Öz
Bu araştırmada,
ortaokul öğrencilerinin ebeveynlerinin sosyoekonomik düzeyi ile çocuklarının
okul hayatına katılımı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma
korelasyonal bir çalışma olup, anket yolu ile veriler toplanmıştır. Belirlenen
amaç doğrultusunda Erzurum ili merkeze bağlı ilçelerdeki ortaokullarda öğrenim
görmekte olan, 6. sınıftan 8. sınıfa kadar toplam 926 öğrenciden oluşan
örnekleme, demografik bilgi anketi ve ebeveyn katılımı ölçeği uygulanmıştır.
Ebeveynlerin sosyoekonimik düzeyinin göstergeleri olarak anne ve babanın eğitim
düzeyi ile çalışma durumu kullanılmıştır. Ebeveynlerin çocuklarının okul
hayatına katılımını belirlemek için ise, ebeveynlerin çocuklarının eğitimi ile
ilgili arzusu, ebeveyn-çocuk iletişimi, ebeveyn katılımı ve ebeveynlerin
özerklik desteğinden yararlanılmıştır. Yapılan Canonical korelasyon analizi
sonuçları, ebeveynlerin eğitim düzeyi ve babanın çalışma durumunun,
ebeveynlerin okul hayatına katılımı ile pozitif yönde ilişkili olduğunu
göstermiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, sosyoekonomik düzeyi yüksek olan
ebeveynlerin, çocuklarının eğitimi ile ilgili arzusunun daha yüksek olduğu,
çocukları ile okulda olanlar hakkında daha fazla iletişim kurduğu, okuldaki
etkinliklere ve toplantılara daha fazla katılım gösterdiği ve çocuklarının
özerkliğini daha fazla desteklediği söylenebilir.