Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“CANLILAR VE ENERJİ İLİŞKİLERİ” ÜNİTESİNİN ÖĞRETİMİNDE ANİMASYON TEKNİĞİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2017, , 25 - 36, 12.12.2017
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.333522

Öz


Bu çalışmanın
amacı; “Canlılar ve Enerj
i İlkileri” ünitesinin öğretiminde bilgisayar destekli animasyon tekniğinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmada yarı-deneysel
yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi, Bitlis ili Ahlat ilçesindeki bir ortaokulun
8. sınıfında öğrenim gören 36 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada, veri toplama
aracı olarak Fen ve Teknoloji Başarı Testi (FETEBAT) kullanılmıştır. Öğrencilerin
başarılarına
bilgisayar destekli animasyon
kullanımının bir etkisinin olup olmadığının belirlenmesi için bağımsız gruplar
t-testi yapılmıştır. Kontrol grubunun puan ortalamasının 7,75; deney grubunun
ise 10,65 olduğu belirlenmiştir. Ayrıca deney ve kontrol grupları arasında
anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu bu farkın da deney grubu
lehine olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, bilgisayar destekli animasyon ile
yapılan öğretim tekniğinin öğrencilerin başarıları üzerinde etkili olduğu
belirlenmiştir.




Kaynakça

  • Akçay, S., Aydoğdu, M., Yıldırım, H.B. & Şensoy, Ö. (2005). Fen eğitiminde ilköğretim altıncı sınıflarda çiçekli bitkiler konusunun bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 103–116.
  • Arıcı, N. & Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: Bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2(14), 421–430.
  • Arıkan, F., Aydoğdu, M., Doğru, M. & Uşak, M. (2006). Bilgisayar destekli biyoloji öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 177–186.
  • Atam, O. (2006). Oluşturmacı yaklaşıma dayalı olarak fen ve teknoloji dersi ısı-sıcaklık konusunda hazırlanan yazılımın ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aydoğdu, C. (2006). Bilgisayar destekli kimyasal bağ öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 80-90.
  • Aykanat, F., Doğru, M. & Kalender, S. (2005). Bilgisayar destekli kavram haritaları yöntemiyle fen öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi,13(2), 91-400.
  • Çakır, H. (1999). Bilgisayar destekli eğitimde grafik ve animasyon tekniklerinin kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çalışkan, S. (2002). Uzaktan Eğitim Web Sitelerinde Animasyon Kullanımı. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs 2002, Eskişehir.
  • Çepni, S., Özsevgeç, T. & Bacanak, A. (2001). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen branşlarına karşı tutumları ile fen branşlarındaki başarılarının ilişkisi, X.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 7-9 Haziran, Bolu.
  • Daşdemir, İ. (2006). Fen bilgisi dersinde animasyon kullanımının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Doyle, A. (2001). Web Animation. Technology & Learning. Sep. Vol. 22 Issue 2.
  • Doymuş, K., Şimşek, U. & Karacop, A. (2009). The effects of computer animations and cooperative learning methods in micro, macro and symbolic level learning of states of matter. Eğitim Araştırmaları Eurasian Journal of Educational Research, 36, 109-128.
  • Erdemir, N. (2012). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi “canlılar ve enerji ilişkileri” ünitesinin öğretiminde kullanılan animasyon yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Erişen, Ö., Kılıç, Ü., Pelit, N. & Hüseyin, V. (2002). Uzaktan eğitim programlarına genel bir bakış. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs 2002, Eskişehir.
