Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of How Education News is Presented on Newspaper Websites

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 4, 1277 - 1289, 25.12.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1338190

Öz

The purpose of this study is to conduct an analysis on how education news is presented on the official websites of printed daily national newspapers in Turkey. In this direction; The place where the education news is formally positioned on the internet pages (main page, sub-title and no place at all), the subjects of education news (teacher, student, exam, official institutions, etc.) and how the content of education news is given (direct transmission, criticism, announcement, etc.) has been analyzed. The research utilizes document analysis, which is one of the qualitative research models. The data source consists of the official internet pages of twenty-two printed daily national newspapers published in Turkey in March 2023. The purposive sampling method, specifically the criterion sampling method, is used in the research. Descriptive analysis, a type of qualitative data analysis, is employed in the study. Categorical analysis technique is used in the coding process. Upon overall evaluation of the research results, it is observed that education news is featured on the front page of one newspaper, under subheadings in sixteen newspapers, and is not present in five newspapers. Based on this study conducted on the positioning of educational news on internet pages, both in terms of accessing educational news and content analysis, it has been concluded that, in order to access educational news in a formal manner, searching should be done under subheadings. In addition, it has been observed that almost all of the newspapers that are the subject of the study do not include a columnist, typeface or an author title with the articles of educational writers in a way that will provide the development of education and public benefit.This indicates that education is not effectively covered on the internet pages of daily national newspapers.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2002). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Y. Alp, & M. Özışık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altın, F. Ö. (2019). Köy Enstitülerinin kapatılmasında yazılı basının rolü: Gündem Belirleme Kuramı kapsamında Ulus ve Vatan Gazetelerinin incelenmesi. Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • Arslan, A. (2004). Günümüz Türkiye'sinde Medya Gerçeği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Arslan, A. (2006). Medyanın Birey, Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri. Journal of Human Sciences, 8(1), 1-12.
  • Basın İlan Kurumu. (2023, Mart). İstanbul, Türkiye. https://ilanbis.bik.gov.tr/Uygulamalar/AylikListe adresinden alındı.
  • Berkant, H. G., & Cömert, M. (2013). Günlük Gazetelerdeki Eğitimle İlgili Haberlerin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 25-44.
  • Can, B. (2023, Mart 12). Cumhuriyet. Eğitim Haberleri: https://www.cumhuriyet.com.tr/egitim/depremzede-ogretmen-bulent-can-yazdi-yara-yarayla-kapanmaz-2060359?utm_medium=Kategori%20Sayfasi&utm_source=Cumhuriyet&utm_campaign=Kategori%20Sayfasi adresinden alındı.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications.
  • Dağtaş, E., & Ünal, M. A. (2019, Mayıs). Türkiye'de yeni sağ politikalar çerçevesinde eğitim haberciliğinin içerikleri üzerine bir değerlendirme. İNİF E-DERGİ, 7-36.
  • Erdoğmuş, F. (2015, Mart). Türkiye'de yazılı medya ve siyasi partiler açısından ideolojinin yeri: Eğitimde 4+4+4 sistemine geçiş ve ideolojik yansımalar. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Erkılıç, T. A. (2008). Eğitimle ilgili yazılara ilişkin yerel basın üzerinde yapılan bir çözümleme. Yordam Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 223-234.
  • Ermağan, İ. (2011). Bir medya aktörü olarak Milli Gazete’nin Avrupa Birliği algısı. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi(SDU Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences)(24), 225-245.
  • Gökçe, N. (2009). Çevre eğitiminde gazetelerden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (The Journal of International Social Research), 2(6), 251-265.
  • Güngör, C., & Saltürk, A. (2021). Yazılı basında öğretmenler ile ilgili çıkan haberlerin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi (Trakya Journal of Education), 11(1).
