Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of Social Media in the Promotion of Touristic Destination: The Example of Göbeklitepe

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 1161 - 1176, 29.09.2023
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1229229

Öz

With the rapid development of information technologies, the use of social media tools began to play an important role in the promotion of touristic destinations. One of the most frequently used social media platforms. YouTube can be shared before, during or after experience. In this research, sentiment analysis was applied to the comments of a video titled “Göbekli Tepe: The Dawn of Civilization” published on YouTube about Göbeklitepe ruins, one of Turkey’s most important touristic destinations. It was concluded that 44,68% of the comments obtainded were positive, 21,57% negative and 33,73% neutral. It was determined that the most frequently mentioned word in all comments was “year”, the most frequently mentioned word in positive comments was “like”, the most frequently mentioned word in negative comments was “year” and the most frequently mentioned word in neutral comments was “year”.

Kaynakça

  • AKGÖZ, E., ISMANOVA, A. & MAMEZOVA, S. (2021). “Destinasyon Tanıtımında Sosyal Medyanın Önemi: Kırgızistan Örneği”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 43-54.
  • ANGGRAINI, N., KOM, S., SUROYO, H. & KOM, M. (2019). “Comparison of Sentiment Analysis Againts Digital Payment “T-Cash And Go-Pay” in Social Media Using Orange Data Mining”. Journal of Information Systems and Informatics, 1(1), 152-163.
  • ATILGAN, K. Ö. & YOĞURTCU, H. (2021). “Kargo Firması Müşterilerinin Twitter Gönderilerinin Duygu Analizi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 31-39.
  • BHAVİTHA, B., RODRİGUES, A.P. & CHİPLUNKAR, N. N. (2017). “Comparative Study of Machine Learning Techniques in Sentimentel Analysis”. In Proceedings of the 2017 International Conference on Inventive Communication and Computational Technologies (ICICCT), Coimbatore, India, 10-11 March 2017; pp. 216-221.
  • BONTHU, H. (2021). Analytics Vidhya, “Rule-Based Sentiment Analysis in Python”. https://www.analyticsvidhya.com/blog/2021/06/rule-based-sentiment-analysis-in-python/, 15.12.2022.
  • BUHALİS, D. (2000). “Marketing the Competitive Destination of the Future”. Tourism Management, 21, 97-116.
  • CASİLLANO, N. F. B. (2018). “Harnessing Sentiment Towards Man-Made Disasters a Sentiment and Opinion Mining Analysis”. International Journal of Computer Science Engineering (IJCSE), 7(4), 114-116.
  • ÇİLESİZ, E. & ARIKAN, E. (2020). “Destinasyon Tanıtımında Dijital Medya Kullanımı: YouTube Örneği”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 349-359.
  • ENJOP, V., ADNAN, R., JAMİL, N., AHMAD, S., ZAİNOL, Z. & AHMAD, S. A. (2022). “Does Google Translate Affect Lexicon-Based Sentiment Analysis of Malay Social Media Text?”. Malaysian Journal of Computing, 7(2), 1236-1249.
  • ERYILMAZ, B. & ŞENGÜL, S. (2016). “Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • ESER, S. & ARSLAN, Y. (2022). “Youtube Videolarının Destinasyonu Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 596-630.
  • EYİPINAR, C. D., BÜYÜKKALKAN, F., & SEMİZ, K. (2021). “Sporcu Beslenmesi ile İlgili Youtube Video Yorumlarının Duygu Analizi”. Uluslararası Beden Eğitimi Spor ve Teknolojileri Dergisi, 2(2), 27-39.
  • FELDMAN, R. & SANGER, J. (2007). “The Text Mining Handbook: Advanced Approaches to Analyzing Unstructured Data”. Cambridge University Press.
  • GÜNYAKTI, R. İ. & BURSA, N. (2022). “Covid-19 Pandemisinde Sağlık Çalışanları ve Öğretmenlere Yönelik Algının Duygu Analizi ile Twitter Verileri Üzerinden İncelenmesi”. Selçuk İletişim Dergisi, 15(1), 264-285.
