Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaverse Etkinlik Deneyimi Üzerine Nitel Araştırma: Süleyman Demirel Üniversitesi Metaverse Girişim Stüdyosu Örneği

Yıl 2024, , 600 - 618, 31.05.2024
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1410565

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’nin metaverse odaklı ilk ön/kuluçka merkezi olan SDÜ Metaverse Girişim Stüdyosu bünyesinde metaverse eğitimlerini tamamlayan ve ardından metaverse ortamında proje sunumlarını gerçekleştiren katılımcıların metaverse etkinlik deneyimlerinin keşfedilmesidir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve araştırmanın verileri 04.08.2023 tarihinde çevrim içi ortamda (zoom platformunda) Süleyman Demirel Üniversitesi Metaverse Girişim Stüdyosu eğitimlerine katılan 13 birey ile odak grup görüşmesi yöntemi ile toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Verilerin içerik analizi ile kodlanma sürecinde nitel veri analiz programı MAXQDA 2020 programından faydalanılmıştır. Araştırma sonucuna göre katılımcıların çoğunun metaverse ortamında gerçekleştirilen etkinlikleri tercih ettiği ve bu etkinliğe kadar metaverse hakkında yeterli bilgi düzeyi olmadığı belirlenmiştir. Katılımcılar, metaverse deneyimini dikkat çekici, eğitici, eğlenceli, heyacan verici, huzur verici, interaktif ve stres atmayı sağlayıcı deneyim olduğunu vurgulamışlardır. Ayrıca metaverse ortamında gerçekleştirilen etkinliklerin, karbon ayak salınımını azalttığı, bilgiye kolay erişim sağladığı, ulaşım maliyetlerini azalttığı, zaman ve mekân sınırının ortadan kaldırdığı, fikirlerin rahat ortaya konmasını sağladığı, yaratıcı fikirlerin geliştirdiği ve farklı dünyaları deneyimleme gibi çeşitli faydaları olduğu tespit edilmiştir. Buna karşın metaverse ortamında gerçekleştirilen etkinliklerin kişisel bilgilerin çalınması, asosyallik, gerçek hayattan kopukluk ve taciz gibi zararlarının da olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Argan, M., Tokay Argan, M. & Dinç, H. (2022). Beni başka alemlere götür! Kullanıcı temelli metaverse etkinlik deneyimi. İnternet Uygulamarı ve Eğitimi, 13(1), 33-53.
  • Amirulloh, M.F.N., & Mulqi, M. (2022). Know more metaverse as the Technology of the future. International Journal of Research and Applied Technology (INJURATECH), 2(1), 174-177.
  • BAKA. 2014-2023 Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı Bölge Planı, TR61 Düzey 2 Bölgesi Antalya, Isparta, Burdur (2022, Eylül 9). Baka. https://baka.ka.gov.tr/assets/upload/dosyalar/tr61-duzey-2-bolgesi-2014-2023-bolge-plani.pdf .
  • Bayer, H., & Kalınkara, Y. (2022). Metaverse ortamında hazırlanan kitap okuma etkinliği ile ilgili öğrenci görüşleri. In T. Tarık & V. Batdı (Eds.). Teknoloji Çağında Eğitim ve Güncel Yaklaşımlar. Efe Akademi Yayınları.
  • Bakır, Ç. (2022). Metaverse üzerine kapsamlı araştırma. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 45.64-73.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012, Eylül 10). Örnekleme yöntemleri. Balıkesir. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf.
  • Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety: the notion of flow in work and play. Jossey-Bass.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience (Vol. 1990). Harper & Row.
  • Demircioğlu, Z (2023). Pandemiden metaverse’e: veri odaklı toplumun yükselişi ve riskleri. İnsan ve İnsan, 10(36), 11-23. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.1283746.
  • Efendioğlu, İ.H. (2022). Metaverse nedir? Metaverse dünyasında pazarlama. İçinde Y. Akay & R. İnan (Eds.). Ekonomi, İdari ve Sosyal Bilimler Araştırmaları. Livre de Lyon.
  • Garavand, A., & Aslani, N. (2022). Metaverse phenomenon and its impact on health: A scoping review. Informatics in Medicine Unlocked, 32, 1-6.
  • Giorgi, A. (1997). The theory, practice, and evaluation of the phenomenological method as a qualitative research procedure. Journal of Phenomenological Psychology, 28(2), 235-260.
  • Göktaş, B., & Kulga, C.E. (2017). Tüketicilerin etkinlik pazarlaması faaliyetlerine ve düzenleyen markalara bakış açısına yönelik bir araştırma. Global Journal of Economics and Business Studies Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 6(11), 85–97.