  • Güngör, N. (2011). İletişime Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İrvan, S. (2014). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Johnson, A. P. (2019). Veri analizi yöntemleri (S. Ünlüer, Çev.) Y. Uzuner & M. Özten-Anay (Çev. Ed.), Eylem araştırması el kitabı içinde (ss. 109-122). Anı Yayıncılık.
  • Kalsın, B. (2016). Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği Türkiye Örneği. The Journal of Academic Social Science Studies: International Journal of Social Science, 75-94.
  • Kazan, H., & Yükselen, A. (2021). Gazetelerin birinci sayfalarının tasarım ilkeleri bağlamında incelenmesi. Anasay (17), 197-223.
  • Kılıç, Ç. (2015). Gündem Belirleme Kuramı çerçevesinde siyasal karar verme sürecine sosyal medya etkisinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırcı, R. (2023, Mart 07). Cumhuriyet. Eğitim: https://www.cumhuriyet.com.tr/egitim/egitim-enkaz-altinda-uzaktan-egitim-karari-sorunu-cozmuyor-bilgisayar-yok-internet-yok-kitap-yok-2058355?utm_medium=Kategori%20Sayfasi&utm_source=Cumhuriyet&utm_campaign=Kategori%20Sayfasi adresinden alındı.
  • Kocadaş, B. (2004). Kitle iletişim araçları eğitim ilişkisi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 4(3), 129-135.
  • Milat. (2023, Mart 21). Milat. Eğitim: https://www.milatgazetesi.com/haber/yokten-hibrit-egitim-aciklamasi-7977/ adresinden alındı.
  • Özkan, M. F. (2023, Mart 21). Milli Gazete. Eğitim: https://www.milligazete.com.tr/haber/14324065/ucretli-ogretmenlerden-kadro-cagrisi adresinden alındı.
  • Özmen, Ü. (2023, Mart 24). Birgün. Eğitim: https://www.birgun.net/makale/cocuklara-kotuluk-etmeyin-acin-su-okullari-426001 adresinden alındı.
  • Öztürk, M., & Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşimi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Journal of World of Turks (ZfWT), 102.
  • Patton, M. (2002). Qualitative research & evaluation methods. New York: SAGE Publications.
  • Polat, Ü. (2014). Mütarekeden cumhuriyete basında eğitim ve öğretmen sorunları. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Posta Gazetesi. (2023, Mart 20). Posta Gazetesi. Eğitim: https://www.posta.com.tr/galeri/ogretmen-atama-takvimi-2023-meb-ogretmen-atamasi-ne-zaman-yapilacak-brans-ve-kadro-dagilimi-aciklandi-mi-2619238/1 adresinden alındı.
  • Sarıdoğan, H. Ö., & Çelebi, F. (2021). İktisadi ve idari bilimlerde özgün çalışmalar. İzmir: Duvar Yayınları.
  • Sözcü. (2023, Mart 28). Sözcü. Eğitim: https://www.sozcu.com.tr/2023/egitim/son-dakika-bakanlik-onunde-35ince-kez-haykirdilar-biktik-yildik-kizginiz-7635583/ adresinden alındı.
  • Şimşek, S. (2009). Medya Siyaset İktidar Üçgeninde Medya Gerçeği. Selçuk İletişim, 6(1), 124-143.
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi (4. b.). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Türkgün. (2023, Mart 24). Eğitim. Türkgün: https://www.turkgun.com/45-bin-ogretmen-atamasinda-tarih-belli-oldu adresinden alındı.
  • Uçar, S. (2023, Mart 17). Sözcü. Eğitim: https://www.sozcu.com.tr/2023/egitim/yandas-rektor-atamalari-turkiyeyi-sonuncu-yapti-7623493/ adresinden alındı.
  • Uygun, S. (2012). Basında öğretmen sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 72-91.
  • Ünsal, S. (2015). Sosyalleşmede değişen roller: Kitle iletişim araçları ve informal eğitimin artan önemi. Kesit Akademi Dergisi, 1(2) 59-72.
  • Vural, Y. (2023, Mart 15). Milli Gazete. Eğitim: https://www.milligazete.com.tr/haber/14281043/ogrenciler-yksde-zaman-sorununa-cozum-istiyor adresinden alındı.
  • Yalçınkaya, D. (2016). Louis Althusser'in Devletin İdeolojik Aygıtları adlı eseri bağlamında günümüzde sosyal medya ve iktidar ilişkilerinin sosyolojik analizleri. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle iletişim kuramları egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yeni Akit. (2023, Mart 25). Yeni Akit Gazetesi. Eğitim: https://www.yeniakit.com.tr/haber/45-bin-ogretmen-atamasi-icin-detaylar-belli-oldu-hangi-alanda-kac-ogretmen-atanacak-1744326.html adresinden alındı.
  • Yeni Mesaj. (2023, Mart 15). Yeni Mesaj. Eğitim: https://www.yenimesaj.com.tr/erdogan-12-universiteye-rektor-atadi-H1474615.htm adresinden alındı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, Y. (2015). Ana akım medyada yer alan eğitim haberlerinin söylem seçkinleri açısından analizi. İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Yüce, F., & Çoban, A. (2019). Eğitim ile ilgili yazılar açısından ulusal basının değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi (Electronic Journal of Education Sciences), 8(15), 1-15.

