Bu araştırmada, PISA sınavında OECD ortalamasının üzerinde puan alan OECD ülkelerinden ABD, Avusturya, Finlandiya, İngiltere, İsviçre ve Japonya ile Türkiye’deki özel yetenekli öğrencilere yönelik tanımlamalar, tanılama prosedürleri ve uygulamaların incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma sonuçları, OECD ülkelerindeki özel yetenekli bireylere atıfta bulunmak için genel kabul görmüş bir tanımlama olmamasına karşın, bu bireyleri tanımlamada en sık kullanılan terimlerin 'üstün yetenekli' ve 'yetenekli' olduğunu göstermiştir. Araştırmada, özel yeteneklileri belirlemek üzere IQ testlerinin yanı sıra performans testleri, yaratıcılık testleri ve davranışsal testlerin birlikte kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Özel yeteneklilerin eğitiminde en çok tercih edilen eğitim uygulamaları arasında sınıf atlatma, program dışı etkinlikler, hızlandırma ve zenginleştirme yer almıştır. Araştırmada, ülkelerin eğitim politikaları ile kültür ve inançlarının tanımlamadan uygulamaya kadar özel yetenekliler eğitiminde önemli bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu araştırma, derleme türünde, literatür taraması şeklinde yürütülmüş olması sebebiyle etik kuruldan onay gerektirmemektedir.
-
-
-
This research aims to examine the definitions, identification procedures and practices for gifted students in the USA, Austria, Finland, the UK, Switzerland, Japan and Turkey, OECD countries that scored above the OECD average in the PISA exam. The data of the study were collected through document analysis method. The results of the study showed that although there is no generally accepted definition to refer to gifted individuals in OECD countries, the most frequently used terms to describe these individuals are 'gifted' and 'talented'. The study concluded that IQ tests, performance tests, creativity tests and behavioral tests are used in combination with IQ tests to identify gifted individuals. The most preferred educational practices in the education of gifted students included skipping classes, extracurricular activities, acceleration and enrichment. The study concluded that countries' educational policies, culture and beliefs play an important role in gifted education from identification to implementation.
Giftedness OECD Countries definition identification educational practices
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | Derleme Makelesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2 |