BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 17, 19.06.2013

Öz

Bu araştırma, üniversite öğretim elemanlarının bilimsel üretkenliğini etkiyen çevresel faktörleri ortaya koymayı amaçlayan betimsel bir çalışmadır. Araştırma Türkiye’de 2012 yılında görevini üniversitelerde sürdürmekten olan akademisyenler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya değişik üniversitelerden, fakültelerden, yaş gruplarından-cinsiyetten ve akademik unvanlardan toplam 212 akademisyen katılmıştır.  Çalışmada veri toplama aracı olarak Özdemir ve Gökçe Kutsal’ın 2010 yılında araştırmalarında kullanmış oldukları soru formundan yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda akademisyenleri bilimsel üretkenlik konusunda olumsuz etkileyen çevresel faktörler; destek ve teşvik eksikliği, motivasyon eksikliği, zaman yetersizliği, kurumlardaki araştırma kültürü eksikliği, personel desteği konusundaki yetersizlikler ve belli oranda maddi destek sıkıntısı olurken, olumlu etkileyen faktör olarak araştırma ve uygulama işlevlerinde kullanılan kütüphane/internet ve laboratuardan yararlanabilme durumu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Anderson D., Johnson. R. & Saha, L. (2002). Changes in academic work: implications for universities of the changing age distribution and work roles of academic staff. Department of Education, Science and Training, Canberra.
  • Arı, A. (2007). Üniversite öğretim elemanlarının sorunları. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (17), 65-74.
  • Barkhuizen, E .N., Rothman, S. & Tytherleigh, M.Y. (2004). Burnout of academic staff in a higher education institution. Paper presented at the second South African Wellness Conference, NorthWest University, Potchefstroom, South Africa.
  • Bonaccorsı A. & C. Daraıo. (2003). Age effects in scientific productivity: The case of the Italian National Research Council (CNR). Scientometrics 58 (1), 49- 90. Breschi, S., Lissoni, F. & Montobbio, F. (2008). University patenting and scientific productivity: a quantitative study of Italian academic inventors. European Management Review, 5, 91–109
  • Hattie, J. & Marsh, H.W. (2002). The relation between research productivity and teaching effectiveness: Complementary, antagonistic, or independent constructs? The Journal of Higher Education, 73(5), 603-641.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kitapçı, A. (2002) Yükseköğretim Mevzuatı, İstanbul: Okan Yayıncılık.
  • Kongar, E. (2000). Türkiye’de araştırma kültürünü engelleyen öğeler ve bunların aşılma yolları. TÜBİTAK-TTGVTÜSİAD Teknoloji Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür Merkezi. 07.06. 2012 tarihinde http://www.kongar.org/makaleler/mak_tub.php adresinden erişildi.
  • Lissoni, F., Mairesse, J., Montobbio, F. & Pezzoni, M. (2011). Scientific productivity and academic promotion: a study on French and Italian physicists. Industrial and Corporate Change, 20 (1), 253-294.
  • Moed, H.F. (2006). Bibliometric rankings of world universities. Centre for Science and Technology Studies Report 20060 06.2012 tarihinde http://www.cwts.nl/hm/bibl_rnk_wrld_univ_full.pdf adresinden erişildi.
  • Odabaşı, F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S. & Mısırlı, A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen olmak. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1271
  • Oshagbemi, T. & Hickson, C. (2003). Some aspects of overall job satisfaction: A binomial logit model. Journal of Managerial Psychology, 18(4), 357-67.
  • Özdemir O, Gökçe Kutsal Y. (2010). Bilimsel üretkenliği etkileyen çevresel faktörler. (Ed: Yılmaz, O).TUBİTAK ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 74-79.
  • Randall, L. (2006). Enhancing the academic life of the midcareer professional. Senate Forum, 22(1), 1-20. Verburgh, A., Elen, J. & Lindblom-Ylanne, S. (2007). Investigating the myth of the relationship between teaching and research in higher education: A review of empirical research. Studies in Philosophy and Education, 26(5), 449-465.
Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 17, 19.06.2013

