Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 12 - 24, 15.01.2017

Öz


Araştırmada astronomi konularına yönelik olarak farklı yöntemlerin etkililiğini kontrol grubunda kullanılan yöntemlerle kıyaslayan yarı deneysel/deneysel çalışmalar incelenmiştir. Bu çalışmalardan nicel perspektifli (öntest -sontest kontrol gruplu deneysel desen) çalışmalar ele alınarak öğrencilerin temel astronomi kavramlarını anlamalarında nasıl bir etki gösterdiğini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada katılımcıların astronomi konularındaki akademik başarılarında deneysel yöntemlerin etkisini ortaya koyan çalışmaların etki büyüklükleri bir araya getirilerek incelenmiştir. Araştırma kapsamında ulusal düzeyde 2000-2016 yılları arasında astronomi konularında yayımlanmış 39 makaleye ulaşılmıştır. Bu çalışmalardan meta analize dâhil etme kriterlerine uygun olan altı araştırma seçilmiştir. Yapılan çalışmalardan üçünün 2012, diğer üçünün 2014 yılına ait olduğu tespit edilmiştir. Çalışmaların çoğunluğunun yedinci sınıf 'Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi' ünitesi kapsamında yapıldığı ve bir çalışma dışında yedinci ve sekizinci sınıflardan oluştuğu belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak başarı testinin, kavramsal anlama testinin, dokümanların ve yarı yapılandırılmış görüşmelerin kullanıldığı belirlenmiştir. Verilerin analizinde genel olarak betimsel istatistiklerin kullanıldığı, çıkarımsal analizlerin yapıldığı ve parametrik testlerin kullanıldığı görülmüştür. Betimleyici verilerin analizinin sonunda bu çalışmalar meta analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda etki büyüklüğü 0,816 olarak hesaplanmıştır. Bu değerin yüksek düzeyde yer aldığı anlaşılmaktadır. Buradan hareketle ulusal ölçekte astronomi konularına yönelik farklı yöntemlerin kontrol grubunda kullanılanlarla karşılaştırıldığında yüksek düzeyde daha etkili olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Ayvaci, H. Ş., Bebek, G., Atik, A., Keleş, C. B., & Özdemir, N. (2016). Öğrencilerin sahip oldukları zihinsel modellerin modelleme süreci içerisinde incelenmesi: hücre konusu örneği. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 175-188.
  • Casey, T. L., & Slater, T. F. (2002). A comparison of group and individually completed course evaluations in introductory astronomy. Astronomy Education Review, 1(2), 1-4.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar systems among Turkish students, International Review of Education, 53(1), 39-53.
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çepni, S., & Çoruhlu, T. Ş. (2014). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesinde zenginleştirilmiş 5e öğretim modeline uygun hazırlanan öğrenme ortamlarının öğrenci başarısı üzerine etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 343-369.
  • Çetin, T., Yavuz, S., Tokgöz, B., & Güven, G. (2012). Okul öncesi dönemdeki çocuklara (60-72 ay) uzay kavramlarının öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 715-731.
  • Demirel, R., & Aslan, O. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenen fen ve teknoloji öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları ve kavramsal anlamalarına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-392.
  • Deniş Çeliker, H. D., & Balım, A. G. (2012). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 254-277.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem.
  • Durukan, Ü. G., Arıkurt, E., & Şahin, Ç. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Güneş Sistemi’ne dair görüşleri. Pegem Atıf İndeksi, 321-340.

