Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Primary School Social Studies Curriculum in the Scope of Sustainable Development Goals and Revised Bloom Taxonomy

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 2, 472 - 486, 24.06.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1129679

Öz

The purpose of the current study was to examine the special objectives and acquisitions of the primary school 4th grade social studies curriculum in terms of sustainable development dimensions and harmony of the determined the acquisitions with the sustainable development goals and the distribution according to the Bloom’s Revised Taxonomy. For this purpose, the document analysis method was used. The collected data were analyzed by descriptive analysis. Considering the environmental, social and economic dimensions of sustainable development, it was seen that 6 of the 18 goal sentences and only 7 of the 33 acquisitions were related to sustainable development. In addition, it has been seen the acquisitions related to sustainable development are compatible with 4 of the sustainable goals. As a result of taxonomic analysis, it is seen that there is no acquisition in the first level of the taxonomic steps, "Remember" and the higher steps, "Analyze, Evaluate and Create".

Kaynakça

  • Acar, H. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına yönelik sürdürülebilir kalkınma eğitimi önerisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Aktaş, F. (2019). İlköğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma hedefleri açısından, çevre eğitimi ve iklim değişikliği boyutunda incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning teaching and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman.
  • Ateş, H. (2019). Fen bilimleri dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 101-127.
  • Aydoğan, A. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sürdürülebilir kalkınma konusuyla ilgili kazanımların öğretimine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Aytar, A. ve Özsevgeç, T. (2019). Disiplinler arası fen öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma konusundaki gelişimlerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 324-357. doi: 10.16986/HUJE.2018045282
  • Bulut, B., ve Çakmak, Z. (2018). Sürdürülebilir kalkınma eğitimi ve öğretim programlarına yansımaları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2680-2697.
  • Büyükalan Filiz, S. ve Baysal, S. B. (2019). Analysis of social studies curriculum objectives according to revised Bloom taxonomy. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1), 234-253. doi: 10.17679/inuefd.435796
  • Chiu, R. L. H. (2003). Social Sustainability, sustainable development and housing development: The experience of Hong Kong. Forrest, R. I., & Lee, J. (Eds.) Housing and social change: East-west perspectives. Routledge.
  • Ciocoiu, C. M. (2011). Integrating digital economy and green economy: Opportunities for sustainable development. Theor. Empir. Res. Urban Manag., 6, 33–43.
  • COM (Commission of the European Communities) (2001). A sustainable Europe for a better world: A European Union strategy for sustainable development. Communication From The Commission, Brussels.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Crompton, H., Burke, D., & Lin, Y. C. (2019). Mobile learning and student cognition: A systematic review of PK-12 research using Bloom’s Taxonomy. British Journal of Educational Technology. 50(2), 684-701. doi:10.1111/bjet.12674
  • Çapkınoğlu, E. (2022). Çevre eğitiminde sosyobilimsel konular. Öztürk, E.ve Uçuş Güldalı, Ş. (Ed.) Temel eğitim döneminde çevre eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarla sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(3), 196-215.
  • Hill, P. S., Buse, K., Brolan, C. E., & Ooms, G. (2014). How can health remain central post-2015 in a sustainable development paradigm?. Globalization and Health, 10(1), 1-5.
  • Hofman, M. (2015). What is an education for sustainable development supposed to achieve-A question of what, how and why. Journal of Education for Sustainable Development, 9(2), 213-228.
  • Inoue, M., O'Gorman, L., & Davis, J. (2016). Investigating early childhood teachers’ understandings of and practices in education for sustainability in Queensland: A Japan-Australia research collaboration. Australian Journal of Environmental Education, 32(2), 174-191.
  • Jeronen, E. (2022) Sustainable Education. In: Idowu S., Schmidpeter R., Capaldi N., Zu L., Del Baldo M., Abreu R. (Eds.) Encyclopedia of sustainable management. Springer, Cham.
