Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOBİ’lerde Girişimci Pazarlama Stratejisinin Pazarlama Kararlarına Etkisi

Yıl 2024, , 528 - 546, 28.06.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1127953

Öz

Bu araştırmada KOBİ’lerin girişimci pazarlama boyutlarına sahiplik düzeylerinin ortaya konulması ve girişimci pazarlama stratejisinin pazarlama kararlarındaki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de faaliyet gösteren KOBİ statüsündeki işletmelerden anket yöntemi ile veriler elde edilmiş ve elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar işletmelerin girişimci pazarlama boyutlarına sahip olma düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği; ancak eğitim ve yaş düzeyine göre anlamlı bir farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Yine literatür bilgisine paralele olarak, ölçek olarak daha küçük ve mikro ölçekli işletmelerin daha fazla girişimci pazarlama stratejisi izledikleri tespit edilmiştir. Pazarlama kararlarının bilgiye dayalı olarak alınmasında ise girişimci pazarlama boyutlarının anlamlı bir etkisinin olduğu ve özellikle proaktif olma, risk alma ve kaynak dengelemenin daha fazla etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Antoncic, B., & Hisrich, R. (2001). Intrapreneurship Construct Refinement and Cross Cultural Validation. Journal of Business Venturing, 495-527.
  • Becherer, R., Haynes, P., & Helms, M. (2008). An Exploratory Investigation of Entrepreneurial Marketing. Journal of Business and Entrepreneurship, 44-64.
  • Christensen, B., Johnson, R., & Turner, L. (2014). Research Methods, Design and Analysis. England: Pearson Education Limited.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Fink, M., Koller, M., Gartner, J., Floh, A., & Harms, R. (2020). Effective Entrepreneurial Marketing on Facebook – A longitudinal Study. Journal of Business Research, 149-157.
  • George, D., & Mallry, P. (2010). SPSS for Windows Step-by-Step: A Simple Guide and Reference. Boston: Pearson.
  • Gürbüz, A., Ayaz, N., & Albayrak, M. (2015). E-Ticarette Tüketici Satınalma Karar Süreci: Salzburg-Ankara Örneği. İşletme Araştırmaları Derneği, 377-394.
  • Hills , G., & Hultman, M. (2006). Rencontres in St. Gallen Conference, Understanding the Regulatory Climate For Entrepreneurship And SMEs. Entrepreneurial Marketing, 219-234.
  • Hills, G. E., Hultman, C. M., & Miles, M. P. (2007). The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing. Journal of Small Business Management, 99-112.
  • İslamoğlu, A. (2017). Pazarlama Yönetimi (Stratejik Yaklaşım). İstanbul: Beta Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Jaworski, B., & Kohli, A. (1993). Marketing Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing, 53-71.
  • Keh, H. T., Mai Nguyen, T. T., & Ng, H. P. (2007). The Effects of Entrepreneurial Orientation and Marketing Information on The Performance of SMEs. Journal of Business Venturing, 592-611.
  • Kılıçer, T. (2011). KOBİ'lerin Girişimci Pazarlama Yaklaşımı, Yenilik Yaratma Çabaları, Performansları ve Sahip Yöneticilerinin Girişimcilik Tutumları Açısından Profilleri. Yayınlanmış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • KOBİ Tanımı Yönetmeliği. (2005, 11 18). T.C. Cumhurbaşkanlığı Resmi Gazete Web Sitesi: https://www.resmigazete.gov.tr adresinden alındı
  • Koçel, T. (2020). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Kotler, P. (2003). Marketing Management. Upper Saddle River NJ.: Prentice Hall.
  • KSEP. (2021, Ekim 5). KOSGEB Stratejisi ve Eylem Planı. KOSGEB Web Sitesi: www.kosgeb.gov.tr adresinden alındı
  • Lumpkin, G., & Dess, G. (1996). Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct, and Linking İt To Performance. Academy of Management Review, 135-172.
  • Miller, D. (1983). The Correlates Of Entrepreneurship In Three Types Of Firms. Management Science, 770-791.
  • Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. (2002). Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice, 1-19.
  • Narver, J., & Slater, S. (1990). The Effect of A Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing,, 20-38.
  • Özmen, Ş. (2003). Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu E-ticaret. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Priem, R. (2007). A Consumer Perspective On Value Creation. Academy of Management Review, 219-235.
  • Schumpeter, J. (1947). The Creative Response in Economic History. TheJournal of Economic History, 149-159.
  • Sirivastava, K., Shervani, A., & Fahey, L. (1998). Market- Based Assets and Shareholder Value: A Framework for Analysis. Journal of Marketing, 2-18.
  • Slater, S., & Narver, J. (1995). Market Orientation and The Learning Organization. Journal of Marketing, 63-74.
  • Stokes, D., & Wilson, N. (2006). Small Business Management And Entrepreneurship. Thomson Publishing.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson Yeni Uluslararası Baskı .
  • Tavçancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK. (2020, Haziran 22). Türk Dil Kurumu Web Sitesi: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Tse, D., & Wilton, P. (1988). Models of Consumer Satisfaction Formation An Extension. Journal of Marketing Research, 204-2012.
  • TUİK. (2021, Ekim 5). Türkiye İstatistik Kurumu Web Sitesi: https://www.tuik.gov.tr adresinden alındı
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Weinstein, A., & Barrett, H. (2007). Value Creation In The Business Curriculum: A Tale Of Two Courses. Journal of Education for Business, 329-336.

