The aim of this study is to measure the digital level of decentralized municipalities in Antalya province. In this context, the digital services provided by 14 decentralized district municipalities through their corporate websites have been examined using the content analysis method. The obtained data were examined within the framework of Hughes (2003) model of information, interaction, operation and transaction stages, which is one of the methods called maturity model in the literature and grouped and frequency values were calculated through the created form. As a result of the findings, the web pages of the municipalities were found to be sufficient in terms of information, but insufficient in terms of interaction, operation and transaction. Although it seems to be sufficient in terms of membership in terms of transaction, inadequacies in terms of implementation have been opened to discussion in the context of size, funding shortage and manager vision. The study is expected to contribute to the realization of future practices more effective and efficient by providing a perspective on the effectiveness of e-municipality activities of municipalities.
Public Administration Digital Transformation Bureaucracy Maturity/Development Model E-Municipality
Bu araştırmada, Antalya ili içerisinde bulunan merkez dışı belediyelerinin dijital seviyelerinin ölçümlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda 14 merkez dışı ilçe belediyesinin kurumsal web sayfası aracılığı ile sunduğu dijital hizmetler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler literatürde olgunluk modeli olarak adlandırılan yöntemlerden Hughes’un (2003) Bilgi, Etkileşim, İşletme ve İşlem aşamaları modeli kapsamında irdelenerek, oluşturulan form aracılığı ile gruplandırılmış ve frekans değerleri hesaplanmıştır. Bulgular neticesinde belediye web sayfaları bilgi anlamında yeterli görülürken, etkileşim, işletme ve işlem anlamında yetersiz seviyede görülmüştür. İşlem anlamında üyelik bakımından yeterli gibi görünse de uygulama bakımından yetersizlikler, büyüklük, fon sıkıntısı ve yönetici vizyonu bağlamında tartışmaya açılmıştır. Çalışmanın, belediyelerin e-belediyecilik faaliyetlerinin etkinliğine yönelik bir perspektif kazandırarak gelecek uygulamaların daha etkin ve verimli gerçekleşmesine katkı sağlaması beklenmektedir.
Kamu Yönetimi Dijital Dönüşüm Bürokrasi Olgunluk/Gelişim Modeli E-Belediye
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İş Bilgi Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 14 Şubat 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |