Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KLARİNET KAMIŞLARININ ÖNEMİ VE YAPISAL FARKLILIKLARI

Yıl 2022, Cilt: VIII Sayı: 15, 20 - 37, 28.01.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı; organik ve sentetik olmak üzere iki farklı kamış arasındaki yapısal açıdan değerlendirmeleri kapsayan karşılaştırmalı bir çalışma olmuştur. Hem Türk hem de uluslararası klarinet sanatçıları, solist ve öğrenciler tarafından doldurulan ve kullandıkları kamışların farklılıklarını hedef alan sınırlı sayıdaki yarı yapılandırılmış görüşme formları (her biri 9 sorudan oluşan) ile gerçekleştirilmiştir. Ses üretiminin en önemli unsuru olan organik ve sentetik kamışın, başlangıcından günümüze kadar olan sürecindeki yapısal incelemeleri kapsamaktadır. Klarinet repertuvarındaki organik ve sentetik kamışların yapısal yönü arasındaki performansa bağlı farklılıklar, klarinet sanatçıları , öğretim elemanları, lisansüstü ve lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmiştir. Araştırma; betimsel bir çalışma olup, verileri nitel analiz yöntemleriyle yorumlanmıştır. Ülkemizde klarinetle ilgili yapılan çalışmalar, çalgının tarihi, teknik gelişimi ve repertuvarıyla ilgili konuları içermektedir. Klarinet icrasında kullanılan ve klarinetin ses üretimi ile entonasyonunun en önemli yönünü oluşturan kamış çeşitlerinin değerlendirilmesinde tahta üflemeli ailesinden olan ve klarinet sanatcıları tarafından kullanılan organik ve sentetik kamışlar arasındaki yapısal farklılıklara ışık tutmaktadır.

Kaynakça

  • Referans1 ÖNDER,Şehrinaz (2005) ‘’Klarinetin Tarihsel Gelişimi ve Orkestradaki Önemi’’ Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Afyon
  • Referans2 MACCAFERİ,Mario,(1942) REED OF CANE, PLASTIC, OR ANY OTHER MATERIAL FOR CLARINETS, SAXO PHONES, AND LIKE MUSICAL INSTRUMENTS Erişim adresi :https://patentimages.storage.googleapis.com/55/1e/a9/5eb2d35d7dc8b5/US2287529.pdf
  • Referans3 GİNGRAS,Michele(2017) Clarinet Secrets 100 Performance Strategies for the Advanced Clarinetist , Second Edition, Rowman & Littlefield Ansiklopedi
  • Referans4 GAMBLE,George W ,(1977), SYNTHETIC WOODWIND REED, https://patentimages.storage.googleapis.com/0f/ee/59/dca2a6d4bfdb1a/US4014241.pdf
  • Referans5 SONAKIN, Ebru Mine(2000) ‘’Saint-Seans ve Poulenc`in klarinet sonatlarının, Weber`in Duo Concertant`ının, Schumann`ın Fantasy Pieces`inin klarinet edebiyatındaki yeri’’ Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Referans6 CASADONTE, Donald Jay (1995)’’ The Clarinet Reed: an Introduction to its biology, chemistry, and physics’’ Doctor of Musical Arts in the School of Music The Ohio State University
  • Referans7 KISAOĞLU, Süleyman 14.08.2020 tarihinde yapılan röportaj Bandore Klarinet Kamışları -Klarinet kamış yapımcısı
  • Referans8 St Cecilla’s Hall Concert Hall& Museum https://collections.ed.ac.uk/stcecilias/record/96136 adresinden erişildi (ET: 23.05.2020)
  • Referans9 Wikiwand https://www.wikiwand.com/en/Boehm_system_(clarinet) adresinden erişildi (ET: 13.05.2020)
  • Referans10 Donald Casadonte, Doctoral Thesis https://etd.ohiolink.edu/!etd.send_file?accession=osu1487929230741742&disposition=i nline (ET : 10.10.2020) adresinden erişildi
  • Referans11 Britannica Kids https://kids.britannica.com/students/assembly/view/171169 (ET: 16.10.2020) adresinden erişildi
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Billur Sedef Soğulcaklı

Çiler Akıncı 0000-0001-5119-6136

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2022
Kabul Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: VIII Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Soğulcaklı, B. S., & Akıncı, Ç. (2022). KLARİNET KAMIŞLARININ ÖNEMİ VE YAPISAL FARKLILIKLARI. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, VIII(15), 20-37.
Dergimiz batı müziği (müzik), sahne sanatları, Türk sanat müziği, müzik eğitimi, müzikoloji ve müzik ile bağlantılı multidisipliner çalışmaları kabul etmektedir.