Bu araştırmada, ülkemizde bulunan tıp uzmanlık branşlarının kurduğu mesleki derneklerin çeşitli tekniklerle topluma verdiği sağlık tavsiyelerinin neler olduğunun belirlenmesi ve bireysel sağlık ve toplum sağlığını geliştirici mesajların yayınlanma süreleri, hangi yöntemlerle verildiğinin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, tarama modeline dayalı içerik çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Türk Tabipler Birliği Uzmanlık Dernekleri Eşgüdüm Kurulu üyesi tıp uzmanlık branşlarının kurduğu 103 adet mesleki dernekler üzerinde yürütülmüştür. Çalışma, 2019 yılı içerisinde derneklerin resmî web sitelerinden ve sosyal medya adreslerinden yapmış oldukları 1736 adet tavsiye içerikli mesajların incelenmesiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Kodlama Cetveli kullanılarak elde edilen veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Çalışmada bulgular ışığında, yapılan paylaşımların %52’ si web sayfası, %48’i sosyal medya aracılığıyla yapıldığı görülmektedir. Halkı bilgilendirme ve toplum sağlığının korunması gibi kriterler çalışmada ön plana çıkmaktadır. Çalışma sonuçları göz önüne alındığında, 2019 yılı içerinde 103 derneğin 1736 paylaşım yaptığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan paylaşım sayısı dernek başına yaklaşık 17 olarak tespit edilmiştir. Çalışmada, uzmanlık derneklerinde, toplum sağlığını geliştirici uygulamalara ağırlık verilmesine rağmen topluma yönelik sağlık tavsiyelerinin belirli gruplar arasında göz ardı edildiği ve yetersiz kaldığı sonucuna varılmıştır. Araştırmanın önemi kişi ve toplumun sağlıklı olması, koruyucu sağlık hizmetlerine ulaşması, sağlığın geliştirilmesi için bilinçlendirilmesi ve farkındalık oluşturulması bakımından zorunludur. Bu alanda uzmanlık derneklerinin yaptığı sağlık bilgilendirme çalışmalarının tutarlı, başarılı ve toplumu etkileyecek şekilde olması, sağlık tavsiyelerinin daha doğru bir şekilde üretilmesine ve sağlığın geliştirilmesine önemli katkı sunacaktır.
In this study, it is aimed to determine the health recommendations given to the society with various techniques by the professional associations established by the medical specialty branches in our country, and to determine the duration of the publication of messages that improve individual health and public health, and the methods by which they are given. In the research, content analysis method based on the survey model was used. The research was conducted on 103 professional associations established by medical specialty branches that are members of the Turkish Medical Association Specialty Associations Coordination Board. The study was conducted by analyzing 1736 advice messages made by the associations on their official websites and social media addresses in 2019. In the study, the data obtained by using the Coding Chart were analyzed through the SPSS program. In the light of the findings of the study, it is seen that 52% of the posts were made through the website and 48% through social media. Criteria such as informing the public and protecting public health come to the fore in the study. Considering the results of the study, it was concluded that 103 associations made 1736 posts in 2019. The number of posts made was found to be approximately 17 per association. In the study, it was concluded that although specialty associations focus on practices that improve public health, health recommendations for the community are ignored and insufficient among certain groups. The importance of the research is imperative for individuals and communities to be healthy, to access preventive health services, and to raise awareness and create awareness for health promotion. In this field, the fact that the health information activities carried out by the specialty associations are consistent, successful and affect the society will make a significant contribution to the production of health recommendations more accurately and to the improvement of health.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İktisadi ve İdari Bilimler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.