Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Oedipus Complex and the Uncanny in Murakami’s Kafka on the Shore and Killing Commendatore

Yıl 2022, , 823 - 838, 26.09.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1060667

Öz

The aim of this study is to examine the suppressed feelings and anxieties of the protagonists in Murakami's two novels namely, Kafka on the Shore and Killing Commendatore in the context of Freud's Oedipus complex, castration anxiety and uncanny. Considering the common characteristics of these protagonists – also the narrators of the novels, it is seen that both characters are isolated from the society, have lost someone significant in their life and want to find their selves. In this study, oedipal conflicts in the psyches of the protagonists and their corresponding meanings will be examined. In addition, how and where the sense of uncanny arose in these novels will be discussed. The lad, Kafka could not avoid the fate of Oedipus as a result of the oedipal prophecy made by his father, and performs the incest violation and patricide through a surreal narrative. In Killing Commendatore, the protagonist's murdering of the commendatore symbolizes patricide, and his dreaming of having an intercourse with his wife suggests the symbolic violation of prohibition. It was concluded that, in order to replace their losses and to build their sense of selves, the characters in both novels fulfilled the oedipal prophecy. Both protagonists embark on a journey that will awaken Freudian feelings of uncanny. 

Kaynakça

  • Aoki, K. 青木健次. (2019). 村上春樹の小説「騎士団長殺し」への私論 (Some personal thoughts on Haruki Murakami’s novel “Killing Commendatore”).甲南大学学生相談室紀要, 26,19-33.
  • Asari, F. 浅利文子. (2018). 『騎士団長殺し』―イデアとメタファーをめぐって― (Kishidancho Goroshi: Idea to metafa wo megutte (Killing Commendatore: on the idea and the metaphor). I-bunka, 19, 35-52.
  • Austad, R. A. (2008). The Problematic of border-crossing in Kafka on the shore: Between metaphor and reality. Judit Arkokay, Verenal Blechinger-Talcott and Hilaria Gossman (Eds.), In Essays in Honour of Irmela Hijiya-Kirschnereit on Occasion of the 60th Birthday (pp. 303-317). Munchen: Iudicium Verlag.
  • Depci, A. (2020). Murakami’nin Haşlanmış Harikalar Diyarı ve Dünyanın Sonu adlı eserindeki Kafkaesk imgeler. Uluslararası Dil Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 3 (2) , 133-144. doi: 10.37999/udekad.763149
  • Erhat, A. (1993). Mitoloji sözlüğü. İstanbul: Remzi.
  • Freud, S. (2017). Rüyaların yorumu, (Dilman Muradoğlu Çev. ). İstanbul: Say Yayınları.
  • Freud, S. (1919). “The ‘uncanny’”, The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, vol.17: An infantile neurosis and other works (1917 – 1919).London: The Hogarth Press.
  • Freud, S. (1949). The ego and the id (Joan Riviere Trans.) London: The Hogarth Press.
  • Freud, S. (2012). Totem ve tabu, (Kamuran Şipal Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Komori, Y. 小森陽一.(2006).「村上春樹論。海辺のカフカを精読する」(Murakami Haruki ron. Umibe no Kafuka wo seidoku suru). Tokyo: Heibonsha.
  • Martinez, I. (2008). Haruki Murakami’s reimagining of Sophocles’ Oedipus. psyche and the arts. Susan Rowland ed, Jungian approaches to music, architecture, literature, painting and film (pp. 56-65). NY: Routledge.
  • Murakami, H. (2002), 東京:新潮社 (Umebe no Kafuka). 東京:新潮社. (Tokyo: Shinchoosha), cilt 1-2.
  • Murakami, H. (2011). Sahilde Kafka (Hüseyin Can Erkin, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Murakami, H. (2018). Kumandanı öldürmek (Ali Volkan Erdemir, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Murakami, H. 村上春木. (2017). 騎士団長殺し (Kishidanchō Koroshi). 東京:新潮社.
  • Murfin, R. C. Psychoanalytic criticism and Jane Eyre, (pp.502-513). http://www.ux1.eiu.edu/~rlbeebe/what_is_psychoanalytic_criticism.pdf (Erişim tarihi 14.11. 2014).
  • Oki, H. (2019). Representations of feminine matters in Haruki Murakami’s Killing Commendatore. Journal of East West Thought, 9 (3).
  • Rubin, J. (2005). Haruki Murakami and the music of words. London: Vintage.
  • Strecher, M. C. (2020). Out of the (b)earth canal: the mythic journey in Murakami Haruki, Japan Forum. 1-25. doi: 10.1080/09555803.2019.1691628
  • Zizek, S. (2015). İdeolojinin yüce nesnesi (Tuncay Birkan Çev.). İstanbul: Metis.

Murakami’nin Sahilde Kafka ve Kumandanı Öldürmek Romanlarındaki Oedipus Kompleksi ve Tekinsizlik

Yıl 2022, , 823 - 838, 26.09.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1060667

