Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okula Olgunluğuna İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin ve Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 1, 170 - 190, 09.01.2020
https://doi.org/10.30831/akukeg.557152

Öz

Bu çalışmada okul öncesi eğitim öğretmenleri ve sınıf öğretmenlerinin
okul olgunluğuna yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Var olan
durumun olduğu gibi, nitel bir yaklaşımla ortaya koyulmasını amaçlaması
nedeniyle araştırma nitel araştırma türlerinden durum çalışması niteliğindedir.
Araştırmada 15’i sınıf öğretmeni, 10’u okul öncesi eğitim öğretmeni olmak üzere
toplam 25 öğretmen ile yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen verilere içerik analizi
yapılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin okul olgunluğuna ilişkin
tanımlamalarının ve beklentilerinin okul öncesi eğitimi öğretmenlerinden daha
fazla olduğu görülmüştür. Buna göre her iki grup da okula başlamada
sosyal-duygusal gelişimin, motor gelişimin, bilişsel gelişimin ve özbakım
becerilerinin önemli olduğunu ifade etmişlerdir. Okul öncesi eğitim
öğretmenleri bu temalar altında daha az tanımlama yapmıştır. Sınıf
öğretmenlerinin özellikle bilişsel gelişim ve olgunluk bakımından
beklentilerinin daha fazla sonucuna varılmıştır. 72 ayını doldurmayan
çocukların birinci sınıfa başlamaları durumunda akran iletişimi, özgüven
eksikliği, özbakım becerilerini gerçekleştirememe gibi sorunlar yaşadıklarını
ifade etmişlerdir. Bu yönüyle çocukların henüz okul olgunluğuna erişemedikleri
için eğitim hayatlarında olumsuzluklar yaşayacağı belirtilmiştir

Kaynakça

  • Alpan, Y., & Kandır, A. (2008). Okul Öncesi Dönemde Sosyal-Duygusal Gelişime Anne-Baba Davranışlarının Etkisi. 14(2), 33-38.
  • Arı, A., & Özcan, E. (2014). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğu Düzeylerinin, Okuma Yazmayı Öğrenmelerine Etkisi
  • Başaran, İ. E. (1998). Eğitim psikolojisi. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Bay, D. N., & Çetin, Ö. Ş. (2014). Anasınıfından İlkokula Geçişte Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, 30 (2), 163-190.
  • Bayat, S . (2015). İlkokuma Yazma Öğretiminde 60-66 Aylık Çocuklar ile İlgili Yaşanan Güçlüklere İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (4), 172-185. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/goputeb/issue/34518/381486.
  • Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerinin 60-72 Aylık Çocukların Okula Hazır Bulunuşluklarına İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14(1).
  • Cinkılıç, H. (2009). Okul öncesi eğitimin ilköğretim 1. sınıf öğrencilerin okul olgunluğuna etkisinin incelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyalbilimler Enstitüsü.Konya.
  • Çalışkan, F. G.–M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 Aylık Çocukların Okul Olgunluk Ve Okuma Yazma Becerilerini Kazanma Düzeylerinin İncelenmesi. International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, 8(8). 379-398.
  • Gökçen, F. Ç. (2004). Çocuğum Okula Başlıyor. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Görmez, E. (2007). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu ve matemetik hazırbulunuşluk düzeyleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Gündüz H. B., Özarslan N. (2017). Farklı yaş kategorilerinde ilkokula başlayan öğrencilerin okul olgunluğu ve öğretmen görüşlerine göre okula uyum problemleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,17 (1), 212-230
  • Gül Kapçı, E., Artar, M., Avşar, V., Çelik, E., & Daşçı, E . (2015). İlkokula beş ve altı yaşında başlayan çocukların sosyal gelişim, duygusal ve davranışsal sorunlar ile akademik benlik saygısı açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48 (2), 185-202. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/auebfd/issue/38375/444947
  • Haydon, G. (2013). Aims of Education. In S Capel, M. Leask & T. Turner. Learning to Teach in Secondary School (s. 457-466). Routledge, New York ABD.
  • Kahramanoğlu, R., Tiryaki, E. N., & Canpolat, M. (2014). İlkokula Yeni Başlayan 60-66 Ay Grubu Öğrencilerin Okula Hazır Oluşları Üzerine İnceleme. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1065-1080
  • Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Okul Öncesi Dönemde Sosyal-Duygusal Gelişime Anne-Baba Davranışlarının Etkisi .Aile ve Toplum Dergisi. 10(4)33-38
  • Kırıktaş, T. C. (2016). İlkokula Hazır Bulunuşluk Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 26-35.
  • Koca, S. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ilköğretime başlayacak farklı sosyaekomomik ortamlarda ailesiyle yaşayan çocukların okul olgunluğunun karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Yalova.
  • Nurcan K., & Aydoğan Y. (2003). Okul Öncesi Çocukların Dil Gelişimlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:159 (2).
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Ve Ebeveynlerin Görüşleri Işığında Okula Hazır Bulunuşluk Olgusu ve Okul Öncesi Eğitime İlişkin Sonuçları.(Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Meisels, S. J. (1998). Assessing readiness: how should we define readiness? NCEDL Spotlights, No. 3. (ERIC Document Number: 437158).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. USA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Mesleki ve Teknik Eğitm Bireysel Öğrenme Materyali. Ankara.
  • Özaslan, N. (2014). Birinci sınıfta öğrenim görmekte olan (60-71ve 72-84 aylık) öğrencilerin okul olgunluğu düzeyleri ve bu öğrencileri okutmaktaolan öğretmenlerin gözlediği okula uyum ve sınıf yönetim sorunları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.İstanbul.
  • Santo, A. (2006). School Readiness: Perceptions of Early Childhood Educators, Parents and Preschool Children. (Unpublished doctoral dissertation), University of Toronto, Department of Human Development and Applied Psychology, Toronto.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi Eğitim Programı Hangi Yeterlikleri Kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Ülkü, Ü. B. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin, çocukların okul olğunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yoleria, S., & Tanış, H. M. (2014). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyum Düzeylerini Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. Sosyal Bİlimler Enstitüsü Dergisi 4 (2), 130-141.