  • GÜRBÜZ, S. & AYDIN, B. O. (2018). “İslami İnanç Destinasyonlarının Tanıtımında Youtube Videolarının Kullanımı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 539-568.
  • İLHAN, E. & AYDOĞDU, A. G. (2019). “YouTube Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonlarının İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153.
  • IRAWAN, H., AKMALIA, G. & MASRURY, R. A. (2019). “Mining Tourist’s Perception Toward Indonesia Tourism Destination Using Sentiment Analysis and Topic Modelling”. ACM International Conference Proceeding Series, 7-12.
  • KIM, W., Jeong, O-R. & LEE, S-W. (2010). “On Social Web Sites”. Information Systems, 35, 215-236.
  • KÖKSAL, Y. & ÖZDEMİR, Ş. (2013). “Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme”. Süleymen Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • MANCI, A. R. & TENGİLİMOĞLU, E. (2021). “Tripadvisor Ziyaretçi Yorumlarının İçerik Analizi: Göbeklitepe Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1525-1545.
  • MIGUENS, J., BAGGIO, R. & COSTA, C. (2008). “Social Media and Tourism Destinations: Tripadvisor Case Study”. Proceedings of the IASK ATR2008 Advances in Tourism Research, Aveiro, Portugal, May, 26-28, 1-6.
  • MIR, I. A. & REHMAN, K. U. (2013). “Factors Affecting Consumer Attitudes and Intentions Toward User-Generated Product Content on Youtube”. Management & Marketing Challenges fort he Knowledge Society, 8(4), 637-654.
  • NAİK, A. & SAMANT, L. (2016). “Correlation Review of Classification Algorithm Using Data Mining Tool: WEKA, Rapidminer, Tanagra, Orange and Knime”. Procedia Computer Science, 85, 662-668.
  • ODABAŞI, H. F., GÜNÜÇ, S., ERSOY, M., DÖNMEZ, F. İ., MISIRLI, Ö., TİMAR, Z. Ş., SOM, S., AKÇAY, T. & EROL, O. (2012). “Eğitim için Yeni Bir Ortam: Twitter”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 89-105.
  • ÖZALP, H. (2016). “İnsanlığın En Eski Tapınağı Göbeklitepe Teolojik Olarak Bize Ne Söyler?”. Bilimname, 1, 59-74.
  • ÖZDEMİR, G. (2007). “Destinasyon Yönetimi ve Pazarlama Temelleri İzmir İçin Bir Destinasyon Model Önerisi”. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İzmir.
  • PANO, T. & KASHEF, R. (2020). “A Complete VADER-Based Sentiment Analysis of Bitcoin (BTC) Tweets During the era of Covid-19”. Big Data and Cognitive Computing, 4(33), 1-17.
  • SAURA, J. R., REYES-MENENDEZ, A. & THOMAS, S. B. (2020). “Gaining a Deeper Understanding of Nutrition Using Social Networks and User-Generated Content”. Internet Interventions, 20(100312), 1-9.
  • SOLIS, B. (2017). “The 2017 Social Media Universe in One Infographic: Introducing The Conversation Prism 5.0”. https://www.linkedin.com/pulse/2017-social-media-universe-one-infographic-prism-50-brian-solis, 20.11.2022.
  • T. C. KÜLTÜR ve TURİZM BAKANLIĞI. “Göbeklitepe”, https://www.ktb.gov.tr/TR-288623/gobeklitepe.html, 18.12.2022.
  • TEIXEIRA, J. E. M. (2017). “The Role of Promotional Touristic Videos in the Creation of Visit Intent to Barcelona”. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3(1), 463-490.
  • TDK, TÜRK DİL KURUMU, “ Türk Dil Kurumu Sözlükleri”, https://sozluk.gov.tr/, 27.11.2022.
  • ÜNÜR, E. (2016). “Geleneksel Medya’nın Sosyal Medyayı Nasıl Kullandığına İlişkin Bir İnceleme: Dizilerin Twitter Kullanımı”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 153-170.
  • VOLKAN, A. & YILDIZ, E. (2018). “Göbeklitepe Visitor Center”. Kerpic’18 – Back to Earthen Architecture: Industrialized, Injected, Rammed, Stabilized 6th International Conference, Hasan Kalyoncu University, Turkey, 1-2 June 2018, 35-42.
  • YENİÇIKTI, N. T. (2016). “Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9(2), 92-115.
  • YILMAZ, E. & YILMAZ, D. S. (2019). “Türkiye’nin Destinasyon İmajının İnşasında Dijital Medyanın Yeri: “Flying The Nest” Youtube Kanalı Örneğinde Yabancı Youtuber’ların Türkiye ile İlgili Gezi Videoları”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(88), 574-594.