Eğitim Haberlerine Gazetelerin İnternet Sayfalarında Nasıl Yer Verildiğine İlişkin Bir Çözümleme

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 4, 1277 - 1289, 25.12.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1338190

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de yayınlanan, basılı günlük ulusal gazetelerin internet sayfalarında eğitim haberlerine nasıl yer verildiğine ilişkin bir çözümleme yapmaktır. Bu doğrultuda; eğitim haberlerinin biçimsel olarak internet sayfalarında konumlandırıldıkları yere (ana sayfa, alt başlık ve hiç yer verilmeme), eğitim haberlerinin konularına (öğretmen, öğrenci, sınav, resmi kurumlar vb.) ve eğitim haberlerinin içeriklerinin nasıl verildiğine (doğrudan aktarım, eleştirel, duyuru vb.) ilişkin bir çözümleme yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden biri olan doküman çözümlemesi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını, Türkiye'de 2023 yılı Mart ayı içerisinde yayınlanan yirmi iki, basılı günlük ulusal gazetenin resmi internet sayfası oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada nitel veri analiz türlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Kodlama sürecinde ise kategorik çözümleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde; yirmi iki gazetenin eğitime birinde ana sayfada, onaltısında alt başlıklarda yer verildiği, beşinde ise eğitime hiç yer verilmediği görülmüştür. Eğitim haberlerinin internet sayfalarında konumlandırılmasından hareketle yapılan bu çalışmada eğitim haberlerine hem ulaşma pratiğinde hem de içerik analizleri açısından değerlendirildiğinde; biçimsel olarak eğitim haberlerine ulaşmak için alt başlıklarda arama yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca incelemeye konu gazetelerin neredeyse tamamında eğitimin gelişmesi ve kamu yararı sağlayacak şekilde bir köşe yazısı, yazı dizisi veya eğitim yazarlarının yazılarının olduğu bir yazarlar başlığına yer verilmediği görülmüştür. Bu sonuçlar, günlük ulusal gazetelerin internet sayfalarında eğitim konusuna etkili bir şekilde yer verilmediğini göstermektedir.