The Effect of Entrepreneur Marketing Strategy on Marketing Decisions in SMEs

Yıl 2024, , 528 - 546, 28.06.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1127953

Öz

In this research, it is aimed to reveal the level of ownership of entrepreneurial marketing dimensions of SMEs and to determine the effect of entrepreneurial marketing strategy on marketing decisions. For this purpose, data were obtained from the enterprises in the status of SMEs operating in Turkey with the survey method and the obtained data were analyzed with the SPSS program. The results obtained showed that the level of enterprises having entrepreneurial marketing dimensions did not differ significantly according to gender; however, it showed that there was a significant difference according to education and age level. Again, in parallel with the literature, it has been determined that smaller and micro-sized enterprises follow more entrepreneurial marketing strategies. It has been determined that entrepreneurial marketing dimensions have a significant effect on making marketing decisions based on knowledge, and especially being proactive, risk taking and resource balancing have more impact.

Kaynakça

  • Antoncic, B., & Hisrich, R. (2001). Intrapreneurship Construct Refinement and Cross Cultural Validation. Journal of Business Venturing, 495-527.
  • Becherer, R., Haynes, P., & Helms, M. (2008). An Exploratory Investigation of Entrepreneurial Marketing. Journal of Business and Entrepreneurship, 44-64.
  • Christensen, B., Johnson, R., & Turner, L. (2014). Research Methods, Design and Analysis. England: Pearson Education Limited.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E., & Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Fink, M., Koller, M., Gartner, J., Floh, A., & Harms, R. (2020). Effective Entrepreneurial Marketing on Facebook – A longitudinal Study. Journal of Business Research, 149-157.
  • George, D., & Mallry, P. (2010). SPSS for Windows Step-by-Step: A Simple Guide and Reference. Boston: Pearson.
  • Gürbüz, A., Ayaz, N., & Albayrak, M. (2015). E-Ticarette Tüketici Satınalma Karar Süreci: Salzburg-Ankara Örneği. İşletme Araştırmaları Derneği, 377-394.
  • Hills , G., & Hultman, M. (2006). Rencontres in St. Gallen Conference, Understanding the Regulatory Climate For Entrepreneurship And SMEs. Entrepreneurial Marketing, 219-234.
  • Hills, G. E., Hultman, C. M., & Miles, M. P. (2007). The Evolution and Development of Entrepreneurial Marketing. Journal of Small Business Management, 99-112.
  • İslamoğlu, A. (2017). Pazarlama Yönetimi (Stratejik Yaklaşım). İstanbul: Beta Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Jaworski, B., & Kohli, A. (1993). Marketing Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing, 53-71.
  • Keh, H. T., Mai Nguyen, T. T., & Ng, H. P. (2007). The Effects of Entrepreneurial Orientation and Marketing Information on The Performance of SMEs. Journal of Business Venturing, 592-611.
  • Kılıçer, T. (2011). KOBİ'lerin Girişimci Pazarlama Yaklaşımı, Yenilik Yaratma Çabaları, Performansları ve Sahip Yöneticilerinin Girişimcilik Tutumları Açısından Profilleri. Yayınlanmış Doktora Tezi, Eskişehir.
  • KOBİ Tanımı Yönetmeliği. (2005, 11 18). T.C. Cumhurbaşkanlığı Resmi Gazete Web Sitesi: https://www.resmigazete.gov.tr adresinden alındı
  • Koçel, T. (2020). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Kotler, P. (2003). Marketing Management. Upper Saddle River NJ.: Prentice Hall.
  • KSEP. (2021, Ekim 5). KOSGEB Stratejisi ve Eylem Planı. KOSGEB Web Sitesi: www.kosgeb.gov.tr adresinden alındı
  • Lumpkin, G., & Dess, G. (1996). Clarifying The Entrepreneurial Orientation Construct, and Linking İt To Performance. Academy of Management Review, 135-172.
  • Miller, D. (1983). The Correlates Of Entrepreneurship In Three Types Of Firms. Management Science, 770-791.
  • Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. (2002). Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives. Journal of Marketing Theory and Practice, 1-19.
  • Narver, J., & Slater, S. (1990). The Effect of A Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing,, 20-38.
  • Özmen, Ş. (2003). Ağ Ekonomisinde Yeni Ticaret Yolu E-ticaret. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Priem, R. (2007). A Consumer Perspective On Value Creation. Academy of Management Review, 219-235.
  • Schumpeter, J. (1947). The Creative Response in Economic History. TheJournal of Economic History, 149-159.
  • Sirivastava, K., Shervani, A., & Fahey, L. (1998). Market- Based Assets and Shareholder Value: A Framework for Analysis. Journal of Marketing, 2-18.
  • Slater, S., & Narver, J. (1995). Market Orientation and The Learning Organization. Journal of Marketing, 63-74.
  • Stokes, D., & Wilson, N. (2006). Small Business Management And Entrepreneurship. Thomson Publishing.
  • Tabachnick, B., & Fidell, L. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson Yeni Uluslararası Baskı .
  • Tavçancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK. (2020, Haziran 22). Türk Dil Kurumu Web Sitesi: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • Tse, D., & Wilton, P. (1988). Models of Consumer Satisfaction Formation An Extension. Journal of Marketing Research, 204-2012.
  • TUİK. (2021, Ekim 5). Türkiye İstatistik Kurumu Web Sitesi: https://www.tuik.gov.tr adresinden alındı
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Weinstein, A., & Barrett, H. (2007). Value Creation In The Business Curriculum: A Tale Of Two Courses. Journal of Education for Business, 329-336.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Metin İnce 0000-0002-3464-7123

Ahmet Gürbüz 0000-0003-2287-9709

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA İnce, M., & Gürbüz, A. (2024). KOBİ’lerde Girişimci Pazarlama Stratejisinin Pazarlama Kararlarına Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 528-546. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1127953