Bu çalışmada, algılanan okul ikliminin öğretmen iş doyumunu nasıl etkilediği ve öz yeterliliğin okul ikliminin iş doyumu üzerindeki etkisinde nasıl aracılık ettiği araştırılmıştır. Araştırmada Ekonomik İş birliği ve Kalkınma Örgütü tarafından Türk öğretmenlerinden toplanan 2018 Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Araştırması verileri kullanılmıştır. Araştırma verileri Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Araştırması Öğretmen Anketi’nde yer alan Öğretmen Öz-yeterlik, İş Doyumu ve Okul İklimi ölçeklerine katılımcıların verdikleri yanıtlardan elde edilmiştir. Araştırmaya ilkokul, ortaokul ve lisede görev yapmakta olan toplamda 15498 öğretmen katılmasına rağmen eksik veri içeren katılımcılar analiz dışı bırakılmıştır. Araştırma kapsamında 12111 öğretmenden elde edilen veriler kullanılmıştır. Kurgulanan modelin yapısal eşitlik modeli ile test edilmesinin ardından şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğretmenlerin öz yeterlilikleri iş doyumunu doğrudan etkilemektedir. Okul ikliminin disiplin boyutu iş doyumunu doğrudan ve olumsuz etkilemektedir. Okul ikliminin diğer iki boyutu olan öğretmen öğrenci ilişkileri ve paydaşlar arasında katılım boyutları iş doyumunu doğrudan ve pozitif yönde etkilemektedir. Okul ikliminin bütün boyutları öz yeterlilik üzerinden iş doyumunu dolaylı olarak etkilemektedir.
Okul iklimi, özyeterlik, iş doyumu, TALIS 2018, Okul iklimi, özyeterlik, iş doyumu, TALIS 2018
In this research, the direct effect of school climate on teacher job satisfaction and he indirect effect of school climate on job satisfaction through self-efficacy were investigated. International Teaching and Learning Survey-2018 (TALIS 2018) data collected by the Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD) from Turkish teachers were used in the study. In this context, the data of a total of 12111 teachers working at ISCED level 1 primary school, ISCED level 2 lower secondary school and ISCED level 3 upper secondary school were used. Following the testing of the constructed model with the structural equation model, the following results were obtained: Teachers' self-efficacy directly affects job satisfaction. The perceived disciplinary dimension of the school climate directly and negatively affects job satisfaction. The other two dimensions of the school climate, teacher-student relations and the dimensions of participation among stakeholders, affect job satisfaction directly and positively. All dimensions of the school climate indirectly affect job satisfaction through self-efficacy.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim, Eğitim Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2021 |
Başvuru Tarihi | 22 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Temmuz 2021 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2021, Cilt 14, Sayı 4 |
Bibtex | @araştırma makalesi { akukeg901457, journal = {Journal of Theoretical Educational Science}, issn = {1308-1659}, eissn = {1308-1659}, address = {Eğitim Fakültesi, Eğitim 1 Binası, ANS Kampusu, 03200 / Afyonkarahisar}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2021}, volume = {14}, number = {4}, pages = {548 - 569}, doi = {10.30831/akukeg.901457}, title = {School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction}, key = {cite}, author = {Türker, Yusuf and Kahraman, Ümit} } |
APA | Türker, Y. & Kahraman, Ü. (2021). School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (4) , 548-569 . DOI: 10.30831/akukeg.901457 |
MLA | Türker, Y. , Kahraman, Ü. "School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction" . Journal of Theoretical Educational Science 14 (2021 ): 548-569 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/65171/901457> |
Chicago | Türker, Y. , Kahraman, Ü. "School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction". Journal of Theoretical Educational Science 14 (2021 ): 548-569 |
RIS | TY - JOUR T1 - School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction AU - Yusuf Türker , Ümit Kahraman Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.30831/akukeg.901457 DO - 10.30831/akukeg.901457 T2 - Journal of Theoretical Educational Science JF - Journal JO - JOR SP - 548 EP - 569 VL - 14 IS - 4 SN - 1308-1659-1308-1659 M3 - doi: 10.30831/akukeg.901457 UR - https://doi.org/10.30831/akukeg.901457 Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Kuramsal Eğitimbilim Dergisi School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction %A Yusuf Türker , Ümit Kahraman %T School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction %D 2021 %J Journal of Theoretical Educational Science %P 1308-1659-1308-1659 %V 14 %N 4 %R doi: 10.30831/akukeg.901457 %U 10.30831/akukeg.901457 |
ISNAD | Türker, Yusuf , Kahraman, Ümit . "School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction". Journal of Theoretical Educational Science 14 / 4 (Ekim 2021): 548-569 . https://doi.org/10.30831/akukeg.901457 |
AMA | Türker Y. , Kahraman Ü. School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction. Journal of Theoretical Educational Science. 2021; 14(4): 548-569. |
Vancouver | Türker Y. , Kahraman Ü. School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction. Journal of Theoretical Educational Science. 2021; 14(4): 548-569. |
IEEE | Y. Türker ve Ü. Kahraman , "School Climate and Self-Efficacy as Predictor of Job Satisfaction", Journal of Theoretical Educational Science, c. 14, sayı. 4, ss. 548-569, Eki. 2021, doi:10.30831/akukeg.901457 |