Teşekkür

Bu çalışmanın ilk hali 28-30 Nisan 2023 tarihlerinde Ankara’da düzenlenen 16. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2002). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (Y. Alp, & M. Özışık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Altın, F. Ö. (2019). Köy Enstitülerinin kapatılmasında yazılı basının rolü: Gündem Belirleme Kuramı kapsamında Ulus ve Vatan Gazetelerinin incelenmesi. Atılım Üniversitesi, Ankara.
  • Arslan, A. (2004). Günümüz Türkiye'sinde Medya Gerçeği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-14.
  • Arslan, A. (2006). Medyanın Birey, Toplum ve Kültür Üzerine Etkileri. Journal of Human Sciences, 8(1), 1-12.
  • Basın İlan Kurumu. (2023, Mart). İstanbul, Türkiye. https://ilanbis.bik.gov.tr/Uygulamalar/AylikListe adresinden alındı.
  • Berkant, H. G., & Cömert, M. (2013). Günlük Gazetelerdeki Eğitimle İlgili Haberlerin İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 25-44.
  • Can, B. (2023, Mart 12). Cumhuriyet. Eğitim Haberleri: https://www.cumhuriyet.com.tr/egitim/depremzede-ogretmen-bulent-can-yazdi-yara-yarayla-kapanmaz-2060359?utm_medium=Kategori%20Sayfasi&utm_source=Cumhuriyet&utm_campaign=Kategori%20Sayfasi adresinden alındı.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research techniques and procedures for developing grounded theory. SAGE Publications.
  • Dağtaş, E., & Ünal, M. A. (2019, Mayıs). Türkiye'de yeni sağ politikalar çerçevesinde eğitim haberciliğinin içerikleri üzerine bir değerlendirme. İNİF E-DERGİ, 7-36.
  • Erdoğmuş, F. (2015, Mart). Türkiye'de yazılı medya ve siyasi partiler açısından ideolojinin yeri: Eğitimde 4+4+4 sistemine geçiş ve ideolojik yansımalar. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Erkılıç, T. A. (2008). Eğitimle ilgili yazılara ilişkin yerel basın üzerinde yapılan bir çözümleme. Yordam Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 223-234.
  • Ermağan, İ. (2011). Bir medya aktörü olarak Milli Gazete’nin Avrupa Birliği algısı. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi(SDU Faculty of Arts and Sciences Journal of Social Sciences)(24), 225-245.
  • Gökçe, N. (2009). Çevre eğitiminde gazetelerden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (The Journal of International Social Research), 2(6), 251-265.
  • Güngör, C., & Saltürk, A. (2021). Yazılı basında öğretmenler ile ilgili çıkan haberlerin incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi (Trakya Journal of Education), 11(1).
  • Güngör, N. (2011). İletişime Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İrvan, S. (2014). Medya Kültür Siyaset. Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Johnson, A. P. (2019). Veri analizi yöntemleri (S. Ünlüer, Çev.) Y. Uzuner & M. Özten-Anay (Çev. Ed.), Eylem araştırması el kitabı içinde (ss. 109-122). Anı Yayıncılık.
  • Kalsın, B. (2016). Geçmişten Geleceğe İnternet Gazeteciliği Türkiye Örneği. The Journal of Academic Social Science Studies: International Journal of Social Science, 75-94.
  • Kazan, H., & Yükselen, A. (2021). Gazetelerin birinci sayfalarının tasarım ilkeleri bağlamında incelenmesi. Anasay (17), 197-223.
  • Kılıç, Ç. (2015). Gündem Belirleme Kuramı çerçevesinde siyasal karar verme sürecine sosyal medya etkisinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırcı, R. (2023, Mart 07). Cumhuriyet. Eğitim: https://www.cumhuriyet.com.tr/egitim/egitim-enkaz-altinda-uzaktan-egitim-karari-sorunu-cozmuyor-bilgisayar-yok-internet-yok-kitap-yok-2058355?utm_medium=Kategori%20Sayfasi&utm_source=Cumhuriyet&utm_campaign=Kategori%20Sayfasi adresinden alındı.
  • Kocadaş, B. (2004). Kitle iletişim araçları eğitim ilişkisi. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi 4(3), 129-135.
