Ticaret yolları geçmişten bugüne kadar kültürel, tarihsel ve ekonomik menfaatler ile bölgesel ve uluslararası çekişmelere sahne olmuştur. Geçmişte İpek Yolunu kontrol altına alan ülkeler küresel alanda güç sahibi olmuş ve ekonomik kazanımlarını artırmışlardır. Global açıdan Doğu ile Batı arasında bir köprü olan İpek Yolu, ekonomik olarak büyüyen ve üretim fazlası elde eden Çin devleti için büyük önem taşımaktadır. Bu nedenle, Çin devleti, gelişmiş ekonomilerin yer aldığı Avrupa kıtası ile ticaret hacmini artırmak için “Bir Kuşak Bir Yol” projesini dünyaya duyurmuştur. Böylece Avrupa – Asya ticaret ikileminde yeniden değerlendirilmeye alınan İpek Yolu; kuzey, orta ve güney olmak üzere üç farklı koridora ayrılmaktadır. Bu güzergâhlardan orta koridor, zaman, maliyet ve güvenlik açısından en uygun koridordur. İkinci Karabağ Savaşı ile Kafkas bölgesindeki dengeler Türk devletleri lehine değişmiş ve bunun sonucunda Zengezur havzası gündeme gelmiştir. Bu havzanın İpek Yolu'nun orta koridoru ile buluşması halinde Çin'den Avrupa'ya uzanan ticaret yolunun sadece Türk ülkelerinden geçme ihtimali "Türk Koridoru" kavramını ön plana çıkaracaktır. Bu kapsamda, İpek Yolu güzergâhında söz sahibi güçler olan AB, Rusya, Çin ve Türkiye'nin olası “Türk Koridoru” bağlamında yeni politika denklemleri oluşturma olasılığı bulunmaktadır. Türkiye ise ticaret yollarının ve iki kıtanın ortasında, üç tarafı denizlerle çevrili stratejik bir konumdadır. Dolayısıyla, bahsi geçen koridorun Bir Kuşak Bir Yol projesine bağlanması durumunda Türkiye'ye etkilerinin ekonomi politiği incelenecektir.
İpek Yolu Türk koridoru Bir Kuşak Bir Yol Türkiye ticaret yolları
Trade routes have been the subject of cultural, historical, and economic interests and regional and international conflicts from the past to the present. Countries that controlled the Silk Road in the past have gained power in the global arena and increased their economic gains. The Silk Road, which is a bridge between the East and the West from a global perspective, is a great deal of importance for the Chinese state, which is growing economically and gaining production surplus; therefore, the State has announced the “Belt and Road Initiative” to the world in order to its trade volume with the European continent, where the developed economies are located. Thus, the Silk Road, which was re-evaluated in the Europe-Asia trade dilemma, is divided into three different corridors; north, middle, and south. Among these routes, the middle corridor is the most suitable corridor in terms of time, cost and security. With the Second Karabakh War, the balances in the Caucasus region changed in favor of the Turkish countries, and as a result, the Zengezur basin has been brought to the agenda. The fact that the trade route from China to Europe will pass only through Turkish countries emphasize the concept of the "Turkish Corridor", in case this corridor meets the middle corridor of the Silk Road. In this context, there is a possibility that the EU, Russia, China, and Türkiye, which are the powers that have a say in the Silk Road route, will create new policy equations in the context of the possible Turkish Corridor. Türkiye, on the other hand, is in a strategic position in the middle of trade routes and two continents, surrounded by seas on three sides. Therefore, the political economy of its effects on Türkiye will be examined, in case the aforementioned corridor is connected to the Belt and Road Initiative.
Silk Road Turkic Corridor One Belt One Road Türkiye trade routes
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uluslararası İktisat (Diğer) |
Bölüm | İktisadi ve İdari Bilimler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.