Determination of Classroom Teachers' and Preschool Education Teachers' Views on School Maturity

Yıl 2020, Cilt: 13 Sayı: 1, 170 - 190, 09.01.2020
https://doi.org/10.30831/akukeg.557152

Öz

In this study, it is aimed to determine the
opinions of pre-school teachers and classroom teachers about school maturity.
As in the current situation, since this research is aimed to be a qualitative
approach, the research is a case study of qualitative research type. In the
study, interviews were conducted with a total of 25 teachers including 15
teachers and 10 pre-school teachers and the interviews were conducted through
an interview form. Content analysis was performed on the data obtained from the
interviews. As a result of the research, it was seen that the class teachers'
definitions and expectations about school maturity were higher than the
pre-school teachers. According to this, both groups stated that
social-emotional development, motor development, cognitive development and
self-care skills were important for starting school. Preschool education
teachers have made less definitions for these themes. It is observed that class
teachers' expectations in terms of cognitive development and maturity are
higher than preschool education teachers’. They stated that children who do not
complete their 72 months experience problems such as peer communication, lack
of self-confidence, inability to perform self-care skills. In this respect, it
is stated that children will have negative experiences in education as they
cannot reach school maturity yet
.

Kaynakça

  • Alpan, Y., & Kandır, A. (2008). Okul Öncesi Dönemde Sosyal-Duygusal Gelişime Anne-Baba Davranışlarının Etkisi. 14(2), 33-38.
  • Arı, A., & Özcan, E. (2014). Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okul Olgunluğu Düzeylerinin, Okuma Yazmayı Öğrenmelerine Etkisi
  • Başaran, İ. E. (1998). Eğitim psikolojisi. Ankara: Aydan Web Tesisleri.
  • Bay, D. N., & Çetin, Ö. Ş. (2014). Anasınıfından İlkokula Geçişte Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. The Journal of Academic Social Science Studies, 30 (2), 163-190.
  • Bayat, S . (2015). İlkokuma Yazma Öğretiminde 60-66 Aylık Çocuklar ile İlgili Yaşanan Güçlüklere İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015 (4), 172-185. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/goputeb/issue/34518/381486.
  • Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerinin 60-72 Aylık Çocukların Okula Hazır Bulunuşluklarına İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14(1).
  • Cinkılıç, H. (2009). Okul öncesi eğitimin ilköğretim 1. sınıf öğrencilerin okul olgunluğuna etkisinin incelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyalbilimler Enstitüsü.Konya.
  • Çalışkan, F. G.–M. (2013). 60-66, 66-72, 72-84 Aylık Çocukların Okul Olgunluk Ve Okuma Yazma Becerilerini Kazanma Düzeylerinin İncelenmesi. International Periodical For The Languages, Literatureand History of Turkish or Turkic, 8(8). 379-398.
  • Gökçen, F. Ç. (2004). Çocuğum Okula Başlıyor. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Görmez, E. (2007). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okul olgunluğu ve matemetik hazırbulunuşluk düzeyleri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Gündüz H. B., Özarslan N. (2017). Farklı yaş kategorilerinde ilkokula başlayan öğrencilerin okul olgunluğu ve öğretmen görüşlerine göre okula uyum problemleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,17 (1), 212-230