  • Frailich, M., Kesner, M. & Hofstein, A. (2009). Enhancing students’ understanding of the concept of chemical bondingby using activities provided on an interactive website. Journal of Research in Science Teaching, 46 (3), 289-310.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Lawson, A.E. (l995). Science teaching and the development of thinking, Wadsworth Press. Califonia.
  • Mayer, R. & Anderson, R.B. (1991). Animation need narration: an experimental test of dual coding hypothesis. Journal of Education Psychology, 83(4): 484-490.
  • Mayer, R.E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review, 14, 87-99.
  • Milheim, W.M. (1993). How to use animation in computer assisted learning. British Journal of Educational Technology, 24 (3): 171-178.
  • Özmen, H. (2008). The influence of computer-assisted instruction on students conceptual understanding of, chemical bondingand attitudeto ward chemistry. A case for Turkey. Computers Education, 51: 423–438.
  • Özmen, H. Demircioğlu, H. & Demircioğlu, G. (2009). The effects of conceptual change texts accompanied with animations on overcoming 11th grade students’ alternative conceptions of chemical bonding. Computers Education, 52: 681-695.
  • Özmen, H. & Kolomuç, A. (2004). Bilgisayarlı öğretimin çözeltiler konusundaki öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1) : 57-68.
  • Öztürk-Ürek, R. & Tarhan, L. (2005). Kovalent bağlar konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde yapılandırmacılığa dayalı bir aktif öğrenme uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 168-177.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 178.
  • Pektaş, M., Türkmen, L., & Solak, K. (2006). Bilgisayar destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının sindirim sistemi ve boşaltım sistemi konularını öğrenmeleri üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2): 465-472.
  • Rieber, L.P. (1990). Animation in computer-based instruction. Edcational Technology Researchanddevelopment, 38(1): 77-86.
  • Rohaan, E. J., Taconis, R. & Jochems, W. M. G. (2010). Reviewing the relations between teachers’ knowledge and pupils’ attitude in the field of primary technology education. International Journal of Technology and Design Edu-cation, 20, 15–26.
  • Sanger, M. J., Brecheisen, D. M. & Hynek, B. M. (2001). Can computer animations affect college biology students’ conceptions about diffusion and osmosis? The American Biology Teacher, 63 (2), 104 – 109.
  • Talib, O., Matthews, R. & Secombe, M. (2005). Computer-animated instructionsand students conceptual chance in electrochemistry, preliminary qualitative analysis. International Education Journal, 5(5): 29-42.
  • Tasker, R. & Dalton, R. (2006). Research into practice: Visualization of The molecular world using animations. Chemistry Education Researchand Practice, 7(2,: 141–159.
  • Weidenmann, B. (1995). Multimedia, Multicodierung, Multimodalität. In: Issing, L. & Klimsa, P. (Hrsg.): Information und Lernen mit Multimedia. Weinheim: Psychologie-Verl.-Union, 65-84.
  • Yang, E., Andre, T. & Greenbowe, T. J. (2003). Spatial abilityand the impact of visualization animation on learning electrochemistry. International Journal of Science Education, 25 (3), 329 – 349.
  • Yılmaz, Ü. & Tezcan, H. (2003). Kimya öğretiminde kavramsal bilgisayar animasyonları ile geleneksel öğretim yönteminin başarıya etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2, 18-32.
Yıl 2017, , 25 - 36, 12.12.2017
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.333522