  • Kahriman Pamuk, D. ve Olgan, R. (2020). Eko ve eko olmayan okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin sürdürülebilir gelişim için eğitim uygulamalarını yordayan değişkenlerin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 45(203), 327-345. doi: 10.15390/EB.2019.8774
  • Kaya, M. F. ve Tomal, N. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 49-65.
  • Kioupi, V., & Voulvoulis, N. (2019). Education for sustainable development: A systemic framework for connecting the SDGS to educational outcomes. Sustainability, 11(21), 1-18. doi:10.3390/su11216104
  • Koçoğlu, E. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin imgesel algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(3), 107-126.
  • Kratwhol, D. R. (2002). A revision of Bloom‟s taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212–218.
  • Lawn, P. A. (2006). Sustainable development indicators in ecological economics. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
  • Lozano, R., Barreiro-Gen, M., Lozano, F. J., Sammalisto, K. (2019). Teaching sustainability in european higher education ınstitutions: Assessing the connections between competences and pedagogical approaches. Sustainability, 11, 1602. doi:10.3390/su11061602
  • McKenzie, S. (2004). Social sustainability: towards some definitions. Hawke Research Institute Working Paper Series, 27, 1-29.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar), Ankara: MEB.
  • Meyer, B. (2009). Costing the earth? Perspectives on sustainable development (Çev. Baker & Harrison). London: Haus Publishing Ltd.
  • Missimer, M., Robèrt, K. H., & Broman, G. (2017). A strategic approach to social sustainability–Part 1: Exploring the social system. Journal of cleaner production, 140, 32-41.
  • Montiel, I., & Delgado-Ceballos, J. (2014). Defining and measuring corporate sustainability: Are we there yet?. Organization & Environment, 27(2), 113-139.
  • Mulligan, M. (2018). An introduction to sustainability: Environmental, social and personal perspectives. New York: Routledge.
  • Nasibulina, A. (2015). Education for sustainable development and environmental ethics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214, 1077-1082. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.11.708
  • Nemli, E. (2001). Çevreye duyarlı yönetim anlayışı. İ. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 211-224.
  • O’Flaherty, J., & Liddy, M. (2018). The impact of development education and education for sustainable development interventions: A synthesis of the research. Environmental Education Research, 24(7), 1031-1049. doi: 10.1080/13504622.2017.1392484
  • Oğuz Hacat, S. ve Demir, F. B. (2019). Sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından sosyal bilgiler dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 211-225.
  • Öztürk, T. ve Zayimoğlu Öztürk, F. (2016). Sosyal bilgiler öğretim programının çevre eğitimi açısından analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1533-1550.
  • Redclift, M. (2005). Sustainable development (1987-2005): An oxymoron comes of age. Critical perspectives on sustainable development, 13(4), 212–227. doi: 10.1002/sd.281
  • Sarıkaya, M. ve Kara, F. Z. (2007). Sürdürülebilir kalkınmada işletmenin rolü: Kurumsal vatandaşlık. Yönetim ve Ekonomi, 14(2), 221-233.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151), 89-103.
  • Taylor, N., Quinn, F., & Eames, C. (2015). Educating for sustainability in primary schools: Teaching for the future. Springer.
  • Turan, S. ve Koç, A. (2021). Fen bilimleri ve sosyal bilgiler öğretim programlarının çevre eğitimi açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 178-195.
  • UNDP (United Nations Development Programme). (2020). Sustainable development goals. https://www.undp.org/content/undp/en/home/sustainable-development-goals.html adresinden 17 Ocak 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • UNESCO (2012). United nations decade of education for sustainable development: Rio+20 (2005-2014). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148654 adresinden 24 Şubat 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • UNESCO (2015). Global monitoring report on education. es.unesco.org/gem-report/ adresinden 17 Ocak 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2019). Sürdürülebilir kalkınma kapsamında Türkiye’de ilkokul kademesinde çevre eğitiminin gerekliliği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Ankara.

İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Kapsamında İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 2, 472 - 486, 24.06.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1129679

Öz

Bu çalışma ile ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının özel amaçları ve kazanımları sürdürülebilir kalkınma boyutları açısından incelenmiş ve sürdürülebilir kalkınma ile ilgili olduğu belirlenen kazanımların sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumu ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre dağılımı analiz edilmiştir. Bu amaçla doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Sürdürülebilir kalkınmanın çevresel, sosyal ve ekonomik boyutları göz önüne alındığında, 18 adet amaç cümlesinin 6’sının, 33 kazanımın sadece 7’sinin sürdürülebilir kalkınma ile ilgili olduğu görülmüştür. Ayrıca sürdürülebilir kalkınma ile ilgili 7 kazanımın sürdürülebilir hedeflerden 4’üyle uyumlu olduğu görülmüştür. Taksonomik analizler sonucunda ise taksonomik basamakların ilk basamağı olan “Hatırlama” ve üst basamakları olan “Çözümleme, Değerlendirme ve Yaratma” basamaklarında yer alan herhangi bir kazanım bulunmadığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Acar, H. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarına yönelik sürdürülebilir kalkınma eğitimi önerisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Aktaş, F. (2019). İlköğretim programlarının sürdürülebilir kalkınma hedefleri açısından, çevre eğitimi ve iklim değişikliği boyutunda incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning teaching and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman.
  • Ateş, H. (2019). Fen bilimleri dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 101-127.
  • Aydoğan, A. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sürdürülebilir kalkınma konusuyla ilgili kazanımların öğretimine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Aytar, A. ve Özsevgeç, T. (2019). Disiplinler arası fen öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma konusundaki gelişimlerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 324-357. doi: 10.16986/HUJE.2018045282
  • Bulut, B., ve Çakmak, Z. (2018). Sürdürülebilir kalkınma eğitimi ve öğretim programlarına yansımaları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2680-2697.
  • Büyükalan Filiz, S. ve Baysal, S. B. (2019). Analysis of social studies curriculum objectives according to revised Bloom taxonomy. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 20(1), 234-253. doi: 10.17679/inuefd.435796
  • Chiu, R. L. H. (2003). Social Sustainability, sustainable development and housing development: The experience of Hong Kong. Forrest, R. I., & Lee, J. (Eds.) Housing and social change: East-west perspectives. Routledge.
  • Ciocoiu, C. M. (2011). Integrating digital economy and green economy: Opportunities for sustainable development. Theor. Empir. Res. Urban Manag., 6, 33–43.
  • COM (Commission of the European Communities) (2001). A sustainable Europe for a better world: A European Union strategy for sustainable development. Communication From The Commission, Brussels.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Crompton, H., Burke, D., & Lin, Y. C. (2019). Mobile learning and student cognition: A systematic review of PK-12 research using Bloom’s Taxonomy. British Journal of Educational Technology. 50(2), 684-701. doi:10.1111/bjet.12674
  • Çapkınoğlu, E. (2022). Çevre eğitiminde sosyobilimsel konular. Öztürk, E.ve Uçuş Güldalı, Ş. (Ed.) Temel eğitim döneminde çevre eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarla sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası Ekonomi Siyaset İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(3), 196-215.
  • Hill, P. S., Buse, K., Brolan, C. E., & Ooms, G. (2014). How can health remain central post-2015 in a sustainable development paradigm?. Globalization and Health, 10(1), 1-5.
  • Hofman, M. (2015). What is an education for sustainable development supposed to achieve-A question of what, how and why. Journal of Education for Sustainable Development, 9(2), 213-228.
  • Inoue, M., O'Gorman, L., & Davis, J. (2016). Investigating early childhood teachers’ understandings of and practices in education for sustainability in Queensland: A Japan-Australia research collaboration. Australian Journal of Environmental Education, 32(2), 174-191.
  • Jeronen, E. (2022) Sustainable Education. In: Idowu S., Schmidpeter R., Capaldi N., Zu L., Del Baldo M., Abreu R. (Eds.) Encyclopedia of sustainable management. Springer, Cham.
  • Kahriman Pamuk, D. ve Olgan, R. (2020). Eko ve eko olmayan okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin sürdürülebilir gelişim için eğitim uygulamalarını yordayan değişkenlerin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 45(203), 327-345. doi: 10.15390/EB.2019.8774
