The
main aim of this study is to investigate the effectiveness of puzzle-based
learning approach on secondary school students’ attitudes toward English lesson
and self-efficacy beliefs in English. In this research, the mixed method, in
which both quantitative and qualitative data are used, was preferred and semi
experimental design with pre-test/post-test was applied. Two classes including 8th
grade students of one of the secondary schools in Kahramanmaraş during the
2017-2018 educational years constitute the study group. The research was
applied with two groups, one of which is experimental group and the other one
is control group. While lessons were taught based on puzzle-based learning
approach in experimental group, in control group the lessons were taught
according to the suggested methods of English lesson curriculum. At the end of
the study, experimental group students’ attitudes toward English lesson and
self-efficacy beliefs in English increased within groups and between groups.
The activities which were carried out in the context of puzzle-based learning
were evaluated as effective applications by students. As a result of
observations which were made during the implementation process of puzzle-based
learning in the experimental group, it was reached that the students had fun and
learned, and their active participation increased during lessons.
English lesson puzzle-based learning attitude toward English self-efficacy beliefs in English
Bu araştırmanın genel amacı
bulmaca temelli öğrenme yaklaşımının ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin
İngilizce dersine yönelik tutum ve İngilizce öz-yeterlik inançlarına etkisini ortaya
çıkarmaktır. Çalışmada hem nicel hem de nitel verilerin birlikte kullanıldığı
karma yöntem kullanılmış ve deneysel desen olarak öntest-sontest kontrol gruplu
yarı deneysel model tercih edilmiştir. Çalışma grubu, 2017- 2018 eğitim-öğretim
yılında Kahramanmaraş ili Elbistan ilçesindeki bir ortaokulun iki şubesindeki sekizinci
sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırma, biri deney grubu diğeri kontrol
grubu olmak üzere iki grupla uygulanmıştır. Deney grubunda dersler bulmaca
temelli öğrenme yaklaşımına göre işlenirken, kontrol grubunda dersler İngilizce
dersi öğretim programın öngördüğü yöntemlere dayalı olarak işlenmiştir. Çalışmanın
sonucunda, bulmaca temelli öğrenme yaklaşımının uygulandığı deney grubu
öğrencilerinin grup içinde ve gruplar arasında İngilizce dersine yönelik
tutumlarının ve İngilizce öz-yeterlik inançlarının olumlu yönde arttığı ortaya
çıkmıştır. Bulmaca temelli öğrenme bağlamında gerçekleştirilen etkinlikler,
öğrenciler tarafından etkili uygulamalar olarak değerlendirilmiştir. Deney
grubunda uygulama sürecinde yapılan gözlemler sonucunda bulmaca temelli öğrenme
etkinlikleri aracılığıyla öğrencilerin eğlenip öğrendikleri ve derslerde aktif
katılımlarının arttığı görülmüştür.
İngilizce dersi bulmaca temelli öğrenme yaklaşımı İngilizce dersine yönelik tutum İngilizce öz-yeterlik inancı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |