With this research, it is tried to underline the perspective of tourists as consumers on sustainable tourism practices in accommodation facilities and how they are affected by these practices. The issue of sustainability in the literature is evaluated mostly in terms of supply. This study aims to reach a holistic result by examining the effect of sustainable practices in tourism on the purchasing behavior of tourists in terms of sustainability consciousness and sustainable tourism awareness. 386 valid responses are received to the questionnaires selected as the data collection method in the study, and the questionnaire data is analyzed with SPSS 26.0 and AMOS programs. It is determined that all of the research hypotheses are supported statistically. Accordingly, both sustainable tourism consciousness and sustainability awareness positively affect the purchasing behavior of consumers. In addition, it is also understood that the consciousness of sustainability positively affects the awareness of sustainable tourism. Another important research finding is that the participants are highly likely to recommend accommodation businesses that consider sustainable practices to their traveling relatives or friends and to make positive recommendations.
Sustainable tourism purchasing behavior accommodation awareness consciousness
Bu araştırma ile turistlerin, konaklama tesislerindeki sürdürülebilir turizm uygulamalarına tüketici olarak bakış açılarıyla bu uygulamalardan nasıl etkilendiklerinin altı çizilmeye çalışılmıştır. Literatürde sürdürülebilirlik konusu daha ziyade arz açısından değerlendirilmektedir. Bu çalışma, turizmde sürdürülebilir uygulamaların turistlerin satın alma davranışlarına etkisini, sürdürülebilirlik bilinci ve sürdürülebilir turizm farkındalığı açılarından inceleyerek daha ziyade talep açısından bütüncül bir sonuca ulaşmayı amaçlamaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak seçilen anketlere 386 adet geçerli geri dönüş alınmış ve anket verileri SPSS 26.0 ve AMOS paket programları kullanılarak faktör, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma hipotezlerinin istatistiksel olarak desteklendiği tespit edilmiştir. Buna göre hem sürdürülebilir turizm farkındalığı hem de sürdürülebilirlik bilinci, tüketicilerin satın alma davranışını olumlu yönde etkilemiştir. Ayrıca sürdürülebilirlik bilincinin, sürdürülebilir turizm farkındalığını pozitif yönde etkilediği de anlaşılmaktadır. Bir diğer önemli araştırma bulgusu ise katılımcıların seyahat eden yakınlarına veya arkadaşlarına sürdürülebilir unsurları gözeten konaklama işletmelerini önerme, olumlu tavsiyelerde bulunma ihtimalinin yüksek oluşudur.
Sürdürülebilir turizm satın alma davranışı konaklama farkındalık bilinç
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sürdürülebilir Turizm |
Bölüm | Turizm |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.