The aim of this study is to develop a valid and reliable scale to measure the time traps teachers fall into during the teaching-learning process. The sample consists of 234 final-year students continuing their education at the Faculty of Education in the first implementation and 233 pedagogical formation students in the second implementation. Expert opinion was sought for content and face validity of the scale, and exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were applied for construct validity. For reliability analysis, Cronbach's Alpha internal consistency, Spearman-Brown, and Guttmann split-half coefficients were calculated, and corrected item-total correlations were used for item analysis. In the first implementation, six items with low factor loadings were removed from the 50-item scale as a result of EFA. It was determined that the remaining items had sufficient factor loadings, were unidimensional, and explained 39.3% of the variance. After EFA, the Cronbach's Alpha internal consistency coefficient was found to be .96, Spearman-Brown and Guttmann split-half coefficients were calculated as .91, and the corrected item-total correlations ranged from .34 to .75. Following CFA, 21 items remained in the scale, and the fit indices for the unidimensional structure were within the recommended limits. After CFA, the Cronbach's Alpha internal consistency coefficient was found to be .91, Spearman-Brown and Guttmann split-half coefficients were calculated as .85, and the corrected item-total correlations ranged from .37 to .73.
Bu araştırmanın amacı, öğrenme-öğretme sürecinde öğretmenlerin düştüğü zaman tuzaklarını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Örneklem, birinci uygulamada eğitim fakültesinde öğrenimine devam eden 234 son sınıf öğrencisi ve ikinci uygulamada 233 pedagojik formasyon öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Güvenirlik analizi için Cronbach Alfa iç tutarlık, Spearman Brown, Gutmann split-half katsayısı hesaplanmış ve madde analizi için düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarından yararlanılmıştır. İlk uygulamada 50 maddeden oluşan ölçekten, AFA sonucunda faktör yükü düşük olan altı madde çıkarılmıştır. Kalan maddelerin yeterli faktör yüküne sahip, tek boyutlu bir yapıda olduğu ve açıklanan varyansın %39.3 olduğu belirlenmiştir. AFA sonrası Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .96, Spearman-Brown ve Guttman split-half katsayıları .91 olarak hesaplanmış, düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının .34 ile .75 arasında değiştiği ortaya çıkmıştır. DFA sonucunda, ölçekte 21 madde kalmış ve tek boyutlu yapıya ilişkin uyum indekslerinin önerilen sınırlar içerisinde kaldığı belirlenmiştir. DFA sonrası Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .91, Spearman-Brown ve Guttman split-half katsayıları .85 olarak hesaplanmış, düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının .37 ile .73 arasında değiştiği ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 1 |