Öz

Kaynakça

  • Anderson D., Johnson. R. & Saha, L. (2002). Changes in academic work: implications for universities of the changing age distribution and work roles of academic staff. Department of Education, Science and Training, Canberra.
  • Arı, A. (2007). Üniversite öğretim elemanlarının sorunları. Manas Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (17), 65-74.
  • Barkhuizen, E .N., Rothman, S. & Tytherleigh, M.Y. (2004). Burnout of academic staff in a higher education institution. Paper presented at the second South African Wellness Conference, NorthWest University, Potchefstroom, South Africa.
  • Bonaccorsı A. & C. Daraıo. (2003). Age effects in scientific productivity: The case of the Italian National Research Council (CNR). Scientometrics 58 (1), 49- 90. Breschi, S., Lissoni, F. & Montobbio, F. (2008). University patenting and scientific productivity: a quantitative study of Italian academic inventors. European Management Review, 5, 91–109
  • Hattie, J. & Marsh, H.W. (2002). The relation between research productivity and teaching effectiveness: Complementary, antagonistic, or independent constructs? The Journal of Higher Education, 73(5), 603-641.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kitapçı, A. (2002) Yükseköğretim Mevzuatı, İstanbul: Okan Yayıncılık.
  • Kongar, E. (2000). Türkiye’de araştırma kültürünü engelleyen öğeler ve bunların aşılma yolları. TÜBİTAK-TTGVTÜSİAD Teknoloji Kongresi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür Merkezi. 07.06. 2012 tarihinde http://www.kongar.org/makaleler/mak_tub.php adresinden erişildi.
  • Lissoni, F., Mairesse, J., Montobbio, F. & Pezzoni, M. (2011). Scientific productivity and academic promotion: a study on French and Italian physicists. Industrial and Corporate Change, 20 (1), 253-294.
  • Moed, H.F. (2006). Bibliometric rankings of world universities. Centre for Science and Technology Studies Report 20060 06.2012 tarihinde http://www.cwts.nl/hm/bibl_rnk_wrld_univ_full.pdf adresinden erişildi.
  • Odabaşı, F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S. & Mısırlı, A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen olmak. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1271
  • Oshagbemi, T. & Hickson, C. (2003). Some aspects of overall job satisfaction: A binomial logit model. Journal of Managerial Psychology, 18(4), 357-67.
  • Özdemir O, Gökçe Kutsal Y. (2010). Bilimsel üretkenliği etkileyen çevresel faktörler. (Ed: Yılmaz, O).TUBİTAK ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, 74-79.
  • Randall, L. (2006). Enhancing the academic life of the midcareer professional. Senate Forum, 22(1), 1-20. Verburgh, A., Elen, J. & Lindblom-Ylanne, S. (2007). Investigating the myth of the relationship between teaching and research in higher education: A review of empirical research. Studies in Philosophy and Education, 26(5), 449-465.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fadime Mengi

Sinan Schreglmann

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mengi, F., & Schreglmann, S. (2013). Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
AMA Mengi F, Schreglmann S. Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Haziran 2013;2(1):1-17.
Chicago Mengi, Fadime, ve Sinan Schreglmann. “Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2013): 1-17.
EndNote Mengi F, Schreglmann S (01 Haziran 2013) Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2 1 1–17.
IEEE F. Mengi ve S. Schreglmann, “Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 1–17, 2013.
ISNAD Mengi, Fadime - Schreglmann, Sinan. “Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/1 (Haziran 2013), 1-17.
JAMA Mengi F, Schreglmann S. Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2:1–17.
MLA Mengi, Fadime ve Sinan Schreglmann. “Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, 2013, ss. 1-17.
Vancouver Mengi F, Schreglmann S. Akademisyenlik Bağlamında Bilimsel Üretkenliği Etkileyen Çevresel Faktörler. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2(1):1-17.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)