Yıl 2019, Cilt 21 , Sayı 3, Sayfalar 764 - 773 2019-09-30

İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün
Signification of Images and Their Power: The Study of Modalities of 'To Be' And ‘To Pretend’ And an Overview of 'Grief' in the Context of Ziya Osman Saba's Story ‘The Photography Workshop of The Blissed’

Mehmet Hilmi Uçan [1]


İnsan düşünür, kendini yönetir, yönlendirir, eylemde bulunur, vazgeçer, kabul eder, reddeder, mecbur olur, sahip olur, ister, görünür, inanır, bağlanır, üstlenir, sorumluluk alır. Bu kipliklerin olumsuz şekilleri de yaşam içinde gözlenebilir. Göstergebilimin kurucu ismi A.J.Greimas anlatı çözümlemelerini bu kiplikler üzerinden yapar. Bu kipliklerden /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleri insanı, insan için dünyanın anlamını açıklayan iki önemli kipliktir. R.Barthes da birçok eserinde fotoğrafik göstergelerdeki /Olmak/ ve /Görünmek/ kipliklerinden söz eder. Servet-i Fünun, Yedi Meşale, İçtihat, Varlık gibi birçok dergide şiirleri yayımlanan Ziya Osman Saba’nın gözden kaçırılan yanı öykücülüğüdür. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi, onun öykülerinin toplandığı kitaptır. Saba’nın Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi adlı öyküsüne trajik bir anlam kazandıran da ‘poz veren’ anlatıcının ve ‘poz’ alan fotoğrafçının bakış açıları, sergiledikleri /İstemek/, /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleridir. Bu yazıda, imgelerin, fotoğrafın anlamından/anlamlandırılmasından, gücünden söz edilecek ve Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi adlı öykü /İstemek/, /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleri bağlamında okunacaktır.

Human beings have some behaviours such as thinking, self-managing, guiding, doing an action, giving up, accepting, rejecting, being obliged, possessing, showing up, believing, committing to someone or something, undertaking something, and having responsibilities. The negative versions of these modalities can be observed in the life itself. In this context, A. J. Greimas implements his narrative analyses through these modalities. Of these modalities, the modalities of “being” and “showing up” are two important modalities accounting for the meaning of the world for human beings. R. Barthes, in his works, also touches upon the modalities of “being” and “showing up” in photographic signs. Ziya Osman Saba published poems in many periodicals such as Servet-i Fünun, Yedi Meşale, İçtihat, and Varlık. However, the overlooked side of Ziya Osman was his storytelling skill. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi (Photographer Studio of Happy People) is a book collecting his stories. What gives a tragic meaning to his story of Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi is the viewpoints of posing narrator and photographer taking poses, and the modalities of “wanting”, “being” and “showing up” presented by them. This manuscript will discuss what is the meaning and the power of images and photographs and how they take these meanings. Therefore, Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi will be scrutinized in terms of the modalities of “wanting”, “being” and “showing up”.


  • Barthes, R. ( 2000). Camera Lucida, (Türkçesi: Reha Akçakaya), İstanbul: Altıkırkbeş Yay.
  • Barthes, R. (1989). Yazının Sıfır Derecesi, (Çev. T. Yücel), İstanbul: Metis Yay.
  • Benjamin, W. ( 2012). Fotoğrafın Kısa Tarihi, (Çev. O. Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Berger, J. (2014). Görünüre Dair Küçük Bir Teoriye Doğru, (Çev. B. Somay), İstanbul: Metis Yay., İstanbul.
  • Berger, J. ve Mohr, J. (2007). Anlatmanın Başka Bir Biçimi, (Çev. O. Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Çelik, Z. ve Eldem, E. (2015). Camera Ottomana, (Osmanlı İmparatorluğunda Fotoğraf ve Modernite), İstanbul: Koç Üniv. Yay.
  • Emre, A. (1997). Göstergeler, İz Yay.
  • Fontanille, J. ve Zilberberg, C. (1998). Tension et Signification, Mardaga (Philosophie et Langage), Liège.
  • Greimas, A. J. ve Courtès,J. (1986). Sémiotique, Dictionnaire Raisonné de la Théorie du Langage, I, Classique Hachette, Paris.
  • Janouch, G. (2001). Kafka ile Konuşmalar, (Çev. A. T. Oflazoğlu), İstanbul: İz Yay.
  • Lagarde, A. ve Michard, L. (1966). Les Grands Auteurs Français du Programme, XIXe Siècle, Bordas, Paris.
  • Lanson, G. (1951). Histoire de la Littérature Française, Hachette, Paris.
  • Merleau-Ponty, M. (2005). Algılanan Dünya (Çev. Ö. Aygün), İstanbul: Metis Yay.
  • Miyasoğlu, M. (1987). Ziya Osman Saba, Ankara: Kültür ve Turizm Bak. Yay.
  • Nayır, Y. N. (1976). Edebiyatçılarımız Konuşuyor, İstanbul: Varlık Yay.
  • Saba, Z. O. (2014). Bütün Öyküleri (Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi), İstanbul: Can Yay.
  • Sontag, S. (1999). Fotoğraf Üzerine,İstanbul: Altıkırkbeş Yay.
  • Tahsin Paşa. (2015). Yıldız Hatıraları, (Haz. A. Zeki İzgöer), İstanbul: İz Yay.
  • Türk Dil Kurumu (2018). Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr (Erişim tarihi: 15.09.2018).
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm Dil ve Edebiyat – Eğitim – İlahiyat
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-7370-172X
Yazar: Mehmet Hilmi Uçan (Sorumlu Yazar)
Kurum: AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 30 Eylül 2019

Bibtex @derleme { akusosbil536639, journal = {Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1302-1265}, eissn = {2149-4894}, address = {}, publisher = {Afyon Kocatepe Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {21}, pages = {764 - 773}, doi = {10.32709/akusosbil.536639}, title = {İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün}, key = {cite}, author = {Uçan, Mehmet Hilmi} }
APA Uçan, M . (2019). İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 764-773 . DOI: 10.32709/akusosbil.536639
MLA Uçan, M . "İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 (2019 ): 764-773 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/48890/536639>
Chicago Uçan, M . "İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 (2019 ): 764-773
RIS TY - JOUR T1 - İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün AU - Mehmet Hilmi Uçan Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.32709/akusosbil.536639 DO - 10.32709/akusosbil.536639 T2 - Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 764 EP - 773 VL - 21 IS - 3 SN - 1302-1265-2149-4894 M3 - doi: 10.32709/akusosbil.536639 UR - https://doi.org/10.32709/akusosbil.536639 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün %A Mehmet Hilmi Uçan %T İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün %D 2019 %J Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi %P 1302-1265-2149-4894 %V 21 %N 3 %R doi: 10.32709/akusosbil.536639 %U 10.32709/akusosbil.536639
ISNAD Uçan, Mehmet Hilmi . "İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21 / 3 (Eylül 2019): 764-773 . https://doi.org/10.32709/akusosbil.536639
AMA Uçan M . İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün. AKUSBD. 2019; 21(3): 764-773.
Vancouver Uçan M . İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 21(3): 773-764.