Öz

Kaynakça

  • Akçay, S., Aydoğdu, M., Yıldırım, H.B. & Şensoy, Ö. (2005). Fen eğitiminde ilköğretim altıncı sınıflarda çiçekli bitkiler konusunun bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 103–116.
  • Arıcı, N. & Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: Bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 2(14), 421–430.
  • Arıkan, F., Aydoğdu, M., Doğru, M. & Uşak, M. (2006). Bilgisayar destekli biyoloji öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 177–186.
  • Atam, O. (2006). Oluşturmacı yaklaşıma dayalı olarak fen ve teknoloji dersi ısı-sıcaklık konusunda hazırlanan yazılımın ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aydoğdu, C. (2006). Bilgisayar destekli kimyasal bağ öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 80-90.
  • Aykanat, F., Doğru, M. & Kalender, S. (2005). Bilgisayar destekli kavram haritaları yöntemiyle fen öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi,13(2), 91-400.
  • Çakır, H. (1999). Bilgisayar destekli eğitimde grafik ve animasyon tekniklerinin kullanılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çalışkan, S. (2002). Uzaktan Eğitim Web Sitelerinde Animasyon Kullanımı. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs 2002, Eskişehir.
  • Çepni, S., Özsevgeç, T. & Bacanak, A. (2001). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen branşlarına karşı tutumları ile fen branşlarındaki başarılarının ilişkisi, X.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 7-9 Haziran, Bolu.
  • Daşdemir, İ. (2006). Fen bilgisi dersinde animasyon kullanımının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Doyle, A. (2001). Web Animation. Technology & Learning. Sep. Vol. 22 Issue 2.
  • Doymuş, K., Şimşek, U. & Karacop, A. (2009). The effects of computer animations and cooperative learning methods in micro, macro and symbolic level learning of states of matter. Eğitim Araştırmaları Eurasian Journal of Educational Research, 36, 109-128.
  • Erdemir, N. (2012). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi “canlılar ve enerji ilişkileri” ünitesinin öğretiminde kullanılan animasyon yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Van.
  • Erişen, Ö., Kılıç, Ü., Pelit, N. & Hüseyin, V. (2002). Uzaktan eğitim programlarına genel bir bakış. Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 23-25 Mayıs 2002, Eskişehir.
  • Frailich, M., Kesner, M. & Hofstein, A. (2009). Enhancing students’ understanding of the concept of chemical bondingby using activities provided on an interactive website. Journal of Research in Science Teaching, 46 (3), 289-310.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Lawson, A.E. (l995). Science teaching and the development of thinking, Wadsworth Press. Califonia.
  • Mayer, R. & Anderson, R.B. (1991). Animation need narration: an experimental test of dual coding hypothesis. Journal of Education Psychology, 83(4): 484-490.
  • Mayer, R.E. & Moreno, R. (2002). Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review, 14, 87-99.
  • Milheim, W.M. (1993). How to use animation in computer assisted learning. British Journal of Educational Technology, 24 (3): 171-178.
  • Özmen, H. (2008). The influence of computer-assisted instruction on students conceptual understanding of, chemical bondingand attitudeto ward chemistry. A case for Turkey. Computers Education, 51: 423–438.
  • Özmen, H. Demircioğlu, H. & Demircioğlu, G. (2009). The effects of conceptual change texts accompanied with animations on overcoming 11th grade students’ alternative conceptions of chemical bonding. Computers Education, 52: 681-695.
  • Özmen, H. & Kolomuç, A. (2004). Bilgisayarlı öğretimin çözeltiler konusundaki öğrenci başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12 (1) : 57-68.
  • Öztürk-Ürek, R. & Tarhan, L. (2005). Kovalent bağlar konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde yapılandırmacılığa dayalı bir aktif öğrenme uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28: 168-177.
  • Pala, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin eğitim teknolojilerine yönelik tutumları. Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 178.
  • Pektaş, M., Türkmen, L., & Solak, K. (2006). Bilgisayar destekli öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının sindirim sistemi ve boşaltım sistemi konularını öğrenmeleri üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (2): 465-472.
  • Rieber, L.P. (1990). Animation in computer-based instruction. Edcational Technology Researchanddevelopment, 38(1): 77-86.
  • Rohaan, E. J., Taconis, R. & Jochems, W. M. G. (2010). Reviewing the relations between teachers’ knowledge and pupils’ attitude in the field of primary technology education. International Journal of Technology and Design Edu-cation, 20, 15–26.
  • Sanger, M. J., Brecheisen, D. M. & Hynek, B. M. (2001). Can computer animations affect college biology students’ conceptions about diffusion and osmosis? The American Biology Teacher, 63 (2), 104 – 109.
  • Talib, O., Matthews, R. & Secombe, M. (2005). Computer-animated instructionsand students conceptual chance in electrochemistry, preliminary qualitative analysis. International Education Journal, 5(5): 29-42.
  • Tasker, R. & Dalton, R. (2006). Research into practice: Visualization of The molecular world using animations. Chemistry Education Researchand Practice, 7(2,: 141–159.
  • Weidenmann, B. (1995). Multimedia, Multicodierung, Multimodalität. In: Issing, L. & Klimsa, P. (Hrsg.): Information und Lernen mit Multimedia. Weinheim: Psychologie-Verl.-Union, 65-84.
  • Yang, E., Andre, T. & Greenbowe, T. J. (2003). Spatial abilityand the impact of visualization animation on learning electrochemistry. International Journal of Science Education, 25 (3), 329 – 349.
  • Yılmaz, Ü. & Tezcan, H. (2003). Kimya öğretiminde kavramsal bilgisayar animasyonları ile geleneksel öğretim yönteminin başarıya etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2, 18-32.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Atilla Temur

Nurullah Erdemir Bu kişi benim

Hüseyin Artun

Yayımlanma Tarihi 12 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Temur, A., Erdemir, N., & Artun, H. (2017). “CANLILAR VE ENERJİ İLİŞKİLERİ” ÜNİTESİNİN ÖĞRETİMİNDE ANİMASYON TEKNİĞİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 25-36. https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.333522