  • Sığrı, Ü. (2022). Nitel araştırma yöntemleri. İçinde E. Altunışık, H. Boz, E. Gegez, E. Koç, Ü. Sığrı, E, Yıldız ve A. Yüksel ( Eds). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Yeni Perspektifler. Seçkin Yayıncılık.
  • Hassenzahl, M. (2010). Experience design: Technology for all the right reasons. Morgan & Claypool Publishers Hoyle, L.H. (2002, Eylül 5). Event marketing: How to successfully promote events, festivals, conventions, and expositions. Books. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=o1dH486px0MC&pgis=1
  • Kim S. (2020). Metaverse: digital world, world of emerging items. Hwaseong: PlanB Design, 376. KOSGEB Türkiye Girişimcilik Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018, (2022, 22 Eylül). Webdosya. https://webdosya.kosgeb.gov.tr/Content/Upload/Dosya/Mali%20Tablolar/Gisep_2015-2018_TR.pdf.
  • Krueger, R.A. (1994). Focus group: A practical guide for applied research. Sage.
  • Kuliga, S.F., Thrash, T., Dalton, R.C., & Hölscher, C. (2015). Virtual reality as an empirical research tool—Exploring user experience in a real building and a corresponding virtual model. Computers, Environment and Urban Systems, 54, 363-375.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: Dı̇jı̇tal büyük patlamada fırsatlar ve endı̇şelere yönelı̇k algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266.
  • Kripto Etkinlik (2023, Eylül 15). Saçmalathon Sdü Meta Studio Zirve. https://www.kriptoetkinlik.com/event/1389/SACMALATHON-SDU-META-STUDIO-ZIRVE. Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • Mete, H.M. (2022). Metaverse teknolojileri ve etki alanları. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.14 (2).155-171.
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse, Encyclopedia, 2(1), 486-497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Rubin, P. (2019). Fortnite's Marshmello concert is the future of the metaverse. https://www.wired.com/story/fortnite-marshmello-concert-vr-ar-multiverse/. Erişim tarihi: 28.10.2023
  • Sıvacı Korkmaz, S., & Öztürk, G. (2023). Metaverse’ün etkinlik yönetimindeki rolü: Türkiye’deki kurumlar üzerine bir araştırma, Anasay. 7(26), 238-249.
  • Şentürk, M.F., Gürkaş-Aydın, Z., & Aydın, M.A. (2022). Eğitimde metaverse ve uygulamaları hakkında bir araştırma. El Cezeri Fen ve Mühendislik Dergisi. 9(4), 1425-1430.
  • Tcha-Tokey, K., Loup-Escande, E., Christmann, O., & Richir, S. (2016, March 23-25). A questionnaire to measure the user experience in immersive virtual environments. In Proceedings of the 2016 virtual reality international conference. New York.
  • TÜBİTAK (2022, Eylül 9). Tubitak. https://tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/faaliyet/2003/3_baskanlik.pdf. TRT Haber (2022, 22 Eylül). TRT Haber. https://www.trthaber.com/haber/bilim-teknoloji/metaverse-guven-arastirmasi-devlet-metaversede-olmali-685482.html .
  • Ünlü, S. (2018a). Yeşil etkinlik yönetimi planlama ve yaklaşımlar. Eğitim Yayınevi.
  • Ünlü, S. (2018b). Halkla ilişkilerde alternatif bir etkinlik yönetimi aracı: Eventbrite örneği. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(33), 69-76 . doi: 10.5824/1309-1581.2018.3.003.x
  • Wang, Y., Su, Z., Zhang, N., Xing, R., Liu, D., Luan, T.H., & Shen, X. (2022). A survey on metaverse: fundamentals, security, and privacy. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 25(1), 319-352.
  • Yaşar, L., Karaboğa, F., & Kardeş, İ. (2022). Yeni (sanal) yaşam alanı metaverse’de etkinlik yönetimi. Journal of Social Research and Behavioral Sciences. 8(16), 120-137.
  • 2014-2023 Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi (2022, Eylül 9). SBB. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/2014-2023_Bölgesel_Gelişme_Ulusal_Stratejisi.pdf.
  • 2019-2023 On Birinci Kalkınma Planı (2022, Eylül 22). SBB. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf.
  • 2021-2027 Avrupa Birliği Dijital Eylem Planı (2022, Aralık 12). Immib. https://eu.immib.org.tr/avrupa-komisyonu-dijital-egitim-eylem-plani/ .

