Çağımızın getirileri
içinde olumlu olduğu kadar bilinçsiz tüketim sonucu olumsuz özellikleri de
yadsınamaz olan dijital kültür etkileri gündemdedir. Gelişmekte olan ülkemizde
hızlı teknolojik değişimlerin etkisiyle büyüyen çocuklar; hızlı tüketen, sabırsız,
tatminsiz bireylere dönüşmektedir. Yönetici
işlevler; yeni karşılaşılan görevleri gerçekleştirmek için gerekli olan
karmaşık bilişsel süreçler olarak tanımlanır. Kritik dönemlerin içinde bulunduğu erken çocukluk dönemi çocukların
yönetici işlevlerinin gelişimi ve değerlendirilmesi açısından değerlidir. Bu
araştırma, erken çocukluk döneminde yönetici işlevlerin gelişimi ve
değerlendirilmesi konusunda bilimsel çalışmaların incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Yapılan araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu
yöntem, araştırılması planlanan konular hakkında bilgi içeren yazılı
materyallerin analizini kapsar. Araştırmada belirlenmiş bilimsel çalışmalardan;
yüksek lisans ve doktora tezlerine Ulusal Tez Merkezi; makalelere ulusal ve
uluslararası hakemli eğitim dergilerini kapsayan Google Akademik kullanılarak
ulaşılmıştır. Ardından yönetici/yürütücü işlevlerin kapsadığı kavramlardan
belirlenen ‘çalışma belleği, dikkat, dürtü, empati, ketleme, öz düzenleme,
problem çözme, bilişsel esneklik, akıl yürütme’ anahtar kelimeleri ile taramaya
devam edilmiştir. Bu doğrultuda,
2000-2017 yılları arasında yurt içinde yapılmış 34 bilimsel çalışma, araştırma
kapsamına alınmıştır. Ülkemizde yönetici işlevlerin erken çocukluk
dönemindeki gelişimine yönelik az sayıda çalışma göze çarpmaktadır. Özellikle
bu çalışmaların eğitim alanında bilişsel ve duygusal bütünlükte ele alınmadığı
tespit edilmiştir.
Yönetici işlevler yürütücü işlevler erken çocukluk dönemi erken yönetici işlevler erken yürütücü işlevler
The effects of the
digital culture are on the agenda as well as the negative effects of
unconscious consumption. Growing children in our developing country due to
rapid technological changes; it turns into fast-consuming, impatient,
unsatisfied individuals. Executive functions; it is defined as the complex
cognitive processes needed to perform the new tasks encountered. Early childhood period in which critical periods are
present is valuable for the development and evaluation of executive functions
of children. The aim of this study is to investigate scientific studies
on the development and evaluation of executive functions in early childhood.
The method of research is document analysis. This method includes the analysis
of written materials with information about the issues planned to be
investigated. Scientific researches determined
in the research; National Thesis Center for master's and doctoral theses; the
articles were obtained by using Google Scholar covering national and
international peer-reviewed educational journals. Then, scanning
was continued with the keywords ’working memory, attention, impulse, empathy,
inhibition, self-regulation, problem solving, cognitive flexibility, reasoning
tar which are the concepts covered by the executive functions. In this respect, 34 scientific studies conducted in
the country between 2000-2017 were included in the study. In our country, few studies on the development of
executive functions in early childhood stand out. In particular, it has
been determined that these studies are not addressed in cognitive and emotional
integrity in the field of education.
Executive functions early executive functions early childhood period
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Dil ve Edebiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.