Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Hayatın Anlam Ve Amacını Bulma İle Erteleme Davranışının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 1047 - 1058, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1214666

Öz

Öz
İnsanlar amaçlarını uğruna çabalasalar da bazıları amaçlarının ve hayattaki anlamlarının ne olduğunu bulabilmek için uğraşırlar. Üniversite öğrencileri birey olma yolunda yaptıkları davranışların nedenlerini, amaçlarını sorgulayarak onlara ulaşabilmek için yoğun bir arayışa girerler. Günlük yaşamda zamanı kovalarken bazen yapılması planlanan işin geçerli bir sebep olmaksızın daha sonraki zaman dilimine atarak erteleme davranışı yapılabiliyor. Ertelemenin başlangıcı insanlık ile birdir ve bir çok küçük insan gruplarda görülmüştür. Erteleme, gruptaki kişilerin yapmaları gereken işleri yapmayı geciktirmesiyle hayatımıza girmiştir. Üniversite öğrencileri dönem itibariyle hem anlam hem amaç bulma çabasındayken, bu arayışın genel erteleme davranışı ile ilişkisi olup olmadığı araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, üniversitede öğrenim gören öğrencilerinin hayatın anlam ve amacını bulma davranışı ile erteleme davranışı arasındaki ilişkinin bir takım demografik değişkenlerle incelenmesidir. Araştırma, üniversitede öğrenim gören 178 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışma grubu; Rehberlik, Felsefe, İlahiyat ve Resim-İş Eğitimi öğrencilerinden 3. ve 4. sınıfta öğrenime devam eden öğrencilerden seçilmiştir. Verilerin analizinde frekans tablolarından, t testi, Anova ve Korelasyondan, Mann Whitneyy U ve Kruskall Wallis'ten yararlanılmıştır. Hayatın anlam ve amacı ile genel erteleme davranışı arasında korelasyonel olarak anlamlı orta düzeyde pozitif bir ilişki bulunmuştur. Sonuçta, üniversite öğrencileri hayatı anlamlı ve amaçlı bulsalar dahi erteleme davranışına yönelebilmektedir. Bu sebeple erteleme davranışı ile ilgili bireysel ve grup çalışmaları yapılarak, sorunun çözümü ile mücadele edilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akkaya, E. (2007). Academic procrastination among faculty of education students: The role of gender, age, academic achievement, perfectionism and depression. Unpublished Master’ s Thesis. Ankara: Middle East Technical University.
  • Akıncı, A. (2005). Hayata anlam vermede dini değerlerin ve din öğretiminin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (9), 7-24.
  • Albayrak, E. (2015) Genel erteleme davranışı olan ve olmayan bireylerin yönetici işlevler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2015.
  • Aydın, C. (2017). Üniversite öğrencilerinin dini tutum ile hayattaki anlam düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 83-108.
  • Aydın, C., Kaya, M., & Peker, H. (2015). Hayatın amacı ve ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 39 - 55.
  • Aydıner, B. (2011) Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçlarının alt boyutlarının genel öz‐yeterlik yaşam doyumu ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitü, 2011.
  • Bahadır, A. (1999). Hayatın anlam kazanmasında psiko-sosyal faktörler ve din. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 185-230.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, karar verme stilleri ile ilişkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.sayı, ss.67- 84.
  • Balkıs, M. (2006) Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, düşünme ve karar verme tarzları ile ilişkisi, Doktora Tezi, İzmir, 2006.
  • Baş, V., Hamatara, E. (2015) Üniversite öğrencilerinde değerler ve yaşamın anlamı arasındaki ilişki. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 13, No.29, s.369- 391. Haziran 2015.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Çelik, N. D. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaşamda anlam ve yaşam amaçları arasındaki ilişki. Mediterranean Journal Of Humanities, 133-141.
  • Demirbaş, N. (2010). Yaşamda anlam ve yılmazlık. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Doğan, T., Kürüm, A., Kazak, M. (2014) Kişilik özelliklerinin erteleme davranışını yordayıcılığı, Başkent Unıversıty Journal Of Educatıon, ss 1-8.
  • Ekşi, F., Okan, N., Kökçam, B., & Ekşi, H. (2019). Yaşam anlamı ve yaşamın amacı değişkenlerinin ölüm kaygısını yordalamaları üzerine bir model denemesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 77-84.
  • Ekşi,H., Dilmaç, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve akademik erteleme düzeylerinin sürekli kaygı açısından incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, ss. 433-450.
  • Frankl, V. E. (2016). İnsanın anlam arayışı. (S. Budak, Çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • Gülebağlan, C. (2003) Öğretmenlerin işleri son ana erteleme eğilimlerinin, mesleki yeterlilik algıları, mesleki deneyimleri ve branşları bakımından karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Ankara, 2003.
  • Morgan, J. And, Farsides, T.(2009). “Measuring Meaning in Life”, Happiness Study, Sayı: 10, ss. 197–214.
  • Owens, A. M. ve Newbegin, I. (1997). Procrastination in high school achievement: A causal structural model. Journal of Social Behavior & Personality. 12 (4), 869- 887.
  • Öcal, O. (2010). Varoluşsal Sorunlar, Birey ve Yeni Hayat. TÜBAR. Sayı: XXVIII, ss. 313–324. Rabin, L. A., Fogel, J. ve Nutter-Upham, K. E. (2011). Academic procrastination in college students: The role of self-reported executive function. Journal of Clinical And Experimental Neuropsychology, 33(3), 344-357.
  • Reker, Gary T. (2005). Meaning in life of young, middle‐aged, and older adults: facto‐ rial validity, age, and gender ınvariance of the personal meaning ındex (pmı)”. Personality and Individual Differences. Sayı: 38, ss. 71–85.
  • Püskülcü, H., İkiz, F. (1986). İstatistiğe Giriş. Ege Üniversitesi Yayınevi. Pychyl, T. (2016) Prokrastineyşın (O. Öztürk, Çev.) İstanbul: Metropolis Yayıncılık.
  • Reker, G. T., Peacock, E. J., & Wong, P. T. (1987). Meaning and purpose in life and well-being: a life-span perspective. The Gerontological Society of America, 44-49.
  • Sezer, S. (2012) yaşamın anlamı konusuna kuramsal ve psikometrik çalışmalar açısından bir bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Yıl: 2012, cilt: 45, sayı: 1, 209-227. Tanrıverdi, A. ve Ulu, M. (2018). Lise öğrencilerinde hayatın anlam ve amacı ile değer yönelimleri arasındaki ilişki, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18 (2), 1198-1234.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK.
  • Ulukaya, S. (2012). Üniversite öğrencilerinde akademik ertelemenin yordayıcıları olarak aile bağlamında benlik ve anababa tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Uzun, B., Demir, A.(2015). Erteleme: türleri, bileşenleri, demografik etkenler ve kültürel farklılıklar. Ege Eğitim Dergisi (16) 1, ss. 106-121.
  • Yıldırım, N. (2014). Üniversite öğrencilerinde erteleme davranışının mükemmeliyetçilik ve denetim odağı ile ilişkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya. Yüksel, R. (2012). Genç yetişkinlerde yaşamın anlamı. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 69-83.

