Bu çalışmanın amacı
anne babaların çocukların olumlu duygularına yönelik tepkileri ölçeğinin
(ABÇODT) psikometrik özelliklerinin Türk anne babaları için incelenmesidir.
Araştırmaya Aksaray il merkezinden 4-12 yaşları arasında çocuğu olan 295 anne
ve 295 baba katılmıştır. Doğrulayıcı
faktör analizi sonucu ölçeğin dört faktörlü yapısının (sosyalleştirme,
cesaretlendirme, rahatsız hissetme, uyarma) olduğunu ortaya koymuştur.
ABÇODT’nın güvenilir bir ölçme aracı olduğunu iç tutarlılık katsayıları, test-tekrar
test değerlerinden elde edilen sonuçlar da ortaya koymuştur. ABÇODT anne
babaların çocukların olumlu duygularına nasıl tepki verdiklerini değerlendirmek
için kullanılabileceği gibi gelişimsel ve aile çalışmalarını ele alan
araştırmalarda da kullanılabilir. Anne babaların çocukların olumlu duygularına
verdikleri tepkilerin okul ve sınıf ortamına yansımalarını da incelemek isteyen
eğitim araştırmalarında da ölçeğin kullanılması önerilmiştir.
anne babaların duygusal tepkileri çocukların olumlu duyguları geçerlik güvenirlik
aim of the study,
which investigates psychometric characteristics of parental reactions to
children’s positive emotions scale (PRCPS) for Turkish parents. The study
included 295 mothers and 295 fathers who have children aged 4-12 from Aksaray
city center. ABÇODT is a 7-point Likert-type scale consisting of 12 scenarios.
The translation and back translation process was conducted for the Turkish
adaptation of the scale. Expert opinions were obtained for scope, semantic and
conceptual equivalence. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used to assess
the reliability of the scale and to examine the construct validity Results of CFA
clarified that the scale has a four factor structure (socialization,
encouragement, discomfort, reprimand) Inner consistency coefficients and
test-retest values proved that PRCPS is a reliable measurement tool. The scale
can be used both in evaluating how parents react to their children’s positive
emotions and in research dealing with developmental and family studies. It has
also been proposed to use the scale in educational research to examine the
reflection of parents' reactions to positive emotions of children in the school
and classroom environment.
parental emotional reactions children’s positive emotions validity reliability
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 4 |