. According to findings, even if the ethical problem is considered
as serious by the prospective teachers, they may not attempt to solve it, that
the internal whistleblowing attitudes are significantly higher than the external
whistleblowing attitudes, they prefer to solve the ethical problem in person
instead of whistleblowing, they prefer traditional whistleblowing ways instead
of social media, they do not need to hide their identities when whistleblowing
through social media, the whistleblowing attitudes do not differ according to
the gender and seniority but according to the program. It has been proposed to
investigate the causes of the results, to include information on whistleblowing
in teacher education, and to make legal arrangements to prevent the negative
consequences of whistleblowing.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |