İLKOKULDA ÇALGI KULLANMANIN EĞİTİM ÖĞRETİME ETKİSINE İLİŞKİN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ
Yıl 2024,
Cilt: 10 Sayı: SAYI 19, 17 - 31, 31.01.2024
Mustafa Mızrak
,
İbrahim Halil Yurdakal
Öz
Sınıf öğretmeninin görev yaptığı sınıfın eğitim kalitesini arttırma hedefi,
kendini geliştirme ve becerilerini arttırma gayreti ile doğru orantılıdır. Müzik aleti
çalmanın genel bir ifade ile müziğin çocuklar üzerinde etkisinin önemli olması
nedeniyle, özellikle sınıf öğretmenlerinin de müzik aleti çalmaları ve müziğe ilişkin
tutumlarının olumlu olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, sınıf
öğretmenlerinin müzik aleti çalması ve bunu öğrencilerine kazandırmasının
öğrenciler üzerindeki etkisi ve eğitim öğretim süreçlerine katkısına ilişkin
öğretmenlerin görüşlerini tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemine göre
düzenlenen araştırmanın örneklemini Denizli ili Pamukkale İlçesinde kamu
ilkokullarında görev yapan 50 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Seçilen sınıf
öğretmenlerinin müzik aleti çalmayı bilen kişiler olması araştırma için önem arz
etmektedir. Bu kapsamda örneklem tespit edilirken bu ölçüt baz alınmış olup
araştırmanın örneklem yöntemi amaçsal örneklemelerden ölçüt örnekleme olarak
seçilmiştir. Ölçüt örnekleme gereği müzik aleti çalan 36 öğretmen çalışmaya dâhil
edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin müzik dersinin önemini bildikleri,
müziğe ilişkin ders sayılarının lisans müfredatında artırılması gerektiğini
düşündükleri, özellikle uzman kişilerin müzik öğretimi derslerini yürütmesi
gerektiği ve her öğretmenin müzik aleti çalması için lisans sürecinde öğretmen
adaylarına bir müzik aleti çalma becerisi kazandırılması gerektiğine yönelik
görüşler yer almaktadır.
Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Müzik Aleti Çalma Becerisi, İlkokul,
Sınıf Öğretmeni.
Etik Beyan
Etik kurul izin bilgileri
Etik değerlendirmeyi yapan kurul adı: T.C. Pamukkale Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu
Etik değerlendirme kararının tarihi: 20.01.2023
Etik değerlendirme belgesi sayı numarası: E-93803232-622.02-319374
Kaynakça
- Akdemir, A. S. (2013).Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının
tarihçesi ve sorunları, Journal of Turkish Studies, 8(12), 15-28.
- Aksoy, Y. (2022). Müzik Öğretmenlerinin Geçici Koruma Statüsündeki
Öğrencilerin Müzik Eğitimine Yönelik Görüşleri . MSGSÜ Sosyal
Bilimler , 2(26) , 439-458 .
- Albayrak, G. ve Turan, M. (2022). Sınıf öğretmenlerinin ilkokullarda
müzik dersi materyal durumu ve öğretim programına ilişkin
görüşleri. Online Journal Of Music Sciences, 7(2), 241263.
- Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and
evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston,
MA: Pearson.
- Çevik (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik
düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 12, 145-168.
- Çilingir, V. (2012). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim müzik dersi programı
(2006) kazanımlarına ilişkin görüşlerinin çeşitli değişkenler
açısından irdelenmesi, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi
Üniversitesi, Ankara.
- Davey, L. (1990). The Application of Case Study Evaluations, Practical
Assessment, Research, and Evaluation, 2(2), 1-2.
- Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş (2. Edi.), (Edi. A. Ersoy ve P.
Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
- İlhan, A. Ç. (2003). Sınıf öğretmeni yetiştirme programları ve sanat
eğitimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational
Sciences (JFES), 36(1), 13-24.
- Mathers, N., Fox, N. ve Hunn, A. (2007). Surveys and Questionnaires, The
NIHR RDS for the East Midlands / Yorkshire & the Humber.
- Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. Ed. S.
Akbaba Altun, A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
- Omona, J. (2013). Sampling in Qualitative Research: Improving the
Quality of Research Outcomes in Higher Education, Makerere
Journal of Higher Education, 4(2), 169-185.
- Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods.
Londra: SAGE Publications, inc.
- Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. 3.
Baskıdan Çeviri. Bütün, M & Demir, S. B. (Edt.), Ankara: Pegem
Akademi.
- Strauss, A. ve Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research:
Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (3rd
Ed.). Thousand Oaks, London, New Delhi: SAGE Publications.
- Yazgan (2020). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme Programlarının Tarihçesi
Ve Sorunları https://www.yankiyazgan.com/enstruman-calmaksarki-
soylemek-birlikte-muzik-yapmanin-cocuklar-uzerindekietkileri-
ve-onemi-uzerine/sayfasından erişilmiştir.
Yin, R. K. (1994) Case study research: design and methods. 2nd edition.
Thousand Oaks, CA: Sage.
Yüksek Öğretim Kurumu (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme
Lisans Programları.
https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim
-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf sayfasından
erişilmiştir.
Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program
içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6, 1483-1499