  • Kaya, M. F. ve Tomal, N. (2011). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 49-65.
  • Kioupi, V., & Voulvoulis, N. (2019). Education for sustainable development: A systemic framework for connecting the SDGS to educational outcomes. Sustainability, 11(21), 1-18. doi:10.3390/su11216104
  • Koçoğlu, E. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler kavramına ilişkin imgesel algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(3), 107-126.
  • Kratwhol, D. R. (2002). A revision of Bloom‟s taxonomy: An overview. Theory into practice, 41(4), 212–218.
  • Lawn, P. A. (2006). Sustainable development indicators in ecological economics. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
  • Lozano, R., Barreiro-Gen, M., Lozano, F. J., Sammalisto, K. (2019). Teaching sustainability in european higher education ınstitutions: Assessing the connections between competences and pedagogical approaches. Sustainability, 11, 1602. doi:10.3390/su11061602
  • McKenzie, S. (2004). Social sustainability: towards some definitions. Hawke Research Institute Working Paper Series, 27, 1-29.
  • MEB (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar), Ankara: MEB.
  • Meyer, B. (2009). Costing the earth? Perspectives on sustainable development (Çev. Baker & Harrison). London: Haus Publishing Ltd.
  • Missimer, M., Robèrt, K. H., & Broman, G. (2017). A strategic approach to social sustainability–Part 1: Exploring the social system. Journal of cleaner production, 140, 32-41.
  • Montiel, I., & Delgado-Ceballos, J. (2014). Defining and measuring corporate sustainability: Are we there yet?. Organization & Environment, 27(2), 113-139.
  • Mulligan, M. (2018). An introduction to sustainability: Environmental, social and personal perspectives. New York: Routledge.
  • Nasibulina, A. (2015). Education for sustainable development and environmental ethics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 214, 1077-1082. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.11.708
  • Nemli, E. (2001). Çevreye duyarlı yönetim anlayışı. İ. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 211-224.
  • O’Flaherty, J., & Liddy, M. (2018). The impact of development education and education for sustainable development interventions: A synthesis of the research. Environmental Education Research, 24(7), 1031-1049. doi: 10.1080/13504622.2017.1392484
  • Oğuz Hacat, S. ve Demir, F. B. (2019). Sürdürülebilir kalkınma eğitimi açısından sosyal bilgiler dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 211-225.
  • Öztürk, T. ve Zayimoğlu Öztürk, F. (2016). Sosyal bilgiler öğretim programının çevre eğitimi açısından analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1533-1550.
  • Redclift, M. (2005). Sustainable development (1987-2005): An oxymoron comes of age. Critical perspectives on sustainable development, 13(4), 212–227. doi: 10.1002/sd.281
  • Sarıkaya, M. ve Kara, F. Z. (2007). Sürdürülebilir kalkınmada işletmenin rolü: Kurumsal vatandaşlık. Yönetim ve Ekonomi, 14(2), 221-233.
  • Tanrıverdi, B. (2009). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151), 89-103.
  • Taylor, N., Quinn, F., & Eames, C. (2015). Educating for sustainability in primary schools: Teaching for the future. Springer.
  • Turan, S. ve Koç, A. (2021). Fen bilimleri ve sosyal bilgiler öğretim programlarının çevre eğitimi açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 178-195.
  • UNDP (United Nations Development Programme). (2020). Sustainable development goals. https://www.undp.org/content/undp/en/home/sustainable-development-goals.html adresinden 17 Ocak 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • UNESCO (2012). United nations decade of education for sustainable development: Rio+20 (2005-2014). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148654 adresinden 24 Şubat 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • UNESCO (2015). Global monitoring report on education. es.unesco.org/gem-report/ adresinden 17 Ocak 2022 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, O. (2019). Sürdürülebilir kalkınma kapsamında Türkiye’de ilkokul kademesinde çevre eğitiminin gerekliliği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Ankara.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Nergiz Kardaş İşler 0000-0002-9536-1428

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kardaş İşler, N. (2023). İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Kapsamında İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 472-486. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1129679