Qualitative Research on Metaverse Event Experience: Example of Süleyman Demirel University Metaverse Entrepreneurship Studio

Yıl 2024, , 600 - 618, 31.05.2024
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1410565

Öz

The aim of this research is to explore the metaverse activity experiences of the participants who completed metaverse trainings within SDU Metaverse Venture Studio, Turkey's first metaverse-focused pre/incubation center, and then made project presentations in the metaverse environment. In line with this purpose, qualitative research method was used in the research and the data of the research were collected by focus group interview method with 13 individuals who participated in Süleyman Demirel University Metaverse Venture Studio trainings in online environment (zoom platform) on 04.08.2023. The data obtained from the participants were subjected to content analysis. The qualitative data analysis program MAXQDA 2020 was used in the process of coding the data with content analysis. According to the results of the research, it was determined that most of the participants preferred the activities carried out in the metaverse environment and did not have sufficient knowledge about the metaverse until this activity. The participants emphasized that the metaverse experience was remarkable, educational, fun, exciting, peaceful, interactive and stress-relieving. In addition, it was determined that the activities carried out in the metaverse environment have various benefits such as reducing carbon foot emissions, providing easy access to information, reducing transportation costs, eliminating time and space limits, enabling ideas to be put forward easily, developing creative ideas and experiencing different worlds. On the other hand, it has been determined that the activities carried out in the metaverse environment also have harms such as theft of personal information, asociality, disconnection from real life and harassment.

