Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ VE ÖTESİYLE YÜKSEK RİSKLİ SINAV GERÇEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 59 - 63, 30.05.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de uygulanan merkezi sınavları eleştirel bir bakış açısıyla ve ana hatlarıyla incelemektir. Temel eğitimden ortaöğretime geçişteki yaşanan sorunlar araştırmacıların sorunu çok yönlü görebilmek amacıyla farklı düşünce yazıları kaleme almasına neden olmuştur (Baykal, 2014; Büyüköztürk, 2016). Bu çalışmalar özellikle sınavların varlık gerekçesi, sınavsız bir eğitim sistemi ve bu sistemin eğitimin bütün paydaşları üzerindeki etkilerini tartışmaya açması bakımından alan yazına önemli katkılar sunmaktadır. Bu çalışmada sınavların ve geçiş sistemlerinin ürettiği sonuçlar ve uygulamadaki eksikliklerin yanı sıra neden sınavlara ihtiyaç duyulduğu, neyi gerçekleştirmek istediği gibi olgunun arka planının irdelenmesi yoluyla bütüncül bir bakış açısı sağlayabilmek amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Başaran, S. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı önerisi. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Baştürk, R. (2005). Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) ve üniversite mezuniyet not ortalamasının KPSS başarısını yordama geçerliliği. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, Pamukkale Üniversitesi.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. ÖSYM Yayınları.
  • Baykal, A. (2014, Nisan). Sınavlardan sınav beğen. Eğitim Sisteminde Kademeler Arası Geçiş ve Sınavlar: Egeden Eğitime Bakış Paneli. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 345-356. https://doi.org/10.23863/kalem.2017.64
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde Program Geliştirme. Yelkentepe Yayınları.
  • Karaşahinoğlu, A. (2015). Öğrencilerin metaforik sınav algıları ile velilerin okula yönelik görüşleri arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kumandaş ve Kutlu (2010). High stakes testing: does secondary education examination ınvolve any risks? Procedia – Social and Behavioral Sciences, 9, 758-764. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.230
  • Kumandaş, H. (2013). Yükseköğretime Öğrenci Seçmede ve Yerleştirmede Kullanılan Sınavların Ortaöğretime Devam Eden Öğrencilerin Okul Başarıları Üzerinde Oluşturduğu Risk Faktörleri, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özakpınar, Y. (2002). İnsan düşüncesinin boyutları. Ötüken Yayınları.
  • Topçu, N. (1998). Türkiye’nin Maarif Davası. Dergâh Yayınları.
  • Turan, S. (2014). Ahlâki açıdan modern okulun açmazı: eleştirel bir bakış. Yeni Türkiye Dergisi, 58/59 (10), 246-252.
  • Turan, S. (2016). Yarınki Türkiye’nin maarif davası: Topçu’nun düşünceleri ışığında yeni bir değerlendirme. 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu (ss.202–205). Türkiye Yazarlar Birliği.

MORE THAN MEETS THE EYE: THE FACT OF THE HIGH STAKE TESTING

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 59 - 63, 30.05.2021

Öz

The aim of this study was to examine the high stake test implemented in Turkey with a critical perspective and outlines. The problems experienced in transition from basic education to secondary education have caused researchers to write different opinion articles (Baykal, 2014; Büyüköztürk, 2016). These studies provide important contributions to the literature, especially in terms of the reason for the existence of exams, an education system without exams, and the discussion of the effects of this system on all stakeholders of education. In this study, it is aimed to provide a holistic perspective by examining the background of the phenomenon such as why exams are needed, what they want to accomplish, as well as the results produced by exams and transition systems and the deficiencies in practice.

Kaynakça

  • Başaran, S. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı önerisi. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
  • Baştürk, R. (2005). Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) ve üniversite mezuniyet not ortalamasının KPSS başarısını yordama geçerliliği. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, Pamukkale Üniversitesi.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. ÖSYM Yayınları.
  • Baykal, A. (2014, Nisan). Sınavlardan sınav beğen. Eğitim Sisteminde Kademeler Arası Geçiş ve Sınavlar: Egeden Eğitime Bakış Paneli. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 345-356. https://doi.org/10.23863/kalem.2017.64
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde Program Geliştirme. Yelkentepe Yayınları.
  • Karaşahinoğlu, A. (2015). Öğrencilerin metaforik sınav algıları ile velilerin okula yönelik görüşleri arasındaki ilişki. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kumandaş ve Kutlu (2010). High stakes testing: does secondary education examination ınvolve any risks? Procedia – Social and Behavioral Sciences, 9, 758-764. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.230
  • Kumandaş, H. (2013). Yükseköğretime Öğrenci Seçmede ve Yerleştirmede Kullanılan Sınavların Ortaöğretime Devam Eden Öğrencilerin Okul Başarıları Üzerinde Oluşturduğu Risk Faktörleri, Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özakpınar, Y. (2002). İnsan düşüncesinin boyutları. Ötüken Yayınları.
  • Topçu, N. (1998). Türkiye’nin Maarif Davası. Dergâh Yayınları.
  • Turan, S. (2014). Ahlâki açıdan modern okulun açmazı: eleştirel bir bakış. Yeni Türkiye Dergisi, 58/59 (10), 246-252.
  • Turan, S. (2016). Yarınki Türkiye’nin maarif davası: Topçu’nun düşünceleri ışığında yeni bir değerlendirme. 40 Yıl Sonra Nurettin Topçu (ss.202–205). Türkiye Yazarlar Birliği.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Yeşim Özer Özkan 0000-0002-7712-658X

Selahattin Turan 0000-0003-4023-5819

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özer Özkan, Y., & Turan, S. (2021). DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ VE ÖTESİYLE YÜKSEK RİSKLİ SINAV GERÇEĞİ. Alanyazın, 2(1), 59-63.