In this study, it was aimed to examine the university life quality and professional anxiety levels of science, physical education and sports, social studies and music teacher candidates according to the variables of department, grade, academic achievement, gender, age and economic income. Cross-sectional scanning model was adopted in the study. The research was carried out with 400 teacher candidates studying in the departments of science education, physical education and sports, social studies education and music education at Atatürk University Kazım Karabekir Education Faculty in the 2019-2020 academic year. The University Quality of Life Scale developed by Eriş and Anıl (2016) and the Occupational Anxiety Scale developed by Cabi and Yalçınalp (2013) were used as data collection tools. As a result, it was determined that there are significant differences in the quality of life of teacher candidates according to the department of education, class level, gender, and income level. It was determined that there are no differences in the occupational anxiety levels of the teacher candidates according to the department, gender, income level and there is a significant difference according to the grade level. It was concluded that there is a low level negative and significant relationship between teacher candidates' satisfaction with university life quality and their professional anxiety.
Teacher candidates professional anxiety music social studies university life quality
Bu araştırmada fen bilgisi, beden eğitimi ve spor, sosyal bilgiler ve müzik öğretmen adaylarının üniversite yaşam kalitesi ve mesleki kaygı düzeylerinin bölüm, sınıf, akademik başarı, cinsiyet, yaş ve ekonomik gelir değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada kesitsel tarama modeli benimsenmiştir. Araştırma 2019-2020 akademik yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi fen bilgisi eğitimi, beden eğitimi ve spor, sosyal bilgiler eğitimi ve müzik eğitimi anabilim dallarında öğrenim gören 400 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Eriş ve Anıl (2016) tarafından geliştirilen Üniversite Yaşam Kalitesi Ölçeği ve Cabi ve Yalçınalp (2013) tarafından geliştirilen Mesleki Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının üniversite yaşam kalitelerinde öğrenim görülen bölüme, sınıf düzeyine, cinsiyete, gelir durumuna göre anlamlı farklılaşmalar olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinde öğrenim görülen bölüme, cinsiyete, gelir durumuna göre farklılaşma olmadığı ve sınıf düzeyine göre anlamlı farklılaşma olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının üniversite yaşam kalitesi memnuniyetleri ile mesleki kaygıları arasında düşük düzeyde negatif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğretmen adayı mesleki kaygı müzik sosyal bilgiler üniversite yaşam kalitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Dil ve Edebiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.