Kaynakça

  • Argan, M., Tokay Argan, M. & Dinç, H. (2022). Beni başka alemlere götür! Kullanıcı temelli metaverse etkinlik deneyimi. İnternet Uygulamarı ve Eğitimi, 13(1), 33-53.
  • Amirulloh, M.F.N., & Mulqi, M. (2022). Know more metaverse as the Technology of the future. International Journal of Research and Applied Technology (INJURATECH), 2(1), 174-177.
  • BAKA. 2014-2023 Batı Akdeniz Kalkınma Ajansı Bölge Planı, TR61 Düzey 2 Bölgesi Antalya, Isparta, Burdur (2022, Eylül 9). Baka. https://baka.ka.gov.tr/assets/upload/dosyalar/tr61-duzey-2-bolgesi-2014-2023-bolge-plani.pdf .
  • Bayer, H., & Kalınkara, Y. (2022). Metaverse ortamında hazırlanan kitap okuma etkinliği ile ilgili öğrenci görüşleri. In T. Tarık & V. Batdı (Eds.). Teknoloji Çağında Eğitim ve Güncel Yaklaşımlar. Efe Akademi Yayınları.
  • Bakır, Ç. (2022). Metaverse üzerine kapsamlı araştırma. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 45.64-73.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012, Eylül 10). Örnekleme yöntemleri. Balıkesir. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf.
  • Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond boredom and anxiety: the notion of flow in work and play. Jossey-Bass.
  • Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience (Vol. 1990). Harper & Row.
  • Demircioğlu, Z (2023). Pandemiden metaverse’e: veri odaklı toplumun yükselişi ve riskleri. İnsan ve İnsan, 10(36), 11-23. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.1283746.
  • Efendioğlu, İ.H. (2022). Metaverse nedir? Metaverse dünyasında pazarlama. İçinde Y. Akay & R. İnan (Eds.). Ekonomi, İdari ve Sosyal Bilimler Araştırmaları. Livre de Lyon.
  • Garavand, A., & Aslani, N. (2022). Metaverse phenomenon and its impact on health: A scoping review. Informatics in Medicine Unlocked, 32, 1-6.
  • Giorgi, A. (1997). The theory, practice, and evaluation of the phenomenological method as a qualitative research procedure. Journal of Phenomenological Psychology, 28(2), 235-260.
  • Göktaş, B., & Kulga, C.E. (2017). Tüketicilerin etkinlik pazarlaması faaliyetlerine ve düzenleyen markalara bakış açısına yönelik bir araştırma. Global Journal of Economics and Business Studies Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi, 6(11), 85–97.
  • Sığrı, Ü. (2022). Nitel araştırma yöntemleri. İçinde E. Altunışık, H. Boz, E. Gegez, E. Koç, Ü. Sığrı, E, Yıldız ve A. Yüksel ( Eds). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Yeni Perspektifler. Seçkin Yayıncılık.
  • Hassenzahl, M. (2010). Experience design: Technology for all the right reasons. Morgan & Claypool Publishers Hoyle, L.H. (2002, Eylül 5). Event marketing: How to successfully promote events, festivals, conventions, and expositions. Books. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=o1dH486px0MC&pgis=1
  • Kim S. (2020). Metaverse: digital world, world of emerging items. Hwaseong: PlanB Design, 376. KOSGEB Türkiye Girişimcilik Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018, (2022, 22 Eylül). Webdosya. https://webdosya.kosgeb.gov.tr/Content/Upload/Dosya/Mali%20Tablolar/Gisep_2015-2018_TR.pdf.
  • Krueger, R.A. (1994). Focus group: A practical guide for applied research. Sage.
  • Kuliga, S.F., Thrash, T., Dalton, R.C., & Hölscher, C. (2015). Virtual reality as an empirical research tool—Exploring user experience in a real building and a corresponding virtual model. Computers, Environment and Urban Systems, 54, 363-375.
  • Kuş, O. (2021). Metaverse: Dı̇jı̇tal büyük patlamada fırsatlar ve endı̇şelere yönelı̇k algılar. Intermedia International e-Journal, 8(15), 245-266.
  • Kripto Etkinlik (2023, Eylül 15). Saçmalathon Sdü Meta Studio Zirve. https://www.kriptoetkinlik.com/event/1389/SACMALATHON-SDU-META-STUDIO-ZIRVE. Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
  • Mete, H.M. (2022). Metaverse teknolojileri ve etki alanları. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.14 (2).155-171.
  • Mystakidis, S. (2022). Metaverse, Encyclopedia, 2(1), 486-497. https://doi.org/10.3390/encyclopedia2010031
  • Rubin, P. (2019). Fortnite's Marshmello concert is the future of the metaverse. https://www.wired.com/story/fortnite-marshmello-concert-vr-ar-multiverse/. Erişim tarihi: 28.10.2023
  • Sıvacı Korkmaz, S., & Öztürk, G. (2023). Metaverse’ün etkinlik yönetimindeki rolü: Türkiye’deki kurumlar üzerine bir araştırma, Anasay. 7(26), 238-249.
  • Şentürk, M.F., Gürkaş-Aydın, Z., & Aydın, M.A. (2022). Eğitimde metaverse ve uygulamaları hakkında bir araştırma. El Cezeri Fen ve Mühendislik Dergisi. 9(4), 1425-1430.
  • Tcha-Tokey, K., Loup-Escande, E., Christmann, O., & Richir, S. (2016, March 23-25). A questionnaire to measure the user experience in immersive virtual environments. In Proceedings of the 2016 virtual reality international conference. New York.
  • TÜBİTAK (2022, Eylül 9). Tubitak. https://tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/faaliyet/2003/3_baskanlik.pdf. TRT Haber (2022, 22 Eylül). TRT Haber. https://www.trthaber.com/haber/bilim-teknoloji/metaverse-guven-arastirmasi-devlet-metaversede-olmali-685482.html .
  • Ünlü, S. (2018a). Yeşil etkinlik yönetimi planlama ve yaklaşımlar. Eğitim Yayınevi.
  • Ünlü, S. (2018b). Halkla ilişkilerde alternatif bir etkinlik yönetimi aracı: Eventbrite örneği. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9(33), 69-76 . doi: 10.5824/1309-1581.2018.3.003.x
  • Wang, Y., Su, Z., Zhang, N., Xing, R., Liu, D., Luan, T.H., & Shen, X. (2022). A survey on metaverse: fundamentals, security, and privacy. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 25(1), 319-352.
  • Yaşar, L., Karaboğa, F., & Kardeş, İ. (2022). Yeni (sanal) yaşam alanı metaverse’de etkinlik yönetimi. Journal of Social Research and Behavioral Sciences. 8(16), 120-137.
  • 2014-2023 Bölgesel Gelişme Ulusal Stratejisi (2022, Eylül 9). SBB. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/2014-2023_Bölgesel_Gelişme_Ulusal_Stratejisi.pdf.
  • 2019-2023 On Birinci Kalkınma Planı (2022, Eylül 22). SBB. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf.
  • 2021-2027 Avrupa Birliği Dijital Eylem Planı (2022, Aralık 12). Immib. https://eu.immib.org.tr/avrupa-komisyonu-dijital-egitim-eylem-plani/ .
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Göktaş 0000-0002-9825-7933

Eda Hazarhun 0000-0003-4798-1857

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2023
Kabul Tarihi 26 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Göktaş, P., & Hazarhun, E. (2024). Metaverse Etkinlik Deneyimi Üzerine Nitel Araştırma: Süleyman Demirel Üniversitesi Metaverse Girişim Stüdyosu Örneği. Alanya Akademik Bakış, 8(2), 600-618. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1410565