Turistik Destinasyon Tanıtımında Sosyal Medyanın Rolü: Göbeklitepe Örneği

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 1161 - 1176, 29.09.2023
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1229229

Öz

Bilişim teknolojilerinin hızlı gelişimiyle birlikte sosyal medya araçlarının kullanımı, turistik destinasyonların tanıtımında önemli rol oynamaya başlamıştır. Sıklıkla kullanılan sosyal medya platformlarından biri olan YouTube aracılığıyla bireyler deneyim öncesinde, esnasında ya da sonrasında paylaşım yapabilmektedir. Bu araştırmada Türkiye’nin önemli turistik destinasyonlarından biri olan Göbeklitepe ören yeri hakkında YouTube’ta yayınlanmış olan “Göbekli Tepe: The Dawn of Civilization (Göbeklitepe: Bir Medeniyetin Doğuşu)” başlıklı bir videoya ait yorumlara duygu analizi uygulanmıştır. Elde edilen yorumların %44,68’i olumlu, %21,57’si olumsuz ve %33,73’ünün nötr olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tüm yorumlarda en sık bahsedilen kelimenin “year (yıl)”, olumlu yorumlarda en sık bahsedilenin “like (beğenmek)”, olumsuz yorumlarda en sık bahsedilenin “year (yıl)” ve nötr yorumlarda en sık bahsedilenin “year (yıl)” olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AKGÖZ, E., ISMANOVA, A. & MAMEZOVA, S. (2021). “Destinasyon Tanıtımında Sosyal Medyanın Önemi: Kırgızistan Örneği”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 43-54.
  • ANGGRAINI, N., KOM, S., SUROYO, H. & KOM, M. (2019). “Comparison of Sentiment Analysis Againts Digital Payment “T-Cash And Go-Pay” in Social Media Using Orange Data Mining”. Journal of Information Systems and Informatics, 1(1), 152-163.
  • ATILGAN, K. Ö. & YOĞURTCU, H. (2021). “Kargo Firması Müşterilerinin Twitter Gönderilerinin Duygu Analizi”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 31-39.
  • BHAVİTHA, B., RODRİGUES, A.P. & CHİPLUNKAR, N. N. (2017). “Comparative Study of Machine Learning Techniques in Sentimentel Analysis”. In Proceedings of the 2017 International Conference on Inventive Communication and Computational Technologies (ICICCT), Coimbatore, India, 10-11 March 2017; pp. 216-221.
  • BONTHU, H. (2021). Analytics Vidhya, “Rule-Based Sentiment Analysis in Python”. https://www.analyticsvidhya.com/blog/2021/06/rule-based-sentiment-analysis-in-python/, 15.12.2022.
  • BUHALİS, D. (2000). “Marketing the Competitive Destination of the Future”. Tourism Management, 21, 97-116.
  • CASİLLANO, N. F. B. (2018). “Harnessing Sentiment Towards Man-Made Disasters a Sentiment and Opinion Mining Analysis”. International Journal of Computer Science Engineering (IJCSE), 7(4), 114-116.
  • ÇİLESİZ, E. & ARIKAN, E. (2020). “Destinasyon Tanıtımında Dijital Medya Kullanımı: YouTube Örneği”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 349-359.
  • ENJOP, V., ADNAN, R., JAMİL, N., AHMAD, S., ZAİNOL, Z. & AHMAD, S. A. (2022). “Does Google Translate Affect Lexicon-Based Sentiment Analysis of Malay Social Media Text?”. Malaysian Journal of Computing, 7(2), 1236-1249.
  • ERYILMAZ, B. & ŞENGÜL, S. (2016). “Sosyal Medyada Paylaşılan Yöresel Yemek Fotoğraflarının Turistlerin Seyahat Tercihleri Üzerindeki Etkisi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(1), 32-42.
  • ESER, S. & ARSLAN, Y. (2022). “Youtube Videolarının Destinasyonu Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: Yerli Turistler Üzerine Bir Araştırma”. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 596-630.
  • EYİPINAR, C. D., BÜYÜKKALKAN, F., & SEMİZ, K. (2021). “Sporcu Beslenmesi ile İlgili Youtube Video Yorumlarının Duygu Analizi”. Uluslararası Beden Eğitimi Spor ve Teknolojileri Dergisi, 2(2), 27-39.
  • FELDMAN, R. & SANGER, J. (2007). “The Text Mining Handbook: Advanced Approaches to Analyzing Unstructured Data”. Cambridge University Press.
  • GÜNYAKTI, R. İ. & BURSA, N. (2022). “Covid-19 Pandemisinde Sağlık Çalışanları ve Öğretmenlere Yönelik Algının Duygu Analizi ile Twitter Verileri Üzerinden İncelenmesi”. Selçuk İletişim Dergisi, 15(1), 264-285.
  • GÜRBÜZ, S. & AYDIN, B. O. (2018). “İslami İnanç Destinasyonlarının Tanıtımında Youtube Videolarının Kullanımı”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 539-568.
