The purpose of this study is to conduct an analysis on how education news is presented on the official websites of printed daily national newspapers in Turkey. In this direction; The place where the education news is formally positioned on the internet pages (main page, sub-title and no place at all), the subjects of education news (teacher, student, exam, official institutions, etc.) and how the content of education news is given (direct transmission, criticism, announcement, etc.) has been analyzed. The research utilizes document analysis, which is one of the qualitative research models. The data source consists of the official internet pages of twenty-two printed daily national newspapers published in Turkey in March 2023. The purposive sampling method, specifically the criterion sampling method, is used in the research. Descriptive analysis, a type of qualitative data analysis, is employed in the study. Categorical analysis technique is used in the coding process. Upon overall evaluation of the research results, it is observed that education news is featured on the front page of one newspaper, under subheadings in sixteen newspapers, and is not present in five newspapers. Based on this study conducted on the positioning of educational news on internet pages, both in terms of accessing educational news and content analysis, it has been concluded that, in order to access educational news in a formal manner, searching should be done under subheadings. In addition, it has been observed that almost all of the newspapers that are the subject of the study do not include a columnist, typeface or an author title with the articles of educational writers in a way that will provide the development of education and public benefit.This indicates that education is not effectively covered on the internet pages of daily national newspapers.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de yayınlanan, basılı günlük ulusal gazetelerin internet sayfalarında eğitim haberlerine nasıl yer verildiğine ilişkin bir çözümleme yapmaktır. Bu doğrultuda; eğitim haberlerinin biçimsel olarak internet sayfalarında konumlandırıldıkları yere (ana sayfa, alt başlık ve hiç yer verilmeme), eğitim haberlerinin konularına (öğretmen, öğrenci, sınav, resmi kurumlar vb.) ve eğitim haberlerinin içeriklerinin nasıl verildiğine (doğrudan aktarım, eleştirel, duyuru vb.) ilişkin bir çözümleme yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden biri olan doküman çözümlemesi kullanılmıştır. Araştırmanın veri kaynağını, Türkiye'de 2023 yılı Mart ayı içerisinde yayınlanan yirmi iki, basılı günlük ulusal gazetenin resmi internet sayfası oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada nitel veri analiz türlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Kodlama sürecinde ise kategorik çözümleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde; yirmi iki gazetenin eğitime birinde ana sayfada, onaltısında alt başlıklarda yer verildiği, beşinde ise eğitime hiç yer verilmediği görülmüştür. Eğitim haberlerinin internet sayfalarında konumlandırılmasından hareketle yapılan bu çalışmada eğitim haberlerine hem ulaşma pratiğinde hem de içerik analizleri açısından değerlendirildiğinde; biçimsel olarak eğitim haberlerine ulaşmak için alt başlıklarda arama yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca incelemeye konu gazetelerin neredeyse tamamında eğitimin gelişmesi ve kamu yararı sağlayacak şekilde bir köşe yazısı, yazı dizisi veya eğitim yazarlarının yazılarının olduğu bir yazarlar başlığına yer verilmediği görülmüştür. Bu sonuçlar, günlük ulusal gazetelerin internet sayfalarında eğitim konusuna etkili bir şekilde yer verilmediğini göstermektedir.
Bu çalışmanın ilk hali 28-30 Nisan 2023 tarihlerinde Ankara’da düzenlenen 16. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Eğitim |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.