  • Milat. (2023, Mart 21). Milat. Eğitim: https://www.milatgazetesi.com/haber/yokten-hibrit-egitim-aciklamasi-7977/ adresinden alındı.
  • Özkan, M. F. (2023, Mart 21). Milli Gazete. Eğitim: https://www.milligazete.com.tr/haber/14324065/ucretli-ogretmenlerden-kadro-cagrisi adresinden alındı.
  • Özmen, Ü. (2023, Mart 24). Birgün. Eğitim: https://www.birgun.net/makale/cocuklara-kotuluk-etmeyin-acin-su-okullari-426001 adresinden alındı.
  • Öztürk, M., & Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşimi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Journal of World of Turks (ZfWT), 102.
  • Patton, M. (2002). Qualitative research & evaluation methods. New York: SAGE Publications.
  • Polat, Ü. (2014). Mütarekeden cumhuriyete basında eğitim ve öğretmen sorunları. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Posta Gazetesi. (2023, Mart 20). Posta Gazetesi. Eğitim: https://www.posta.com.tr/galeri/ogretmen-atama-takvimi-2023-meb-ogretmen-atamasi-ne-zaman-yapilacak-brans-ve-kadro-dagilimi-aciklandi-mi-2619238/1 adresinden alındı.
  • Sarıdoğan, H. Ö., & Çelebi, F. (2021). İktisadi ve idari bilimlerde özgün çalışmalar. İzmir: Duvar Yayınları.
  • Sözcü. (2023, Mart 28). Sözcü. Eğitim: https://www.sozcu.com.tr/2023/egitim/son-dakika-bakanlik-onunde-35ince-kez-haykirdilar-biktik-yildik-kizginiz-7635583/ adresinden alındı.
  • Şimşek, S. (2009). Medya Siyaset İktidar Üçgeninde Medya Gerçeği. Selçuk İletişim, 6(1), 124-143.
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim Sosyolojisi (4. b.). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Türkgün. (2023, Mart 24). Eğitim. Türkgün: https://www.turkgun.com/45-bin-ogretmen-atamasinda-tarih-belli-oldu adresinden alındı.
  • Uçar, S. (2023, Mart 17). Sözcü. Eğitim: https://www.sozcu.com.tr/2023/egitim/yandas-rektor-atamalari-turkiyeyi-sonuncu-yapti-7623493/ adresinden alındı.
  • Uygun, S. (2012). Basında öğretmen sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 42(194), 72-91.
  • Ünsal, S. (2015). Sosyalleşmede değişen roller: Kitle iletişim araçları ve informal eğitimin artan önemi. Kesit Akademi Dergisi, 1(2) 59-72.
  • Vural, Y. (2023, Mart 15). Milli Gazete. Eğitim: https://www.milligazete.com.tr/haber/14281043/ogrenciler-yksde-zaman-sorununa-cozum-istiyor adresinden alındı.
  • Yalçınkaya, D. (2016). Louis Althusser'in Devletin İdeolojik Aygıtları adlı eseri bağlamında günümüzde sosyal medya ve iktidar ilişkilerinin sosyolojik analizleri. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle iletişim kuramları egemen ve eleştirel yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yeni Akit. (2023, Mart 25). Yeni Akit Gazetesi. Eğitim: https://www.yeniakit.com.tr/haber/45-bin-ogretmen-atamasi-icin-detaylar-belli-oldu-hangi-alanda-kac-ogretmen-atanacak-1744326.html adresinden alındı.
  • Yeni Mesaj. (2023, Mart 15). Yeni Mesaj. Eğitim: https://www.yenimesaj.com.tr/erdogan-12-universiteye-rektor-atadi-H1474615.htm adresinden alındı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz, Y. (2015). Ana akım medyada yer alan eğitim haberlerinin söylem seçkinleri açısından analizi. İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Yüce, F., & Çoban, A. (2019). Eğitim ile ilgili yazılar açısından ulusal basının değerlendirilmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi (Electronic Journal of Education Sciences), 8(15), 1-15.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Nilgün Aydoğdu 0009-0000-5460-8677

Ayhan Ural 0000-0002-2548-3745

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydoğdu, N., & Ural, A. (2023). Eğitim Haberlerine Gazetelerin İnternet Sayfalarında Nasıl Yer Verildiğine İlişkin Bir Çözümleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1277-1289. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1338190