  • İLHAN, E. & AYDOĞDU, A. G. (2019). “YouTube Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonlarının İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153.
  • IRAWAN, H., AKMALIA, G. & MASRURY, R. A. (2019). “Mining Tourist’s Perception Toward Indonesia Tourism Destination Using Sentiment Analysis and Topic Modelling”. ACM International Conference Proceeding Series, 7-12.
  • KIM, W., Jeong, O-R. & LEE, S-W. (2010). “On Social Web Sites”. Information Systems, 35, 215-236.
  • KÖKSAL, Y. & ÖZDEMİR, Ş. (2013). “Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme”. Süleymen Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • MANCI, A. R. & TENGİLİMOĞLU, E. (2021). “Tripadvisor Ziyaretçi Yorumlarının İçerik Analizi: Göbeklitepe Örneği”. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 1525-1545.
  • MIGUENS, J., BAGGIO, R. & COSTA, C. (2008). “Social Media and Tourism Destinations: Tripadvisor Case Study”. Proceedings of the IASK ATR2008 Advances in Tourism Research, Aveiro, Portugal, May, 26-28, 1-6.
  • MIR, I. A. & REHMAN, K. U. (2013). “Factors Affecting Consumer Attitudes and Intentions Toward User-Generated Product Content on Youtube”. Management & Marketing Challenges fort he Knowledge Society, 8(4), 637-654.
  • NAİK, A. & SAMANT, L. (2016). “Correlation Review of Classification Algorithm Using Data Mining Tool: WEKA, Rapidminer, Tanagra, Orange and Knime”. Procedia Computer Science, 85, 662-668.
  • ODABAŞI, H. F., GÜNÜÇ, S., ERSOY, M., DÖNMEZ, F. İ., MISIRLI, Ö., TİMAR, Z. Ş., SOM, S., AKÇAY, T. & EROL, O. (2012). “Eğitim için Yeni Bir Ortam: Twitter”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1), 89-105.
  • ÖZALP, H. (2016). “İnsanlığın En Eski Tapınağı Göbeklitepe Teolojik Olarak Bize Ne Söyler?”. Bilimname, 1, 59-74.
  • ÖZDEMİR, G. (2007). “Destinasyon Yönetimi ve Pazarlama Temelleri İzmir İçin Bir Destinasyon Model Önerisi”. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, İzmir.
  • PANO, T. & KASHEF, R. (2020). “A Complete VADER-Based Sentiment Analysis of Bitcoin (BTC) Tweets During the era of Covid-19”. Big Data and Cognitive Computing, 4(33), 1-17.
  • SAURA, J. R., REYES-MENENDEZ, A. & THOMAS, S. B. (2020). “Gaining a Deeper Understanding of Nutrition Using Social Networks and User-Generated Content”. Internet Interventions, 20(100312), 1-9.
  • SOLIS, B. (2017). “The 2017 Social Media Universe in One Infographic: Introducing The Conversation Prism 5.0”. https://www.linkedin.com/pulse/2017-social-media-universe-one-infographic-prism-50-brian-solis, 20.11.2022.
  • T. C. KÜLTÜR ve TURİZM BAKANLIĞI. “Göbeklitepe”, https://www.ktb.gov.tr/TR-288623/gobeklitepe.html, 18.12.2022.
  • TEIXEIRA, J. E. M. (2017). “The Role of Promotional Touristic Videos in the Creation of Visit Intent to Barcelona”. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3(1), 463-490.
  • TDK, TÜRK DİL KURUMU, “ Türk Dil Kurumu Sözlükleri”, https://sozluk.gov.tr/, 27.11.2022.
  • ÜNÜR, E. (2016). “Geleneksel Medya’nın Sosyal Medyayı Nasıl Kullandığına İlişkin Bir İnceleme: Dizilerin Twitter Kullanımı”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 153-170.
  • VOLKAN, A. & YILDIZ, E. (2018). “Göbeklitepe Visitor Center”. Kerpic’18 – Back to Earthen Architecture: Industrialized, Injected, Rammed, Stabilized 6th International Conference, Hasan Kalyoncu University, Turkey, 1-2 June 2018, 35-42.
  • YENİÇIKTI, N. T. (2016). “Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9(2), 92-115.
  • YILMAZ, E. & YILMAZ, D. S. (2019). “Türkiye’nin Destinasyon İmajının İnşasında Dijital Medyanın Yeri: “Flying The Nest” Youtube Kanalı Örneğinde Yabancı Youtuber’ların Türkiye ile İlgili Gezi Videoları”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(88), 574-594.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Pazarlaması
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mete Sezgin 0000-0001-9079-2520

Bengü Su Karagöz 0000-0003-3259-8070

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2023
Kabul Tarihi 15 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sezgin, M., & Karagöz, B. S. (2023). Turistik Destinasyon Tanıtımında Sosyal Medyanın Rolü: Göbeklitepe Örneği. Alanya Akademik Bakış, 7(3), 1161-1176. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1229229