A large proportion of society has been questioning the crop and animal production models and they have put emphasis on healthy products and environment friendly production rather than industrial production. Ecological or organic farming models are expected to meet such expectations now and in the future. Therefore this study aimed to determine ecological egg consumption preferences of households in Tokat central province. The data of the study were collected through face to face interviews with 270 households determined by proportional sampling method. The data collected from the households revealed that 15.93 % of the households consumed ecological eggs, whereas 84.07 % consumed industrial eggs. It was determined that there was a statistical relation between ecological egg consumption of the households and the properties of the person interviewed such as gender, marital status, education level, job, wife‟s employment, wife‟s educational background and the frequency of egg purchase. As a result of the factor analysis, it was found out that the households‟ evaluation criteria when they bought eggs could be classified into four categories: the physical properties, production properties, health, reliability and nutritional value and the market value of egg.
Ecological Egg Intensive Egg Factor Analysis Consumption Tokat
Toplumun büyük bir oranı, bitkisel ve hayvansal üretim modellerini sorgulamakta,
endüstriyel üretim yerine, sağlıklı ürünler ve çevre dostu üretimi ön plana çıkarmaktadır.
Ekolojik ya da organik tarım olarak adlandırılan böyle bir üretim modelinin günümüzde ve
gelecekteki bu tür beklentileri karşılaması beklenmektedir. Bu noktadan hareketle araştırmada,
Tokat merkez ilçe kentsel alandaki hanelerin ekolojik yumurta tüketim alışkanlığını
belirlemek amaçlanmıştır. Oransal örnekleme yöntemi ile belirlenen 270 hane ile yüz yüze
görüşme yöntemi ile veriler toplanmıştır. Veriler doğrultusunda hanelerin %15.93‟ü ekolojik
yumurta tüketirken %84.07‟si endüstriyel yumurta tükettiği belirlenmiştir. Hanelerin
ekolojik yumurta tüketimi ile görüşülen kişinin; cinsiyeti, medeni hali, eğitim durumu,
mesleği, eşinin çalışma durumu, eşinin eğitim durumu ve yumurta satın alım sıklığı faktörleri
arasında istatistiki olarak bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Hanelerin yumurta satın alırken
dikkat ettikleri özellikler ile ilgili düşüncelerini; yumurtanın fiziksel özelliği, yumurtanın
üretim özelliği, yumurtanın sağlık, güvenirlik ve besin değeri ve yumurtanın pazar
değeri diye dört faktör altında toplanabileceği faktör analizi sonucunda varılmıştır.
Ekolojik Yumurta Entansif Yumurta Faktör Analizi Tüketim Tokat
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 24 Sayı: 1 |