Analysıs Of Unıversıty Students’ Seekıng For The Meanıng And Purpose Of Lıfe Behavıor And Procrastınatıon

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 3, 1047 - 1058, 27.09.2024
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1214666

Öz

Although people struggle for their purposes, some consider their purposes as being able to discover the meaning of their lives. University students question the reasons for their behaviors they display and their purposes on the path to being an individual, and enter a quest in order to reach them. It is possible to see procrastination behavior by postponing a planned work to a later time period without a valid reason while chasing time in daily life. The origin of procrastination behavior starts with the humanity and is observed in small groups. Procrastination has entered our lives as a result of the individuals in groups postponing what they are supposed to do. The subject of the research is to determine whether the search of the university students for both the meaning and the purpose of life in the current period is related to the general procrastination behavior. The aim of the study was to investigate the relationship between discovering the meaning and purpose of life behavior and procrastination behavior in the students studying in university through certain demographic variables. The study was conducted with the participation of 178 students.The study group were 3rd and 4th year students studying in Guidance, Philosophy, Theology and Painting-Handcraft departments. In the analysis of the data, frequency tables, t test, ANOVA and correlation, Mann- Whitney U and Kruskal-Wallis tests were employed. It was found that while there was a positive moderate correlation between the meaning and the purpose of life and procrastination behavior, the meaning and purpose of life scale significantly differed from general procrastination behavior. In conclusion, it was determined that even if university students find their lives meaningful and purposeful, they may be inclined towards procrastination behavior. Therefore, it is recommended that individual and group studies should be conducted on procrastination behavior, and that an effort should be made in order to find a solution to the problem.

