Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Değer Yargısı Olarak ‘Vakar’ ve ‘Kibir’ Bağlamında Güray Süngü’nün ‘Kibir’ Adlı Öyküsünün Göstergebilimsel Çözümlemesi

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 155 - 164, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.408892

Öz



Göstergebilim,
anlatı çözümlemelerinde çözümleme araçlarını açıklayan, kendi yöntemini ortaya
koyan bir çözümleme önerisidir. Klasik öykülerin göstergebilimsel çözümlemeleri
belli bir yöntem içinde abartısız, övgüden ve sövgüden uzak bir şekilde
yapılabilir. Ne var ki çağımızda anlatı teknikleri çok değişmiştir. Sözgelimi
kimi anlatıların öykü mü, günlük mü olduğu bile tartışılır duruma gelmiştir.
Cahit Zarifoğlu’nun Yaşamak adlı
anlatıları için günlük denilebileceği gibi deneme de denilebilir. Bu anlatılarda
şiir de vardır.



Güray
Süngü’nün Vicdan Sızlar adlı
kitabında yer alan öyküler de kendini kolay ele veren klasik öyküler değildir.
Bu öykülerde çizgisel bir anlatı yoktur. Öykülerdeki zaman ne çizgisel ne
dairesel bir şekille açıklanabilir. Zaman kullanımı çok farklıdır. İronik bir
dille zaman kavramı askıya alınır. Yeni evlenen bir kişinin 1 yıl içinde 2 kızı
olur; ertesi yıl kızını evlendirir; bir çocuk babasının ölümünden 6 yıl sonra
doğar… Evvel Ahir Batın Zahir’deki Kokik 100 yıl sevgilisini bekler. Yine
ironik bir dille bürokrasi, aile, toplum eleştirilir. Bu kitaptaki öyküler
okuyucuya daha çok Derin Düzey’de bir
anlam üretme fırsatı vermektedirler.



Bu
yazıda bir tür hastalık olarak kabul edilebilecek ‘kibir’ ve bir değer yargısı
olarak ‘vakar’ kavramı açıklanacaktır. Bu çerçevede Güray Süngü’nün adını
andığımız kitabında yer alan Kibir adlı öyküsünün göstergebilimsel bir
çözümlemesi yapılacaktır.




Kaynakça

  • Barthes, R. (1957). Mythologies, Paris: Ed. du Seuil.Barthes, R.(2018) (Aktaran.R.MARTY), http://perso.numericable.fr/robert.marty/semiotique/s081.htm 14.02.2018.Çantay, H. B. (1969). Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm, İstanbul: Ahned Said Matbaası.Everaert-Desmedt, N. (1988). Sémiotique du Récit, Bruxelles: De Boeck.Süngü, G. (2017). http://www.izdiham.com/guray-sungu-ile-roportaj-yaptik/ (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2015). http://www.guraysungu.com/index.php/2015/03/01/oyku-kalbimi-teskin-ediyor. (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2016). Vicdan Sızlar, İstanbul: İz Yay.Yazır, H. (Elmalılı). (1979). Hak Dini Kur’an Dili, (3.Cilt: En’am Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.Yazır, H. (Elmalılı). (1979), Hak Dini Kur’an Dili, (6.Cilt: Zümer Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.

As Elements of Value Judgement ’Solemnity and Arrogance’; The Contextual Semiotic Analysis of Güray Süngü’s Story ‘Kibir’ (Arrogance)

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 155 - 164, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.408892

Öz

Kaynakça

  • Barthes, R. (1957). Mythologies, Paris: Ed. du Seuil.Barthes, R.(2018) (Aktaran.R.MARTY), http://perso.numericable.fr/robert.marty/semiotique/s081.htm 14.02.2018.Çantay, H. B. (1969). Kur’ân-ı Hakîm ve Meâl-i Kerîm, İstanbul: Ahned Said Matbaası.Everaert-Desmedt, N. (1988). Sémiotique du Récit, Bruxelles: De Boeck.Süngü, G. (2017). http://www.izdiham.com/guray-sungu-ile-roportaj-yaptik/ (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2015). http://www.guraysungu.com/index.php/2015/03/01/oyku-kalbimi-teskin-ediyor. (Erişim tarihi: 31.12.2017)Süngü, G. (2016). Vicdan Sızlar, İstanbul: İz Yay.Yazır, H. (Elmalılı). (1979). Hak Dini Kur’an Dili, (3.Cilt: En’am Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.Yazır, H. (Elmalılı). (1979), Hak Dini Kur’an Dili, (6.Cilt: Zümer Suresi) İstanbul: Eser Neşriyat.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Hilmi Uçan 0000-0001-7370-172X

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 23 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uçan, M. H. (2018). Bir Değer Yargısı Olarak ‘Vakar’ ve ‘Kibir’ Bağlamında Güray Süngü’nün ‘Kibir’ Adlı Öyküsünün Göstergebilimsel Çözümlemesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 155-164. https://doi.org/10.32709/akusosbil.408892