Öz

Murakami’nin Sahilde Kafka ve Kumandanı Öldürmek romanlarındaki başkişilerin bastırılmış duygu ve kaygılarının Freud’un Oedipus kompleksi, kastrasyon anksiyetesi ve tekinsizlik kavramı bağlamında irdelenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Romanların anlatıcısı konumunda olan bu başkişilerin ortak özelliklerine bakıldığında her iki karakterin de toplumdan izole olmuş, hayatlarındaki önemli birilerini yitirmiş ve benliklerini bulmak isteyen bireyler oldukları görülmektedir. Bu çalışmada başkişilerin psişelerindeki oedipal çatışmalar üzerinde durularak barındırdıkları ortak anlamlar irdelenecek ve bu romanlardaki tekinsizlik duygusunun nasıl ve nerede ortaya çıktığı tartışılacaktır. Murakami’nin Sahilde Kafka romanında Kafka adlı başkişi babasının yapmış olduğu oedipal kehanet sonucunda Oedipus’un kaderinden kaçamayarak ensest ihlali ve baba katlini gerçeküstü bir anlatı yoluyla gerçekleştirmektedir. Murakami’nin Kumandanı Öldürmek romanındaki başkişinin kumandanı öldürmesi baba katlini sembolize etmekte ve karısı ile onun izni olmadan rüyasında ilişkiye girmesi ise sembolik bir yasak ihlalini anımsatmaktadır. Bu çalışmada her iki romandaki karakterlerin yitirdiklerini yerine koymak ve benliklerini inşa etmek için oedipal kehaneti yerine getirdikleri sonucuna varılmıştır. Her iki romanda da başkişilerin Freudyen tekinsizlik duyguları uyandıracak bir yolculuğa çıktıkları gözlemlenmektedir. Sahilde Kafka’da başkişinin çıktığı yolculuk tekinsizlik duyguları uyandırırken Kumandanı Öldürmek romanındaki başkişi ise yeraltındaki karanlık ve dar tünellere girmek zorunda kaldığı yolculuğu sırasında tekinsizlik duygusunu deneyimlemektedir. Bu yolculukların başkişilerin gördükleri rüyaların veya zaman zaman kurdukları hayallerin ortak özelliklerine bakıldığında karakterlerin bastırdıkları bilinçdışı korkuları ve oedipal arzularını yansıttıkları ortaya çıkmaktadır. 

Kaynakça

  • Aoki, K. 青木健次. (2019). 村上春樹の小説「騎士団長殺し」への私論 (Some personal thoughts on Haruki Murakami’s novel “Killing Commendatore”).甲南大学学生相談室紀要, 26,19-33.
  • Asari, F. 浅利文子. (2018). 『騎士団長殺し』―イデアとメタファーをめぐって― (Kishidancho Goroshi: Idea to metafa wo megutte (Killing Commendatore: on the idea and the metaphor). I-bunka, 19, 35-52.
  • Austad, R. A. (2008). The Problematic of border-crossing in Kafka on the shore: Between metaphor and reality. Judit Arkokay, Verenal Blechinger-Talcott and Hilaria Gossman (Eds.), In Essays in Honour of Irmela Hijiya-Kirschnereit on Occasion of the 60th Birthday (pp. 303-317). Munchen: Iudicium Verlag.
  • Depci, A. (2020). Murakami’nin Haşlanmış Harikalar Diyarı ve Dünyanın Sonu adlı eserindeki Kafkaesk imgeler. Uluslararası Dil Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 3 (2) , 133-144. doi: 10.37999/udekad.763149
  • Erhat, A. (1993). Mitoloji sözlüğü. İstanbul: Remzi.
  • Freud, S. (2017). Rüyaların yorumu, (Dilman Muradoğlu Çev. ). İstanbul: Say Yayınları.
  • Freud, S. (1919). “The ‘uncanny’”, The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud, vol.17: An infantile neurosis and other works (1917 – 1919).London: The Hogarth Press.
  • Freud, S. (1949). The ego and the id (Joan Riviere Trans.) London: The Hogarth Press.
  • Freud, S. (2012). Totem ve tabu, (Kamuran Şipal Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Komori, Y. 小森陽一.(2006).「村上春樹論。海辺のカフカを精読する」(Murakami Haruki ron. Umibe no Kafuka wo seidoku suru). Tokyo: Heibonsha.
  • Martinez, I. (2008). Haruki Murakami’s reimagining of Sophocles’ Oedipus. psyche and the arts. Susan Rowland ed, Jungian approaches to music, architecture, literature, painting and film (pp. 56-65). NY: Routledge.
  • Murakami, H. (2002), 東京:新潮社 (Umebe no Kafuka). 東京:新潮社. (Tokyo: Shinchoosha), cilt 1-2.
  • Murakami, H. (2011). Sahilde Kafka (Hüseyin Can Erkin, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Murakami, H. (2018). Kumandanı öldürmek (Ali Volkan Erdemir, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap.
  • Murakami, H. 村上春木. (2017). 騎士団長殺し (Kishidanchō Koroshi). 東京:新潮社.
  • Murfin, R. C. Psychoanalytic criticism and Jane Eyre, (pp.502-513). http://www.ux1.eiu.edu/~rlbeebe/what_is_psychoanalytic_criticism.pdf (Erişim tarihi 14.11. 2014).
  • Oki, H. (2019). Representations of feminine matters in Haruki Murakami’s Killing Commendatore. Journal of East West Thought, 9 (3).
  • Rubin, J. (2005). Haruki Murakami and the music of words. London: Vintage.
  • Strecher, M. C. (2020). Out of the (b)earth canal: the mythic journey in Murakami Haruki, Japan Forum. 1-25. doi: 10.1080/09555803.2019.1691628
  • Zizek, S. (2015). İdeolojinin yüce nesnesi (Tuncay Birkan Çev.). İstanbul: Metis.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Dil ve Edebiyat
Yazarlar

Aytemis Depci 0000-0002-6536-9584

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 20 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Depci, A. (2022). Murakami’nin Sahilde Kafka ve Kumandanı Öldürmek Romanlarındaki Oedipus Kompleksi ve Tekinsizlik. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(3), 823-838. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1060667