  • Gül Kapçı, E., Artar, M., Avşar, V., Çelik, E., & Daşçı, E . (2015). İlkokula beş ve altı yaşında başlayan çocukların sosyal gelişim, duygusal ve davranışsal sorunlar ile akademik benlik saygısı açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48 (2), 185-202. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/auebfd/issue/38375/444947
  • Haydon, G. (2013). Aims of Education. In S Capel, M. Leask & T. Turner. Learning to Teach in Secondary School (s. 457-466). Routledge, New York ABD.
  • Kahramanoğlu, R., Tiryaki, E. N., & Canpolat, M. (2014). İlkokula Yeni Başlayan 60-66 Ay Grubu Öğrencilerin Okula Hazır Oluşları Üzerine İnceleme. K. Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (3), 1065-1080
  • Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Okul Öncesi Dönemde Sosyal-Duygusal Gelişime Anne-Baba Davranışlarının Etkisi .Aile ve Toplum Dergisi. 10(4)33-38
  • Kırıktaş, T. C. (2016). İlkokula Hazır Bulunuşluk Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 26-35.
  • Koca, S. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ilköğretime başlayacak farklı sosyaekomomik ortamlarda ailesiyle yaşayan çocukların okul olgunluğunun karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Yalova.
  • Nurcan K., & Aydoğan Y. (2003). Okul Öncesi Çocukların Dil Gelişimlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:159 (2).
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Ve Ebeveynlerin Görüşleri Işığında Okula Hazır Bulunuşluk Olgusu ve Okul Öncesi Eğitime İlişkin Sonuçları.(Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Meisels, S. J. (1998). Assessing readiness: how should we define readiness? NCEDL Spotlights, No. 3. (ERIC Document Number: 437158).
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. USA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Mesleki ve Teknik Eğitm Bireysel Öğrenme Materyali. Ankara.
  • Özaslan, N. (2014). Birinci sınıfta öğrenim görmekte olan (60-71ve 72-84 aylık) öğrencilerin okul olgunluğu düzeyleri ve bu öğrencileri okutmaktaolan öğretmenlerin gözlediği okula uyum ve sınıf yönetim sorunları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.İstanbul.
  • Santo, A. (2006). School Readiness: Perceptions of Early Childhood Educators, Parents and Preschool Children. (Unpublished doctoral dissertation), University of Toronto, Department of Human Development and Applied Psychology, Toronto.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi Eğitim Programı Hangi Yeterlikleri Kazandırmalıdır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Ülkü, Ü. B. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin, çocukların okul olğunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) . Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .Adana.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yoleria, S., & Tanış, H. M. (2014). İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyum Düzeylerini Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi. Sosyal Bİlimler Enstitüsü Dergisi 4 (2), 130-141.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Koçak 0000-0003-3211-0426

Sema İncekara Bu kişi benim 0000-0002-9570-5446

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Koçak, D., & İncekara, S. (2020). Determination of Classroom Teachers’ and Preschool Education Teachers’ Views on School Maturity. Journal of Theoretical Educational Science, 13(1), 170-190. https://doi.org/10.30831/akukeg.557152