Kaynakça

  • Akkaya, E. (2007). Academic procrastination among faculty of education students: The role of gender, age, academic achievement, perfectionism and depression. Unpublished Master’ s Thesis. Ankara: Middle East Technical University.
  • Akıncı, A. (2005). Hayata anlam vermede dini değerlerin ve din öğretiminin rolü. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (9), 7-24.
  • Albayrak, E. (2015) Genel erteleme davranışı olan ve olmayan bireylerin yönetici işlevler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2015.
  • Aydın, C. (2017). Üniversite öğrencilerinin dini tutum ile hayattaki anlam düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 83-108.
  • Aydın, C., Kaya, M., & Peker, H. (2015). Hayatın amacı ve ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 39 - 55.
  • Aydıner, B. (2011) Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçlarının alt boyutlarının genel öz‐yeterlik yaşam doyumu ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitü, 2011.
  • Bahadır, A. (1999). Hayatın anlam kazanmasında psiko-sosyal faktörler ve din. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 185-230.
  • Balkıs, M. (2007). Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, karar verme stilleri ile ilişkisi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.sayı, ss.67- 84.
  • Balkıs, M. (2006) Öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin, düşünme ve karar verme tarzları ile ilişkisi, Doktora Tezi, İzmir, 2006.
  • Baş, V., Hamatara, E. (2015) Üniversite öğrencilerinde değerler ve yaşamın anlamı arasındaki ilişki. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 13, No.29, s.369- 391. Haziran 2015.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Çelik, N. D. (2016). Üniversite öğrencilerinin yaşamda anlam ve yaşam amaçları arasındaki ilişki. Mediterranean Journal Of Humanities, 133-141.
  • Demirbaş, N. (2010). Yaşamda anlam ve yılmazlık. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Doğan, T., Kürüm, A., Kazak, M. (2014) Kişilik özelliklerinin erteleme davranışını yordayıcılığı, Başkent Unıversıty Journal Of Educatıon, ss 1-8.
  • Ekşi, F., Okan, N., Kökçam, B., & Ekşi, H. (2019). Yaşam anlamı ve yaşamın amacı değişkenlerinin ölüm kaygısını yordalamaları üzerine bir model denemesi. Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Dergisi, 77-84.
  • Ekşi,H., Dilmaç, B. (2010). Üniversite öğrencilerinin genel erteleme, karar vermeyi erteleme ve akademik erteleme düzeylerinin sürekli kaygı açısından incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, ss. 433-450.
  • Frankl, V. E. (2016). İnsanın anlam arayışı. (S. Budak, Çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayıncılık.
  • Gülebağlan, C. (2003) Öğretmenlerin işleri son ana erteleme eğilimlerinin, mesleki yeterlilik algıları, mesleki deneyimleri ve branşları bakımından karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Ankara, 2003.
  • Morgan, J. And, Farsides, T.(2009). “Measuring Meaning in Life”, Happiness Study, Sayı: 10, ss. 197–214.
  • Owens, A. M. ve Newbegin, I. (1997). Procrastination in high school achievement: A causal structural model. Journal of Social Behavior & Personality. 12 (4), 869- 887.
  • Öcal, O. (2010). Varoluşsal Sorunlar, Birey ve Yeni Hayat. TÜBAR. Sayı: XXVIII, ss. 313–324. Rabin, L. A., Fogel, J. ve Nutter-Upham, K. E. (2011). Academic procrastination in college students: The role of self-reported executive function. Journal of Clinical And Experimental Neuropsychology, 33(3), 344-357.
  • Reker, Gary T. (2005). Meaning in life of young, middle‐aged, and older adults: facto‐ rial validity, age, and gender ınvariance of the personal meaning ındex (pmı)”. Personality and Individual Differences. Sayı: 38, ss. 71–85.
  • Püskülcü, H., İkiz, F. (1986). İstatistiğe Giriş. Ege Üniversitesi Yayınevi. Pychyl, T. (2016) Prokrastineyşın (O. Öztürk, Çev.) İstanbul: Metropolis Yayıncılık.
  • Reker, G. T., Peacock, E. J., & Wong, P. T. (1987). Meaning and purpose in life and well-being: a life-span perspective. The Gerontological Society of America, 44-49.
  • Sezer, S. (2012) yaşamın anlamı konusuna kuramsal ve psikometrik çalışmalar açısından bir bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Yıl: 2012, cilt: 45, sayı: 1, 209-227. Tanrıverdi, A. ve Ulu, M. (2018). Lise öğrencilerinde hayatın anlam ve amacı ile değer yönelimleri arasındaki ilişki, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18 (2), 1198-1234.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK.
  • Ulukaya, S. (2012). Üniversite öğrencilerinde akademik ertelemenin yordayıcıları olarak aile bağlamında benlik ve anababa tutumları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Uzun, B., Demir, A.(2015). Erteleme: türleri, bileşenleri, demografik etkenler ve kültürel farklılıklar. Ege Eğitim Dergisi (16) 1, ss. 106-121.
  • Yıldırım, N. (2014). Üniversite öğrencilerinde erteleme davranışının mükemmeliyetçilik ve denetim odağı ile ilişkisinin incelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Konya. Yüksel, R. (2012). Genç yetişkinlerde yaşamın anlamı. Sakarya University Journal of Education, 2(2), 69-83.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Mehmet Ali Çakır 0000-0001-9288-2175

Ceren Gül Bu kişi benim 0000-0001-8465-8931

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çakır, M. A., & Gül, C. (2024). Üniversite Öğrencilerinin Hayatın Anlam Ve Amacını Bulma İle Erteleme Davranışının İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(3), 1047-1058. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1214666