The Effect of Different Methods Used in the Teaching of Astronomy Subjects to Academic Achievement: A Meta-Analysis Study

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 12 - 24, 15.01.2017

Öz

In the study, experimental studies comparing the effectiveness of different methods for astronomy subjects were examined. It is aimed to reveal how students are influencing their understanding of basic astronomy concepts, by studying quantitative perspectives from these studies. In this manner, it is aimed to examine by combining the effect sizes of the studies that demonstrate the effect of the experimental methods on the participants' academic achievements in astronomy subjects. Within the scope of the research, 39 articles published in the field of astronomy between 2000-2016 were reached at the national literature. Six studies were selected from these studies that met the inclusion criteria for meta-analysis. It was determined that the third one belongs to 2012 and the other three belong to 2014, and the majority of the studies were made in the seventh grade 'Solar System and Beyond: Spacecraft' unit and consisted of the seventh and eighth grades except one study. It was also determined that achievement test, conceptual understanding test, documents and semi-structured interviews were used as data collection tools. In the analysis of the data, it was seen that descriptive statistics were used in general, inferential analyzes were made and parametric tests were used. At the end of the analysis of the descriptive data, these studies were evaluated by meta-analysis. As a result of the analysis, the effect size was calculated as 0.816. It is understood that this value is at a high level. From this point of view, it has been found that different for astronomy are more effective than those used in the control group.

Kaynakça

  • Ayvaci, H. Ş., Bebek, G., Atik, A., Keleş, C. B., & Özdemir, N. (2016). Öğrencilerin sahip oldukları zihinsel modellerin modelleme süreci içerisinde incelenmesi: hücre konusu örneği. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 175-188.
  • Casey, T. L., & Slater, T. F. (2002). A comparison of group and individually completed course evaluations in introductory astronomy. Astronomy Education Review, 1(2), 1-4.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar systems among Turkish students, International Review of Education, 53(1), 39-53.
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101.
  • Çepni, S., & Çoruhlu, T. Ş. (2014). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesinde zenginleştirilmiş 5e öğretim modeline uygun hazırlanan öğrenme ortamlarının öğrenci başarısı üzerine etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 343-369.
  • Çetin, T., Yavuz, S., Tokgöz, B., & Güven, G. (2012). Okul öncesi dönemdeki çocuklara (60-72 ay) uzay kavramlarının öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 715-731.
  • Demirel, R., & Aslan, O. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenen fen ve teknoloji öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları ve kavramsal anlamalarına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-392.
  • Deniş Çeliker, H. D., & Balım, A. G. (2012). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 254-277.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem.
  • Durukan, Ü. G., Arıkurt, E., & Şahin, Ç. (2016). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Güneş Sistemi’ne dair görüşleri. Pegem Atıf İndeksi, 321-340.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hafife Bozdemir

Ebru Ezberci Çevik

Bahattin Deniz Altunoğlu

Mehmet Altan Kurnaz

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bozdemir, H., Ezberci Çevik, E., Altunoğlu, B. D., Kurnaz, M. A. (2017). Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 12-24.
AMA Bozdemir H, Ezberci Çevik E, Altunoğlu BD, Kurnaz MA. Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi. Ocak 2017;3(1):12-24.
Chicago Bozdemir, Hafife, Ebru Ezberci Çevik, Bahattin Deniz Altunoğlu, ve Mehmet Altan Kurnaz. “Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması”. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi 3, sy. 1 (Ocak 2017): 12-24.
EndNote Bozdemir H, Ezberci Çevik E, Altunoğlu BD, Kurnaz MA (01 Ocak 2017) Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi 3 1 12–24.
IEEE H. Bozdemir, E. Ezberci Çevik, B. D. Altunoğlu, ve M. A. Kurnaz, “Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması”, Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 12–24, 2017.
ISNAD Bozdemir, Hafife vd. “Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması”. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi 3/1 (Ocak 2017), 12-24.
JAMA Bozdemir H, Ezberci Çevik E, Altunoğlu BD, Kurnaz MA. Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi. 2017;3:12–24.
MLA Bozdemir, Hafife vd. “Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması”. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, 2017, ss. 12-24.
Vancouver Bozdemir H, Ezberci Çevik E, Altunoğlu BD, Kurnaz MA. Astronomi Konularının Öğretiminde Kullanılan Farklı Yöntemlerin Akademik Başarıya Etkisi: Bir Meta Analiz Çalışması. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi. 2017;3(1):12-24.