Bu
çalışmanın amacı, ilkokul öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları ile mesleki
tükenmişlik algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırma verilerinin
toplanması için Örgütsel Bağlılık Ölçeği ve Maslach Tükenmişlik Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın veri grubunu Baybut’ta çalışan 272 ilkokul
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada, örgütsel bağlılığın uyum alt boyutu ile
mesleki tükenmişlik arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki;
özdeşleşme alt boyutu ile mesleki tükenmişlik arasında negatif yönlü, düşük
düzeyde, anlamlı bir ilişki; içselleştirme alt boyutu ile mesleki tükenmişlik
arasında negatif yönlü, orta düzeyde, anlamlı bir ilişki bulunmuştur. İlkokul
öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik algısının örgütsel bağlılık alt
boyutlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu; uyum ve özdeşleşme alt
boyutlarındaki toplam varyansın ayrı ayrı %7’sini, içselleştirme alt
boyutundaki toplam varyansın ise %14’ünü açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Both the commitment and professional burnout of
primary school teachers can have a direct impact on the general and specific
objectives of the school and therefore on the students. Therefore, it was
important to examine the organizational commitment and professional burnout
perceptions of primary school teachers and the relationship between these two
variables if any in order to make the students start a quality education and
training life. The aim of study is determine relationship between
organizational commitment and professional burnout perception of elementary
teachers. Research’s data is collected with Organizational Commitment Scale and
Maslach Burnout Scale. Sample of research consisted of 272 elementary school
teachers whom working in Bayburt. According to research results there was
positive, mid-level and significant relationship between complience sub-dimention
of organizational commitment and professional bornout; negative, low-level and
significient relationship between Identification sub-dimention and professional
bornout; negative, mid-level and significient relationship between Internalization
sub-dimention and professional bornout. Basides, elementary school teachers’s
perception of professional bornout is a significant predictor of dimentions of
organization commitment and explain separately 7% of total variance in
complience and Identification sub-dimention, 14% of total variance in
internalizetion sub-dimention.
elementary teacher organizational commitment professional burnout
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 3 |