Since any discipline cannot be completely
independent of others, biology cannot be independent of physics or Chemistry.
The subjects and concepts in biology are undoubtedly related to many other
fields. In secondary education, biology is especially related with physics and
chemistry. Physics and chemistry, which are prerequisites for a better
understanding of biology, should be given just before the relevant topic in
biology. The main purpose of this study is to examine whether the knowledge and
skills related to physics and chemistry concepts which are prerequisites for
learning the concepts of biology are sequencing in the program, and to present
some conclusions that reveal the relationship between physics and chemistry
topics and the concepts of secondary education biology program. In this study,
document analysis method was used from qualitative research methods. In order
to understand the subjects and concepts included in secondary biology program,
two researchers with more than 15 years of experience in the field of biology
education have identified the subjects and concepts of physics and chemistry,
which may be necessary preconditions for understanding the subjects and
concepts in secondary biology program, and their sequencing on the basis of
class and unit. According to the findings obtained from the study, physics and
chemistry subjects, which are pre-requisites for half of the subjects or
concepts in biology, come later in the biology program. This prevents full
learning of the subjects, leads to many misconceptions of concepts, makes it
difficult for students to relate to other subjects and makes it difficult for
them to relate to daily life.
biology curriculum chemistry curriculum physics curriculum subject sequencing
Disiplinlerin herhangi biri diğerlerinden tümüyle bağımsız olamayacağı
için biyolojinin de fizik ve kimyadan bağımsız olması düşünülemez. Biyolojideki
konu ve kavramlar hiç şüphesiz diğer birçok alanla ilişkilidir. Ortaöğretimde
ise özellikle fizik ve kimya dersleri ilişkilidir. Biyoloji konularının daha
iyi anlaşılması için ön şart olan fizik ve kimya konuları biyolojideki ilgili
konudan hemen önce verilmelidir. Bu çalışmanın temel amacı, biyoloji
kavramlarının öğrenilmesinde ön şart olan fizik ve kimya kavramları ile ilgili
bilgi ve becerilerinin programda ardışıklığının olup olmadığını incelenmek ve
böylece ortaöğretim biyoloji programında yer alan konu ve kavramlara temel
oluşturacak fizik ve kimya konuları ve bu konular arasındaki ilişkiyi ortaya
çıkaran bazı sonuçlara yer vermektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden
doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Ortaöğretim biyoloji programında yer
alan konuları ve kavramları anlayabilmek için gerekli ön şart olabilecek fizik
ve kimya konuları ve kavramları biyoloji eğitimi alanında 15 yıldan daha fazla
tecrübesi olan iki araştırmacı tarafından tespit edilerek bunların sınıf, ünite
bazında ardışıklığı incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre konu
veya kavramların yarıya yakını için ön şart olan fizik ve kimya konuları
biyoloji programında daha sonra gelmektedir. Bu ise konuların tam öğrenilmesine
engel olmakta, birçok kavram yanılgısına sebep olmakta, öğrencilerin diğer
derslerle ilişkilendirmesini zorlaştırmakta ve konuların günlük yaşamla bağlantılarını
kurmakta zorlanmasına yol açmaktadır.
biyoloji programı kimya programı fizik programı konu ardışıklığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |